Spring naar de inhoud

5 lessen na F1-testdagen: één team lijkt voordeel te hebben, twijfels rond Red Bull

5 lessen na F1-testdagen: één team lijkt voordeel te hebben, twijfels rond Red Bull
 ma 3 maart 2025 06:42

Na 3 testdagen en maar liefst 3.896 rondjes op het Bahrain International Circuit blijft het moeilijk om een rangorde te voorspellen voor het nieuwe F1-seizoen. Toch lijken er veel plusjes bij constructeurskampioen McLaren te staan.

1. Voordeel bij McLaren

Het snelste rondje reden ze niet, de meeste rondjes ook niet. Toch lijkt er na 3 testdagen voldoende bewijs dat McLaren het voordeel geniet bij de start van het nieuwe F1-seizoen.

 

De succesvolle basis, waarmee ze vorig jaar een eerste constructeurstitel sinds 1998 veroverden, heeft een grondige update gekregen. Bijna zonder problemen werkte het team uit Woking zijn programma af.

 

Vooral een indrukwekkende "long run" - zeg maar een racesimulatie - van vicewereldkampioen Lando Norris baarde opzien. Omgerekend was hij 31(!) seconden sneller dan Charles Leclerc, die een gelijkaardige simulatie afwerkte.

 

McLaren zal bij de openingsrace in Melbourne (16 maart) niet meteen een halve minuut sneller zijn dan de concurrentie, maar de signalen zijn alvast positief voor de papaja's.

2. Huppelende Hamilton

"Hij heeft het enthousiasme dat je vaak bij rookies ziet." Ferrari-teambaas Fred Vasseur zag dat nieuwkomer Lewis Hamilton het team "nieuwe energie" gaf.

 

De zevenvoudige wereldkampioen heeft dan wel zijn 40e levensjaar ingezet, maar lijkt bij Ferrari een nieuwe adem te hebben gevonden. Kan de Brit de Scuderia eindelijk die eerste wereldtitel sinds 2007 bezorgen?

 

Hamilton had alvast weinig aanpassingsproblemen bij Ferrari en draaide meteen rondetijden die konden wedijveren met de chrono's van ploegmaat Charles Leclerc.

 

Toch heerste er in de paddock twijfel over de sterkte van de Ferrari. Red Bull-teambaas Christian Horner maakte op de eerste testdag al duidelijk dat "er één wagen voor mij uitspringt", terwijl adviseur Helmut Marko de Ferrari dan weer als "teleurstellend" bestempelde. 

 

Volgens de simulaties van het racetempo en de kwalificatiesnelheid zou Ferrari alvast de dichtste belager zijn van McLaren.

3. Onzekerheid bij Red Bull

En Red Bull dan? Max Verstappen pakte vorig seizoen dan wel zijn 4e wereldtitel op een rij, maar toch lijkt de Oostenrijkse renstal wat weggezakt in de rangorde.

 

De wereldkampioen stelde na de openingsdag nog dat de Red Bull "op alle vlakken" was verbeterd, maar dat positivisme was toch al wat afgekalfd op de slotdag in Bahrein.

 

Met 304 rondjes bracht Red Bull het minste tijd door op het circuit in Bahrein (ter vergelijking: Mercedes werkte 458 ronden af). Liam Lawson stond op de 2e dag ook lange tijd stil in de garage door een probleem met de waterpomp.

 

De twijfels die in 2024 ontstonden, zijn dan ook nog niet weg bij Red Bull. "Het gaat in de juiste richting, maar de sprong is minder groot dan verwacht", gaf technisch directeur Pierre Waché toe. Ook Verstappen stelde dat er "nog veel werk" was.

 

Een herhaling van de vorige seizoensstart, waarbij Verstappen 4 van de eerste 5 races won, lijkt er dan ook niet meteen in te zitten.

4. Boost voor Williams

Met 9 constructeurstitels en 7 wereldtitels is Williams een van de succesvolste teams uit de F1-geschiedenis. Maar de hoogdagen met grote namen als Nelson Piquet, Nigel Mansell en Jacques Villeneuve liggen al even achter ons.

 

Waren de testdagen de voorbije jaren nog een zorgwekkende driedaagse voor Williams, dan kreeg het Britse team nu een boost in Bahrein. Met nieuwkomer Carlos Sainz en Alex Albon heeft de renstal ook een sterk duo aan het stuur.

 

De prestaties in Bahrein doen vermoeden dat Williams een stevige sprong voorwaarts heeft gemaakt. Niet dat Sainz en Albon plots gaan meestrijden voor de overwinningen, maar een duel met Alpine voor de titel "best of the rest" lijkt er wel te komen.

5. Chaotische testdagen

Veel brokken werden er niet gemaakt, maar toch kregen we een chaotische wintertest. Drie keer werd de rode vlag bovengehaald in Bahrein, drie keer zonder de schuld van een van de rijders. 

 

Op de eerste testdag werd het plots pikkedonker in de paddock door een stroomstoring. Op de laatste dag brak eerst een raam van het startershok en vervolgens reed nog eens een pendelbusje op het circuit.

 

Bovendien lagen de temperaturen een stuk lager dan normaal in Bahrein, waardoor de data niet meteen representatief zijn voor de race. En dan gooide ook de regen nog eens roet in het eten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Gerelateerd:

WK Formule 1 2025