Spring naar de inhoud

Wout van Aert in Thuismatch: "WK-tijdrit knaagt door onderschatting powermeter"

Wout van Aert in Thuismatch: "WK-tijdrit knaagt door onderschatting powermeter"
 wo 19 januari 2022 10:41

Wout van Aert (27) staat van 1 januari tot 31 december in de belangstelling, maar de alleskunner is dan ook een man met een verhaal. In Sporza Thuismatch praat Wout van Aert openhartig over zijn karakter, zijn gezin, zijn plannen in de Tour en het WK van in september in eigen land. 

De onderschatting van de pacingmeter

Op zondag 19 september kwam er net geen Belgisch feestje tussen Knokke-Heist en Brugge. Wout van Aert werd tijdens het WK tijdrijden 2e op amper 5"37 van snelheidstrein Filippo Ganna.


In onze podcast Thuismatch bekent Van Aert dat die opdracht tegen de tijd toch nog altijd een beetje aanvoelt als een gemiste kans. 


"Milaan-Sanremo en het WK tijdrijden, daar kan ik mezelf qua prestaties niets verwijten, maar daar denk ik nog aan. In de andere koersen die ik niet heb gewonnen zat ik er voor mijn gevoel ver naast", vertelt Van Aert.


Wat had hij dan beter kunnen doen? "Twee dingen: me alleen focussen op de tijdrit, maar ik was al aan het trainen voor de wegrit. Het was een andere aanpak."


En dan was er ook de pacing, het snelheidsplan dat een tijdrijder uitstippelt. "Ik denk dat ik te snel vertrokken ben."

Ik zat in het begin harder te trappen dan de bedoeling was.

Wout van Aert over zijn pacingplan tijdens het WK tijdrijden

Wie weet welke vermogens hij kan trappen, kan een strategie bepalen om de snelste tijd te klokken waarbij je rekening houdt met je eigen waardes en variabele factoren zoals de weersomstandigheden en het parcours.

 

Een handig hulpmiddeltje is de powermeter waar renners zo op vertrouwen. "Maar we hebben achteraf ontdekt dat die een beetje lage waardes aangaf", legt Van Aert uit.

 

"Ik dacht dat ik op een goed pacingplan zat, maar ik viel toch stil op het einde. Toen we de vergelijking maakten met ploegmaats, zagen we dat het een onderschatting was. Ik zat in het begin dus harder te trappen dan de bedoeling was."

 

"Als je dan weet dat het verschil met Ganna slechts 5 seconden was. Dan knaagt dat wel even..."

 

(lees voort onder het verslag van de tijdrit)

"Een verschil van 5 seconden knaagt"

Simpel uitgelegd: de powermeter van Wout van Aert was niet volledig waarheidsgetrouw. Hij dacht dat hij sneller moest rijden, maar dat was niet het geval. Het gevolg: in de staart van de tijdrit liep zijn ballon (onnodig?) leeg.

 

Meten is weten. Heeft de technologie de Belgische hardrijder dan in de steek gelaten? 

 

Van Aert: "Je kan het stom vinden, maar vroeger vertrok iedereen voluit en won hij die het minst hard stilviel een tijdrit. Nu kun je een straffe tijdrit rijden met de waardes die je ter beschikking hebt."

Ik vind het ook zwak om het als excuus te gebruiken, want ik was kapot en ik kon geen seconde sneller. Maar als ik op een minuut was geëindigd... 

Wout van Aert

"Het zou stom zijn als je geen pacingplan maakt, maar de technologie laat soms steken vallen", heeft de hardrijder ondervonden.


"Het was vrij makkelijk om deze tijdrit te plannen. Er zat slechts twee keer een richtingsverandering in."


"Je vertrekt met een tempo waarvan je weet dat je het kan volhouden. In een superdag kan je dan in de laatste 5 kilometer over je limiet gaan. Maar daar verloor ik 5 seconden."


"Ik vind het ook zwak om het als excuus te gebruiken, want ik was kapot aan de finish en ik kon geen seconde sneller. Maar als ik op een minuut was geëindigd... Met een verschil van 5 seconden knaagt dat wat harder."

"Remco en ik moeten beseffen dat we vooruit moeten kijken"

Een weekje later stond Vlaanderen pas echt in vuur en vlam met de wegrit in Leuven. Die hoogdag kreeg wel een zure nasmaak door het gekissebis tussen Remco Evenepoel en Wout van Aert. Hoe kijkt de kopman nu terug op dat brandje? Is alles geblust?

 

"Wat mij betreft is alles positief", vertelde hij vorige week op stage tijdens de opname van Thuismatch. "Remco en ik hebben gezegd dat we nog eens samen zullen zitten om allebei ons gedacht nog eens te zeggen."

 

"We hoeven het niet met elkaar eens te zijn over wat er gebeurd is, maar we moeten beseffen dat we vooruit moeten kijken. Hij is nog jong, ik ook. We zullen elkaar nog vaak tegenkomen en elkaar als Belg nog vaak kunnen gebruiken."

 

Is er sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid in het niet inlossen van de verwachtingen? "Niet per se", stelt de Belgische nummer 1. "Ik haalde mijn niveau niet en dat had vooral een invloed op de koers van Jasper Stuyven."

 

"Hij was als enige voorzien om de finale te rijden en hij was de eerste in lijn om te schakelen. De rol van Remco was sowieso vroeger in de koers."

 

"De kritiek nadien en vooral dan dat hij dat openlijk deed, was jammer. Ik meen nog steeds dat het niet slim was, maar van mij was het misschien slimmer geweest om alles te laten rusten."

Remco en ik hebben gezegd dat we nog eens samen zullen zitten om allebei ons gedacht nog eens te zeggen.

Wout van Aert

"Met deze groep moeten we bouwen en dan zal het vroeg of laat lukken"

En toch, zo herhaalt Wout van Aert meermaals, kijkt hij niet met een slecht gevoel terug op die Vlaamse wielerkermis. "De koers is niet gelopen zoals ik wou, maar die dag was maf."

 

"We hadden beter de rust moeten proberen te bewaren en het gesprek dat we nu zullen hebben, hadden we toen al gevoerd moeten hebben. Ik heb het ook gevoed door er zelf op te reageren. Dat had beter gekund."

 

"Remco heeft zijn temperament laten spreken", analyseert Van Aert het tactische plaatje. "We hadden als ploeg anders moeten koersen. Dat zeg ik nu achteraf, toen zag ik dat ook nog niet."

 

"We hadden ons niets moeten aantrekken van die vroege Franse aanvallen. Maar als Remco meekoerst, gaan de alarmbellen af in de andere landen en zo werd de koers te zwaar gemaakt."

 

"Dat was voor mij als kopman niet nodig. Zij moesten mij er maar af krijgen. Nu hebben wij de koers superzwaar gemaakt. Dat was een tactische fout, maar we hadden geen rekening gehouden met dat scenario."

We hadden als ploeg anders moeten koersen. Dat zeg ik nu achteraf, toen zag ik dat ook nog niet.

Wout van Aert over de tactiek in de wegrit

Uit fouten kun je leren, weet ook Wout van Aert. "Het is belangrijk dat je dit achter je laat. We hadden echt een goeie groep, de sfeer zat goed. Iedereen wou er voor gaan."

 

"Met deze groep moet je proberen te bouwen en dan zal het vroeg of laat lukken. Daar hebben we de kwaliteit en sfeer voor."

 

"Dat Remco zegt dat ik ooit eens wereldkampioen moet worden? Hij heeft gelijk", lacht de Belgische kampioen.

Beluister de aflevering met Wout van Aert als podcast

Lees ook: