Spring naar de inhoud

Van het putdeksel naar de jackpot: 1 jaar later is het nu echt "Viva, Las Vegas!"

Van het putdeksel naar de jackpot: 1 jaar later is het nu echt "Viva, Las Vegas!"
 do 21 november 2024 09:48

Max Verstappen krijgt dit weekend een matchbal voor een vierde opeenvolgende wereldtitel in de Formule 1. Uitgerekend in Las Vegas kan hij zijn vierde kroontje claimen. Las Vegas, waar Verstappen vorig jaar nog bijzonder kritisch was en waar de teneur nu een bocht van 180 graden lijkt te hebben genomen. 

Had je voor aanvang van dit seizoen een droomscenario aan Formule 1-eigenaar Liberty Media gevraagd, dan zou het wensbeeld vermoedelijk dicht bij het draaiboek van deze week gelegen hebben.

 

Zondag kan Max Verstappen opnieuw wereldkampioen worden. Uitgerekend in Las Vegas, het paradepaardje van Liberty Media. En dat na de valse start van vorig jaar.

 

In 2023 keerde de F1 na 40 jaar terug naar de feesthoofdstad van de Verenigde Staten. Maar die comeback ging gepaard met veel kinderziektes, groeipijnen, controverse en een ellenlange klachtenlijst. 

 

Vooraf was er al bijzonder veel wrevel door de ambitieuze plannen. Het dagelijkse leven werd grondig verstoord voor een evenement van amper 3 dagen.

 

Monsterfiles door asfaltwerken, woekerprijzen bij restaurants en clubs en waanzinnig dure tickets voor wie het F1-spektakel echt van dichtbij wilde meemaken: was het stratencircuit in Las Vegas rond de befaamde Strip in de gokstad al die investeringen wel waard?

 

Als klap op de vuurpijl ging het ook al grondig mis tijdens de eerste vrije training. Die moest stopgezet worden: de Ferrari van Carlos Sainz was tot stilstand gekomen op het stratencircuit nadat hij over een putdeksel was gereden.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Jackpot

De kritiek was dan ook oorverdovend. Bij de lokale bevolking én bij de rijders. Het showgehalte leek het duidelijk te winnen van de sportieve waarde. Al kantelde dat gevoel toch behoorlijk snel. 

 

Trok Verstappen nog een zuur gezicht toen hij met zijn collega's als een kermisattractie werd opgevoerd tijdens de plichtplegingen voor de race, dan zong hij vrolijk "Viva, Las Vegas!" nadat hij er zijn 18e zege van het seizoen geboekt had.

 

Een jaar later zijn de geesten duidelijk gerijpt. "Ik begrijp waarom we hier zijn", vertelde Verstappen gisteren bij het aansnijden van de F1-week in Las Vegas. "Ik wil niet negatief zijn. Ik zie in hoe het allemaal werkt." Dat de tenenkrullende openingsceremonie is afgeslankt, zal hem tevreden stemmen.

 

"Ik vind het ook wel leuk om hier te zijn. Ik zal niet zeggen dat dit mijn favoriete circuit is, maar dat is ook niet nodig. Vorig jaar hebben we hier een spannende race gezien en Las Vegas is natuurlijk een geweldige stad."

Ik begrijp waarom we hier zijn. Ik wil niet negatief zijn. Ik zie in hoe het allemaal werkt.

Max Verstappen

Niet alleen Verstappen zelf, ook de lokale tegenstand lijkt de GP te hebben omarmd. Ondanks de scepsis leren studies namelijk dat de GP van 2023 een financiële voltreffer was.

 

Meer nog: het F1-weekend was het meest lucratieve evenement in Las Vegas en bracht meer op dan de Super Bowl enkele maanden later.

 

Ook bij lokale bedrijven en bij de inwoners is de kritiek geluwd. Met dank aan een betere communicatie, evenementen en zoethoudertjes op maat van de bevolking. "We voelen ons hier absoluut welkom en daarom willen we hen iets teruggeven", klinkt het bij de promotoren. 

 

Met goedkopere tickets en meer fanzones moet het F1-bezoek voor iederen een feest worden. En als Verstappen zondag op het podium bij de Bellagio-fonteinen staat te blinken, is het plaatje helemaal compleet. 

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Overzicht klassement

ranking
Pos.RijderConstructeurPunten
1
Max Verstappen
Red Bull Racing
393
2
Lando Norris
McLaren
331
3
Charles Leclerc
Scuderia Ferrari
307
4
Oscar Piastri
McLaren
262
5
Carlos Sainz
Scuderia Ferrari
244
6
George Russell
Mercedes
192
7
Lewis Hamilton
Mercedes
190
8
Sergio Perez
Red Bull Racing
151
9
Fernando Alonso
Aston Martin
62
10
Nico Hülkenberg
Haas F1 Team
31
11
Yuki Tsunoda
RB - Honda RBPT
28
12
Pierre Gasly
Alpine
26
13
Lance Stroll
Aston Martin
24
14
Esteban Ocon
Alpine
23
15
Kevin Magnussen
Haas F1 Team
14
16
Alexander Albon
Williams Racing
12
17
Daniel Ricciardo
RB - Honda RBPT
12
18
Oliver Bearman
Scuderia Ferrari
7
19
Franco Colapinto
Williams Racing
5
20
Liam Lawson
RB - Honda RBPT
4
21
Guanyu Zhou
Kick Sauber - Ferrari
0
22
Logan Sargeant
Williams Racing
0
23
Valtteri Bottas
Kick Sauber - Ferrari
0
ranking
Pos.ConstructeurPunten
1
McLaren
593
2
Scuderia Ferrari
557
3
Red Bull Racing
544
4
Mercedes
382
5
Aston Martin
86
6
Alpine
49
7
Haas F1 Team
46
8
RB - Honda RBPT
44
9
Williams Racing
17
10
Kick Sauber - Ferrari
0