Al sinds 1993 zijn ze onlosmakelijk verbonden: FIFA als naam van het populairste voetbalspel ter wereld. Maar nu spelen bedenker EA Sports en de wereldvoetbalbond allebei poker op het allerhoogste niveau voor de toekomstige rechten. Wat is er aan de hand?
Ruim twee jaar lang slepen de onderhandelingen tussen EA Sports en de FIFA al aan.
Maar de jongste weken bereikte de discussie een climax toen naar buiten kwam dat de FIFA meer dan één miljard dollar eist voor de naamsrechten van de komende vier jaar. Ter vergelijking: momenteel betaalt EA "maar" 150 miljoen per jaar.
De maker anticipeerde alvast op een definitieve breuk door een nieuwe naam voor het spel te registreren in de Europese Unie en Groot-Brittannië: EA Sports F.C.
Zal het echt zo ver komen?
"Het lijkt voorlopig meer een onderhandelingsmiddel", schat Stijn Jacobs, expert eSports voor Insightful Consulting. "De onderhandelingen zijn ook moeilijk door verschillende redenen."
Eerst en vooral: het torenhoge prijskaartje dat FIFA plots aan de naam bindt.
"Als EA een kostenefficiënte oplossing kan vinden, zal het dat zeker niet laten liggen. Je mag namelijk niet vergeten dat EA Sports bij FIFA enkel de naam koopt. Licenties voor bijvoorbeeld de Champions League, competities en nationale ploegen verwerven ze via de betrokken federaties. En de portretrechten van spelers zitten bij spelersvakbond FIFPro."
Vrijheid
Daarnaast ziet Jacobs nog een factor die in de kaarten van EA Sports speelt tijdens het gepoker tussen beide partijen. "Ze hebben minder nood aan de naam FIFA dan enkele jaren geleden. Toen kwam de legitimiteit van het spel ook door de benaming. Vergeet niet dat Pro Evolution Soccer een tiental jaar geleden nog groter was dan FIFA, hé. Nu zijn ze helemaal geen concurrent meer, FIFA is ultradominant."
De verkoopcijfers spreken voor zich. Het spel leverde EA Sports de voorbije twintig jaar al meer dan 20 miljard op.
Anderzijds is de multinational ook slachtoffer van het eigen succes. "Want het bedrag voor de naamsrechten van FIFA wordt ieder jaar geïndexeerd op basis van de verkoopcijfers", weet Jacobs.
FIFA brengt rechten maar ook plichten met zich mee. Op commercieel vlak is EA Sports gebonden aan de partners van de wereldvoetbalbond.
Anderzijds zou het verlies van de naam volgens Jacobs zelfs in het voordeel kunnen spelen van EA.
"Want FIFA brengt rechten maar ook plichten met zich mee. Op commercieel vlak is EA Sports namelijk gebonden aan de partners van de wereldvoetbalbond, waardoor ze veel potentiële geïnteresseerden moet afstoten."
Zo maakt Adidas deel uit van het spel dankzij hun partnership met FIFA.
"Zij moeten dus niks betalen. Maar als EA Sports straks vrij is, kunnen ze ook onderhandelen met Nike. Of met Red Bull in plaats van Coca Cola."
Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.