Spring naar de inhoud

Hans De Clercq volgt Eddy Planckaert: "Wout kan de Tour winnen, maar hij heeft 1 probleem: Pogacar"

Tour de France klassement

ranking
naamresultaatploeg
1
Wout van Aert
2:39:37
Jumbo - VismaTJV
2
Jasper Philipsen
+0
Alpecin - FenixAFC
3
Mark Cavendish
+0
Deceuninck - Quick-StepDQT
4
Luka Mezgec
+0
Team BikeExchangeBEX
5
André Greipel
+0
Israel Start-Up NationISN
6
Danny van Poppel
+0
Intermarché - Wanty - Gobert MatériauxIWG
7
Michael Matthews
+0
Team BikeExchangeBEX
8
Alex Aranburu
+0
Astana - Premier TechAPT
9
Cyril Barthe
+0
B&B Hotels p/b KTMBBK
10
Max Walscheid
+0
Team Qhubeka - NextHashTQA
ranking
naamresultaatploeg
1
Tadej Pogacar
82:56:36
UAE Team EmiratesUAD
2
Jonas Vingegaard
+5:20
Jumbo - VismaTJV
3
Richard Carapaz
+7:03
INEOS GrenadiersIGD
4
Ben O'Connor
+10:02
AG2R - Citroën TeamACT
5
Wilco Kelderman
+10:13
BORA - hansgroheBOH
6
Enric Mas
+11:43
Movistar TeamMOV
7
Alexey Lutsenko
+12:23
Astana - Premier TechAPT
8
Guillaume Martin
+15:33
CofidisCOF
9
Pello Bilbao
+16:04
Bahrain VictoriousTBV
10
Rigoberto Urán
+18:34
EF Education - NippoEFN
Hans De Clercq volgt Eddy Planckaert: "Wout kan de Tour winnen, maar hij heeft 1 probleem: Pogacar"
 zo 11 juli 2021 09:20

Op de Ventoux moest Bauke Mollema nog zijn meerdere erkennen in Wout van Aert, maar op weg naar Quillan pakte hij zaterdag zélf uit met een knap nummer. En dat allemaal zonder wattagemeter. Stof genoeg dus om over na te kaarten in Villa Sporza bij Karl Vannieuwkerke.

"Steek dat spel in je zak en rijd zo snel als je kan"

In het moderne wielrennen zijn wattagemeters onmisbaar geworden voor de meeste renners. Niet zo voor Bauke Mollema. De Nederlander heeft het niet zo begrepen op technologische snufjes. Tijdens wedstrijden steekt hij zijn fietscomputer zelfs in zijn achterzak. Vreemde zet? In Villa Sporza waren de meningen verdeeld.

Eddy Planckaert zit op dezelfde lijn als Mollema. “Ik ben wellicht niet mee met de moderne tijd en ik ben nog van de oude stempel, maar als het erop aankomt: steek dat spel in je zak en rijd zo snel als je kan de laatste 20 à 30 kilometer."

 

"Ga over de rooie, je zal het wel zien als je tegen de muur rijdt. Die wattagemeters zullen wel hun voordeel hebben, maar er zijn er nog die koersen zoals in de oude tijd.”

 

Hans De Clercq wil de waarde van de wattagemeters toch niet onderschatten. “Het kan misschien zonder in de laatste 20 à 30 kilometer. Maar als Mollema bij de eerste beklimming van de Ventoux op zijn metertje gereden had, dan was hij daar misschien nog niet over zijn toeren gegaan."

 

"Wout (van Aert, red.) is daar nog gereserveerd de Ventoux opgereden om pas bij de tweede beklimming van de Ventoux echt uit te pakken.”

Mollema: "Ik voel goed aan welk tempo ik lang kan volhouden"

Bauke Mollema mocht het zelf allemaal nog eens komen uitleggen bij Maarten Vangramberen. "Ik heb het computertje in mijn achterzak zitten, zodat mijn trainer het toch nog allemaal kan uitlezen. Ik train ook gewoon met het computertje op mijn stuur, maar in wedstrijden al meer dan 2 jaar niet."

 

"Ook in het begin van mijn carrière bij Rabobank reed ik altijd zonder snelheids- en vermogensmeter. Dat bevalt me goed, ik kan mezelf goed “pacen”. Ik voel goed aan welk tempo ik lang kan volhouden.”

 

"Het ziet er ook mooier uit zonder die computer en het is ook nog wat lichter, misschien net iets aerodynamischer ook. Ik hoef niet de hele tijd naar de cijfers te kijken."

 

De lichte afkeer ontstond een paar jaar geleden in de Giro. "Ik werd gelost en toen keek ik wel naar die cijfers. Daar kreeg ik helemaal geen moraal van. Achteraf gezien had ik het liever niet gezien, dan had ik misschien wel harder gereden. Sindsdien rijd ik zonder kastje op mijn stuur.”

"Ik vergelijk Wout een beetje met Miguel Indurain"

Met de Ventoux-etappe kwam uiteraard ook nog eens de prestatie van Wout van Aert op tafel. Eddy Planckaert weekte veel reacties los door in Van Aert een toekomstige Tour-winnaar te zien. Hans De Clercq vindt het niet zo’n gekke gedachte.

