Spring naar de inhoud

Na Gu is China in de ban van Su: kindsterretje, snowboardwonder en jeugdidool

Na Gu is China in de ban van Su: kindsterretje, snowboardwonder en jeugdidool
 zo 20 februari 2022 05:48

Skifenomeen Eileen Gu krijgt pittige concurrentie, want de Chinezen lopen nu ook storm voor snowboardwonder Su Yiming. Met zijn lange haren en wijde broeken wil vandaag 18 jaar geworden Su een nieuwe generatie sporters inspireren. Maar is hij wel de ambassadeur die ze in China voor ogen hebben?

Su Yiming genoot als kindsterretje wel al wat bekendheid in China. Als 8-jarige had hij  namelijk een rolletje vertolkt in de film "The Taking of Tiger Mountain". Maar in niets valt het te vergelijken met de populariteit die hij nu in Peking heeft verworven, al lijkt het ook een beetje op een filmscenario.

 

Met zilver op de slopestyle had de toen nog 17-jarige Su de Chinese schijnwerpers al op zich gericht. Maar zijn gouden medaille op de Big Air - de eerste ooit voor China in het snowboarden - katapulteerde hem pas echt naar het sterrendom.

 

Zelfs sneeuwprinses Eileen Gu zal haar ogen hebben opengetrokken voor de aandacht die Su Yiming plots kreeg. In geen tijd werd de hashtag "Su Yiming" maar liefst 1 miljard keer aangeklikt op de Chinese sociale netwerksite Weibo.

 

Met zijn lange haren, ringen en baggy broeken is Su Yiming niet meteen de posterboy die de Chinese regering graag naar voren schuift. Maar de snowboarder kan wel een volledig nieuwe generatie sporters aanspreken.

 

In tegenstelling tot het Spartaanse systeem waarin alleen atleten met medaillekansen in de traditionele sporten steun krijgen van de Chinese overheid, kan Su Yiming meer jongeren naar de spektakelrijke sporten lokken.

Video niet meer beschikbaar
Onze excuses, maar deze video is niet langer te bekijken via sporza

Lees ook:

Multitalent (dat wel 320 dagen per jaar moest trainen)

Niet alleen zijn hippe uiterlijk spreekt een volledig nieuw doelpubliek aan in China, ook zijn mentaliteit kan bekoren. Su Yiming gaf het acteren dan wel op voor het snowboarden, maar de 18-jarige heeft nog veel wilde plannen in zijn koker.

 

Een terugkeer als acteur sluit hij alvast niet uit. "Maar waarom bijvoorbeeld ook niet skiën?", vertelde hij. "Ik heb nog veel doelen voor de toekomst en veel ideeën. Ik wil mijn veelzijdigheid tonen."

 

"Iedereen denkt nu dat ik goed ben in één sport, maar ik wil uitblinken op meerdere gebieden."

Ik heb nog veel doelen voor de toekomst en veel ideeën. Ik wil mijn veelzijdigheid tonen.

Su Yiming

Het mag duidelijk zijn: Su Yiming is een multitalent. Als hij in de zomer niet in het buitenland vertoeft, vind je hem gegarandeerd met zijn surfplank op de golven rond het Chinese eiland Hainan.


Maar op sneeuw voelt hij zich nog altijd het meest op zijn plek. Afkomstig uit het ijskoude noordoosten van China stond hij als 4-jarige al op een snowboard. 


Toch was het geen eenvoudige afdaling naar de Winterspelen in Peking. "Ik moest 320 dagen per jaar trainen, soms zelfs 6 uur lang", gaf hij na zijn olympische succes toe.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (Instagram). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Chinees uithangbord

Met Eileen Gu en Su Yiming heeft China plots twee hippe uithangborden uit de sportwereld. Hun successen op eigen bodem veroorzaakten een aardverschuiving in China.

 

Su Yiming omarmt zijn nieuwe rol als "ambassadeur" en "jeugdidool" ook met beide armen. Hij wil zijn acteertalent en snowboardskills inzetten om de sport te promoten in China. 

 

"Het is niet zomaar een competitie voor mij. Ik wil dat andere mensen het geluk voelen dat ik voel op een snowboard", vertelde hij.

 

Net het creatieve aspect van de sport trok hem weg van het acteren. "Er zijn geen grenzen of voorgekauwde vormen. Iedereen kan een eigen interpretatie geven aan zijn tricks."

 

En als hij sportief geen inspiratie kan zijn, kan hij misschien wel een muzikale invloed hebben. Zijn eigen afspeellijst, met nummers waarmee hij zich op een wedstrijd voorbereidt, werd al ettelijke keren gedownload.

 

Geen Chinese bands, wel Drake, Justin Bieber en vooral Post Malone. Het maakt het plaatje van hip stijlicoon alvast compleet. Geen wonder dat ook grote bedrijven als Adidas en Burton hem met plezier inschakelen voor hun marketingcampagnes.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (Instagram). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Lees ook: