Deze nieuwe schoolweek beginnen we met een aflevering over veiligheid op het racecircuit. De dood van Formule 1-god Ayrton Senna in 1994 brengt heel wat veranderingen met zich mee in een tot dan toe levensgevaarlijke sport.
De dood van Ayrton Senna
1 mei 1994: tijdens de Grote Prijs Formule 1 van San Marino vliegt de Braziliaan Ayrton Senna van het circuit met een snelheid van meer dan 200 kilometer per uur. De 3-voudige wereldkampioen knalt tegen een betonnen muur. Zijn hoofd hangt uit de cockpit, Senna overleeft de crash niet.
De halfgod is dood, Brazilië kondigt 3 dagen van nationale rouw aan en de begrafenis wordt live uitgezonden over de hele wereld.
Senna is de zoveelste dode in de Formule 1. Vooral in de jaren 50, 60 en 70 komt bijna elk seizoen een coureur om het leven.
Onze landgenoot Jacky Ickx kan het opzijn 75e wel nog navertellen. "De marge tussen een normaal en een vreselijk ongeluk was heel klein. Ik ben mijn beschermengel heel dankbaar", getuigt de Belgische Formule 1-coureur. "Het is een mirakel dat ik nog leef."
VIDEO: Afscheid van F1-kampioen Ayrton Senna
Na de fatale crash op het circuit van Imola wordt het stoffelijk overschot van Ayrton Senna naar Brazilië overgevlogen. Het land is 3 dagen lang in rouw gedompeld.
Hogere cockpits, sterkere helmen, meer vangrails...
De dood van Ayrton Senna brengt heel wat veranderingen met zich mee in een tot dan toe levensgevaarlijke sport. Ook omdat een dag eerder de Oostenrijker Roland Ratzenberger om het leven is gekomen en omdat Rubens Barrichello aan de dood ontsnapt is op het circuit van Imola.
Na het gitzwarte raceweekend in 1994 wordt de Formule 1 flink onder loep genomen. De circuits en de auto's veranderen om races veiliger te maken.
De cockpit wordt hoger om het hoofd van de rijder te beschermen, helmen worden sterker, er staan meer vangrails, er zijn meer dokters ter plaatse, de circuits worden breder, er komen meer crashtests en kabels moeten voorkomen dat wielen in het rond vliegen.
In het begin van de jaren 2000 worden coureurs ook beschermd door een nek- en hoofdsteun: het Head And Neck Support- of HANS-systeem.
VIDEO: Ex-wereldkampioen Nico Rosberg legt het HANS-systeem uit
Formule 1-rijders racen in een overlevingskooi
Ook de kooi waarin coureurs tegenwoordig zitten, is van levensbelang. De zogenaamde overlevingscel uit kevlar en koolstofvezel is erg licht, maar wel twee keer sterker dan staal.
Dankzij de kooi kunnen Robert Kubica (GP Canada 2007), Mark Webber (GP Europa 2010) en Fernando Alonso (Australië 2016) hun spectaculaire crashes nog navertellen. Hun auto's waren herleid tot een hoop schroot en toch overleefden ze het ongeluk.
Kubica vliegt met zo'n 275 kilometer per uur keihard de muur in. De Pool krijgt 70 keer zijn lichaamsgewicht te verwerken, een zwaardere crash dan Senna, maar hij komt er van af met een hersenschudding en een gekneusde enkel.
VIDEO: Webber en Alonso bijna ongedeerd na zware crashes
Lompe, maar levensnoodzakelijke Halo
De Formule 1 is zeker veiliger geworden, maar veilig is het nog niet. In 2014, 20 jaar na Ayrton Senna, crasht de Fransman Jules Bianchi op een speklad circuit in Japan. Hij botst in Japan met zijn hoofd tegen de onderkant van een takelwagen in Japan en overlijdt een half jaar later aan de gevolgen van de crash.
Na het vreselijke ongeluk maakt de Halo zijn intrede in de autosport. Dat is een beugel op de cockpit die het hoofd van de coureur extra moet beschermen. Het ziet er lomp, maar het redt wel Charles Leclerc wanneer hij de auto van Fernando Alonso over zich heen krijgt tijdens de Grote Prijs van België.
VIDEO: Alonso vliegt over (de Halo van) Leclerc heen
Racen blijft levensgevaarlijk
Na Jules Bianchi zijn er geen doden meer gevallen in de Formule 1. In de Formule 2 helaas wel. In 2019 laat de jonge Fransman Anthoine Hubert het leven op het circuit van Spa-Francorchamps. In een Formule 2-wedstrijd wordt zijn auto doorboord na een crash. Hubert was nog maar 22.
Racen mag dan wel veiliger geworden zijn na Ayrton Senna, het is en blijft een levensgevaarlijke sport.