Spring naar de inhoud

UCI deelt update over veiligheidsbeleid: gele kaarten worden officieel, nog veel studiewerk op de plank

UCI deelt update over veiligheidsbeleid: gele kaarten worden officieel, nog veel studiewerk op de plank
 vr 17 januari 2025 11:25

Aan de vooravond van het nieuwe wielerseizoen, dat afgelopen nacht begonnen is met de Tour Down Under voor vrouwen, heeft de UCI een update gegeven omtrent de veiligheidskwestie in de wielersport. De Internationale Wielerunie deelt cijfers over de database met incidenten en schetst enkele maatregelen die al dan niet nu al van kracht zijn. 

De UCI werkt samen met SafeR, een organisatie die de veiligheid in de wielersport moet verhogen en waarin vertegenwoordigers zetelen van de UCI, organisatoren, renners en teams.

 

SafeR wil maatregelen of richtlijnen formuleren op basis van concrete gegevens. In 2024 werden in de database 497 incidenten opgenomen uit wedstrijden van de WorldTour (m/v) en ProSeries (m/v).

 

35 procent van de incidenten is toe te schrijven aan "fouten van renners zonder aanleiding", 13 procent is te wijten aan "de spanning die zich opbouwt bij het naderen van tactische sleutelpunten zoals beklimmingen, kasseistroken en sprints". 

 

11 procent is gelinkt aan "gevaarlijke wegen door weersomstandigheden", de verkeersinfrastructuur (9 procent), de staat van de wegen (4 procent) en voertuigen (1 procent) maken het plaatje compleet.

Geen beslissing over oortjes

In de tweede helft van vorig seizoen werd een testperiode gelanceerd en volgens de UCI kunnen de reglementen en protocollen aangepast worden op basis van positieve bevindingen.

 

De driekilometerregel kan op vraag van de organisatie en met goedkeuring van de UCI verlegd worden naar de boog van de laatste 5 kilometer.

 

Heb je als renner te maken met pech (val, mechanisch defect of lekke band), dan krijg je aan de finish dezelfde tijd van de groep waarin je je bevond. De regel geldt niet bij aankomsten bergop.


Wat de oortjes en communicatie-apparatuur betreft, heeft de UCI geëxperimenteerd met beperkingen (2 renners per team en een compleet verbod). De feedback wordt nu bestudeerd, maar een concrete maatregel is er dus nog niet.

Het gelekaartensysteem werd vorig jaar geïntroduceerd en heeft geresulteerd in 31 bestraffingen op 66 koersdagen voor renners (52 procent), stafleden (32 procent) en bestuurders van mediavoertuigen (16 procent). 

 

De gele kaarten worden in steen gebeiteld en gelden niet alleen meer in de WorldTour-wedstrijden. Hieronder wordt nog eens uitgelegd welke straffen je riskeert bij een overtreding (diskwalificaties en schorsingen). 

Aan organisatoren wordt gevraagd om elke 30 tot 40 kilometer een bevoorradingszone te installeren, waardoor er minder passage bij de volgwagens is.

 

Meer specifieke vereisten voor de dranghekken in de laatste 500 meter zullen worden geformuleerd na een nieuwe studie. 

 

De UCI meldt tot slot dat het andere hete hangijzers (zoals airbags, remhoogte, breedte van stuur en een limiet op de versnellingen) nog zal analyseren.