Steeds meer speciale wielershirts in het peloton: waarom pakken teams uit met nieuwe outfits?

    De Giro-outfits van Alpecin-Fenix en EF Education-EasyPost

    Het lijkt wel een trend te worden: ploegen die uitpakken met een nieuwe outfit speciaal voor een grote ronde. Wat is hun motivatie? "Het doel is natuurlijk om aandacht te krijgen. En over opvallende shirts wordt net iets meer gebabbeld", zegt Thomas Sneyers, de marketingverantwoordelijke van Alpecin-Fenix.

    Na EF Education-EasyPost, kwam gisteren ook Alpecin-Fenix met een unieke outfit op het podium van de Giro. De ploegenvoorstelling op grote rondes begint meer en meer op een modedefilé te lijken.

     

    Ook Team Sky en Jumbo-Visma pakten in het verleden al uit met speciale truitjes voor een grote ronde. Marketingverantwoordelijke van Alpecin-Fenix Thomas Sneyers licht toe: "Het lijkt inderdaad meer te gebeuren dan vroeger, maar toch zijn de motieven niet altijd dezelfde."

     

    In de gevallen van EF Education-EasyPost en Team Jumbo-Visma is het uit noodzaak. Aangezien hun roze en gele truitjes voor verwarring kunnen zorgen met de leiderstrui in respectievelijk de Giro en de Tour worden ze elk jaar verplicht om andere truitjes te dragen. 

     

    Maar het UCI-reglement geeft ook de andere teams de kans om een keer per jaar een aanvraag in te dienen voor een shirtverandering. Alpecin-Fenix maakt nu voor de tweede keer gebruik van die regel.

     

    Vorig jaar pakten ze in de eerste etappe van de Tour uit met een speciaal Poulidor-shirt. "Toen was de insteek heel anders dan nu. Het shirt ter ere van Poulidor was erg populair en de opbrengst van de verkoop ging naar het goede doel. Hoe meer shirts verkocht werden, hoe beter dus", zegt Sneyers. 

    De Poulidor-truitjes van Alpecin-Fenix

    "Nu is ons voornaamste doel om via het shirt aandacht te genereren voor een nieuw product van onze Italiaanse sponsor Fenix. We bieden het nieuwe truitje ook wel te koop aan, maar we verwachten niet meer verkoop dan normaal. Het is meer voor de liefhebber of verzamelaar, maar het is niet onze bedoeling om er veel winst uit te halen."


    Volgens Sneyers wil Alpecin-Fenix dus vooral zijn Italiaanse sponsor plezieren. "Het doel is natuurlijk altijd wel om aandacht rond iets te creëren. Het is dan ook logisch dat ploegen er zoveel mogelijk mee uitpakken. En dan is een opvallend shirt beter dan een onopvallend shirt", zegt Sneyers.


    Dat de meningen over de nieuwe Alpecin-outfit verdeeld zullen zijn, beseft ook Sneyers: "Onze renners en wij vinden het een mooi shirt, maar sommigen zullen daar anders over denken. Het is een kleur die mensen ofwel heel mooi vinden, ofwel heel lelijk. Maar dat zorgt er juist voor dat mensen erover spreken."

     

    Bovenstaand artikel toont aan dat het werkt.