 

“Ik ga mee in het verhaal van Eddy. Ik geloof erin. Ik vergelijk Wout een beetje, ook qua postuur, met Miguel Indurain. Dat was ook een mens van 1,87 meter met een koersgewicht van 78 kilogram. Hij was een toptijdrijder, maar toen waren er natuurlijk nog langere tijdritten."

 

"Daar volg ik Eddy in: als de tijdritten weer wat langer worden zoals 20 à 30 jaar
geleden, dan kan het. Alles hangt af van ASO, want zij maken het parcours. Willen zij Van Aert eens de kans geven?”

 

Moet Van Aert dan niet alle andere doelen laten vallen? Absoluut niet, volgens De Clercq. “Bernal won dit jaar de Giro én was top in de Strade Bianche, Armstrong was altijd goed in de periode van de Amstel Gold Race, net zoals Pogacar nu goed was in Luik-Bastenaken-Luik."

 

"Waarom zou Van Aert niet zijn ding kunnen doen vanaf de Omloop tot en met Parijs-Roubaix, daarna wat recupereren en dan trainen voor de Tour? Hij heeft maar één probleem en dat is Pogacar, die kan ook tijdrijden."

 

"Dat had Indurain niet. Hij moest koersen tegen Delgado en die kon niet tijdrijden. Indurain reed hem in de eerste tijdrit op 3 à 4 minuten, bergop verloor hij dan telkens seconden, maar in de tweede tijdrit pakte hij nog eens minuten.”

Armstrong: "Wout van Aert, ik heb er geen woorden voor"

Ook Lance Amstrong raakte onder de indruk van de knalprestatie van Van Aert op de Ventoux. In zijn podcast “THEMOVE” was hij lyrisch over de demarrage waarmee Van Aert Mollema achterliet. 

 

“Twee beklimmingen op de Ventoux en we zagen een prestatie van Wout van Aert... Ik heb er geen woorden voor. Iemand als hij kan in de vlucht zitten en winnen. Maar hij zit in de vlucht met sterke renners, je moet beseffen dat hij Bauke Mollema uit het wiel reed."

 

"Mollema kwam naar de Tour om top 5 of top 10 te rijden, hij is al eens zesde geweest. En Wout vertrekt zomaar: “Ik zie je straks in de douches.” Dit is tegen een veldrijder.”

Bekijk de volledige uitzending van Villa Sporza:

Tour de France
ritdatumstart - finishtype rittotaalwinnaarleider
1
29/06 Firenze - Rimini
semi bergetappe
206 km
Romain Bardet
Romain Bardet
2
30/06 Cesenatico - Bologna
semi bergetappe
199,2 km
Kévin Vauquelin
Tadej Pogacar
3
01/07 Piacenza - Turijn
vlak
230,8 km
Biniam Girmay
Richard Carapaz
4
02/07 Pinerolo - Valloire
bergetappe
139,6 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
5
03/07 Saint-Jean-de-Maurienne - Saint-Vulbas
vlak
177,4 km
Mark Cavendish
Tadej Pogacar
6
04/07 Mâcon - Dijon
vlak
163,5 km
Dylan Groenewegen
Tadej Pogacar
7
05/07 Nuits-Saint-Georges - Gevrey-Chambertin
tijdrit
25,3 km
Remco Evenepoel
Tadej Pogacar
8
06/07 Semur-en-Auxois - Colombey-les-Deux-Églises
semi bergetappe
183,4 km
Biniam Girmay
Tadej Pogacar
9
07/07 Troyes - Troyes
vlak
199 km
Anthony Turgis
Tadej Pogacar
rustdag 08/07
10
09/07 Orléans - Saint-Amand-Montrond
vlak
187,3 km
Jasper Philipsen
Tadej Pogacar
11
10/07 Évaux-les-Bains - Le Lioran
semi bergetappe
211 km
Jonas Vingegaard
Tadej Pogacar
12
11/07 Aurillac - Villeneuve-sur-Lot
semi bergetappe
203,6 km
Biniam Girmay
Tadej Pogacar
13
12/07 Agen - Pau
vlak
165,3 km
Jasper Philipsen
Tadej Pogacar
14
13/07 Pau - Pla d'Adet
bergetappe
151,9 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
15
14/07 Loudenvielle - Plateau de Beille
bergetappe
197,7 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
rustdag 15/07
16
16/07 Gruissan - Nîmes
vlak
188,6 km
Jasper Philipsen
Tadej Pogacar
17
17/07 Saint-Paul-Trois-Châteaux - Superdévoluy
semi bergetappe
177,8 km
Richard Carapaz
Tadej Pogacar
18
18/07 Gap - Barcelonnette
semi bergetappe
179,5 km
Victor Campenaerts
Tadej Pogacar
19
19/07 Embrun - Isola 2000
bergetappe
144,6 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
20
20/07 Nice - Col de la Couillole
bergetappe
132,8 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
21
21/07 Monaco - Nice
tijdrit
33,7 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar