Spring naar de inhoud

"Voetbalwereld moet beseffen dat het na corona geen business as usual wordt"

"Voetbalwereld moet beseffen dat het na corona geen business as usual wordt"
 vr 10 april 2020 21:07

Over de ernst van de huidige coronacrisis is wereldwijd iedereen het eens. Over de manier waarop clubs en spelers hun steentje kunnen bijdragen, is de verdeeldheid enorm. Clubs, spelers, makelaars: ze hebben allemaal een andere visie. Makelaar Mathias Jans van PANNA Sports Agency is het bijvoorbeeld niet helemaal eens met wat zijn collega Stijn Francis gisteren zei aan Sporza.

"De koek zal kleiner zijn, dus iedereen rond de tafel krijgt een kleiner stuk"

Stijn Francis zei donderdag dat spelers in zijn ogen niet moeten opdraaien voor de verwachte verliezen van voetbalclubs. “Ze kunnen niet zomaar opstappen en moeten in ruil dus zeker zijn dat ze tijdens die periode hun salaris krijgen”, verwees Francis naar het transfersysteem. “Spelers worden niet behandeld als gewone werknemers.”

 

Klopt, zegt zijn collega Jans van het jonge PANNA Sports Agency, dat vooral actief is op de Midden- en Oost-Europese markt, maar als in de huidige crisis niet iedereen zijn steentje bijdraagt, is er straks helemaal geen voetbalsysteem meer. 

 

Jans: “Het voetbal is in zijn huidige format wel degelijk in gevaar. De sponsoring en wedstrijdinkomsten zijn onzeker in de toekomst. Het valt ook af te wachten of mensen, uit een soort psychologische angst voor het virus, na de crisis meteen met z’n allen weer naar stadions zullen afzakken. Feit is dat de koek kleiner zal zijn. Dat betekent dat iedereen rond de tafel noodgedwongen een kleiner stuk zal krijgen.”

Vooral problematisch dat bepaalde belanghebbenden het virus gebruiken om eigen belang na te streven.

Mathias Jans

“Ik lees dat Stijn Francis zegt dat clubs in normale tijden een financiële buffer moeten aanleggen om dit soort crisissen door te komen, maar zo werkt het niet. Clubs zijn gemaakt om break-even te draaien. Er zijn uitzonderingen, maar fans aanvaarden meestal niet dat winsten worden opgepot of gebruikt worden om aandeelhouders uit te betalen. They aim for glory not for riches.”

 

"Francis komt met provocerende juridische argumenten die het inleveren van spelerslonen zouden verhinderen, maar zijn hoofddoel is om de discussie te openen of het huidige transfersysteem nog wel in stand dient te worden gehouden. De vraag of het transfersysteem achterhaald is, kan inderdaad terecht gesteld worden. Maar die vraag dient in het belang van het voetbal te worden beoordeeld en niet in het belang van de makelaar.”

 

“Ik vind het vooral problematisch dat in tijden van crisis bepaalde  belanghebbenden in het voetbal het virus gebruiken om eigenbelang na

te streven. Wanneer blijkt dat tv-gelden bij annulering van de competitie toch integraal zullen betaald worden, komt het bepaalde clubs zeker niet slecht uit om spelers op technische werkloosheid te zetten en daarbij fameus te besparen op loonkosten. Dat is in mijn ogen een brug te ver.”

“Aan de spelers: denk op lange termijn”

De prioriteit van elke betrokken voetbalpartij moet volgens Jans momenteel zijn om het systeem leefbaar te houden. Langetermijnvisie is noodzakelijk. Dat raadt hij zijn klanten ook aan. “Voor mij is het de functie van een makelaar om zijn speler op de hoogte te brengen dat deze crisis niet enkel over de gezondheid van mensen gaat, maar ook over de enorme impact op de economie.”

 

“Veel spelers denken nu volgens mij dat het na de crisis business as usual zal zijn. Ik heb toch de angst dat dat niet zo zal zijn in het voetbal. Daarom proberen we spelers duidelijk te maken: denk op lange termijn.”

 

“Een voetbalcarrière duurt bovendien meestal maar 10 tot 15 jaar. Met het oog op je kansen, bijvoorbeeld als analist, na je carrière kan je maar beter een goeie naam hebben dan de naam van graaier.”

 

“Ook voor makelaars is de crisis een kans. Na het voetbalschandaal
kwam de job in een slecht daglicht te staan. De crisis kan worden aangewend om te tonen dat we ook aan het maatschappelijk kader denken. Vergeet niet dat als spelers minder verdienen, ook makelaars hun commissies zien verlagen.” 

Voor makelaars is de crisis een kans om te tonen dat we ook aan het maatschappelijk kader denken.

Mathias Jans

Wat is PANNA Sports Agency?

Jans richtte zijn agenschap 2 jaar geleden op samen met een vriend. "Aanvankelijk traden we vooral intermediair op tussen spelers en clubs. We gebruiken heel veel data. Onze focus lag in het begin op de Midden- en Oost-Europese markt, omdat we dat zien als een onontgonnen gebied." Zo heeft hij met Danilo Beskorovainyi een Oekraïense wereldkampioen U20 in zijn portefeuille. De verdediger speelt bij DAC in Slovakije, maar staat in de belangstelling van heel wat Italiaanse clubs.

 

"Sinds het najaar van 2019 zijn we ook in België aan de slag, waarbij 4 scouts de jeugdvelden afschuimen. We werken onder meer samen met Hans Galjé als jeugdscout. De oud-doelman van Kortrijk, Waregem en Club Brugge was 10 jaar hoofd jeugdopleidingen bij Club en heeft dus heel wat knowhow."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (Instagram). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.