Is het u gisteren ook opgevallen tijdens de tijdrit van Filippo Ganna? Op de volgauto achter die Italiaan stonden maar liefst 10 fietsen... en dat voor een tijdrit van nog geen 14 km. De reden is allerminst overdreven voorzichtigheid, maar een zoveelste speurtocht naar minimale tijdswinst.
Hoog opgetrokken kousen, speciaal materiaal en grondig bestudeerde posities op de fiets. De voorbije jaren bereikte de zoektocht naar "gains" voor tijdritten ongekende hoogtes.
Heel wat ploegen lijken nu een nieuw handigheidje gevonden te hebben. Gisteren was het aandachtige kijkers ongetwijfeld ook weer opgevallen. Tijdens de triomftocht van de Italiaan Filippo Ganna in de openingstijdrit van Tirreno-Adriatico stonden maar liefst tien fietsen op het dak van de ploegleidersauto van Ineos Grenadiers.
Ook op de wagens van Remco Evenepoel en Kasper Asgreen, die 2e en 4e eindigden, stonden meer fietsen dan zelfs de grootste pechvogel ooit zou nodig hebben.
3,9 seconden winst op 50 km
Wat is de reden?
Zoals bij heel wat andere foefjes levert ook een vol dak een aerodynamisch voordeel op wanneer een auto een renner volgt.
"Elk object dat door de lucht beweegt, duwt lucht met zich mee", vertelt professor Richard Kelso aan Cyclingnews. "De drukverdeling rond het object - in dit geval de auto - zorgt ervoor dat de lucht voor het object iets naar voren wordt geduwd."
Het is maar klein, maar genoeg om een verschil te maken.
"Het betekent dus dat de auto achter de fietser in feite de lucht vooruit duwt, zodat de snelheid van de luchtstroom rond de fietser kleiner wordt. Het is maar klein, maar het is genoeg om een verschil te maken."
De Belgische professor Bert Blocken is een autoriteit op vlak van aerodynamica. Ook naar de gevolgen van fietsen op een dak deed hij al uitgebreid onderzoek.
De resultaten: wanneer een auto een renner op 10 meter volgt, kan dat 3,9 seconden winst opleveren op een afstand van 50 kilometer in vergelijking met geen auto achter de renner. Dus Tadej Pogacar en Alexander Dowsett - gisteren met maar één fiets op het dak van de wagen - zouden daardoor nadeel hebben ondervonden.
Meerdere kenners riepen daarom al op om de verplichte afstand tussen wagens en renners te vergroten naar 30 meter, zodat het oneerlijke voordeel weggewerkt zou worden.
Want in het verleden is al gebleken: elke seconde kan cruciaal zijn in een tijdrit.