Het zware incident in de Ronde van Polen waarbij Fabio Jakobsen zwaargewond geraakt is, doet de wielerwereld naar adem happen. Sporza-wielercommentator Michel Wuyts vindt dat Groenewegen zwaar over de schreef gegaan is, maar wijst ook de organisator in Polen met de vinger.
Michel Wuyts werd gisteren koud gepakt door het slechte nieuws vanuit de Ronde van Polen. "Ik kreeg in de vooravond een sms'je van een familielid. Daar stond in: "Dylan... Crapuleus"."
"Dat triggerde. Ik heb de beelden meteen daarna een keer of 10 na elkaar bekeken en was telkens ontzettend versteld over de manier waarop Groenewegen flagrant in de fout ging."
"De gevolgen van de impact hebben natuurlijk een invloed op de beoordeling, maar ik heb het op deze manier - frontaal in beeld en vooraan voor winst - zelden zo ernstig gezien."
Dylan Groenewegen wordt na zijn beweging overal keihard aangepakt. Kan iemand zijn verdediging in deze omstandigheden op zich nemen?
Wuyts: "Je kunt onmogelijk goedpraten wat hij doet. Hij deed het namelijk in twee tijden. Hij had de sprintersreflex door de deur dicht te klappen, maar toen die deur op een kier stond, gaf hij ook nog eens een serieuze kwak, met een elleboog erbij. Dus eigenlijk is de inbreuk dubbel."
"Het was een sprint op een dalende, rechte lijn, met een snelheid van 80 km/u. Je moet dat dus in "real time" beoordelen. Het ethische beoordelen verdwijnt in die omstandigheden en maakt plaats voor instinct-reacties. Met andere woorden: ook voor bestialiteiten."
"De organisatie is op haar beurt een 2e keer in de fout gegaan, omdat de veiligheid niet in acht genomen is. Die boardings op de hekken lagen er bij wijze van spreken los op en fladderden in het rond."
"Er was ook geen sprake van opblaasbare veiligheidsboardings en nieuwe concepten zoals die nu in Vlaanderen bestaan, waarbij de impact van de renner die er tegenaan vliegt geneutraliseerd wordt, zodat het lichaam niet teruggeworpen wordt. In Polen bestaat dat blijkbaar niet, met alle gevolgen vandien."
"Hier heeft iemand geflirt met de dood"
Woorden als "moordaanslag" en "gevangenisstraf" worden in de mond genomen als het over Dylan Groenewegen gaat.
"Dat zijn woorden die meteen na de impact vallen. Dat heeft te maken met emotie, al zie ik dat Patrick Lefevere dat vandaag nog volhoudt", zegt Michel Wuyts.
"Ik zou het ietwat willen temperen en het houden bij "slagen en verwondingen". Of dat vrijwillig is, moet Groenewegen zelf verklaren. Dat moet dan bij eventuele gerechtelijke stappen beoordeeld worden."
"De UCI wil alvast disciplinaire maatregelen nemen, dus ik vermoed dat hier een voorbeeld gesteld zal worden. Want dit soort situaties stapelt zich al jaren op. De eerste etappes in grote rondes lopen altijd uit op een drama, met een massale val met grote gevolgen."
"Maar hier heeft iemand geflirt met de dood. Dat is volkomen ontoelaatbaar en dat moet natuurlijk in de toekomst vermeden worden."
Dit soort situaties stapelt zich al jaren op. De eerste etappes in grote rondes lopen altijd uit op een drama, met een massale val met grote gevolgen.
"Dit soort situaties is vermijdbaar"
De duizelingwekkende snelheden werken risico's in de hand. Michel Wuyts wil een mentaliteitsverandering, niet alleen bij de renners maar ook bij bepaalde organisatoren.
"Als het een vlakke finish is, halen topsprinters een snelheid van 73 km/u. Als het bergaf gaat, loopt dat op tot boven de 80 km/u en is de ernst van de impact nog veel groter. Dus is dit allemaal vermijdbaar door een andere aankomst te zoeken, liefst eentje die een beetje bergop gaat."
"Maar dat was in Polen dus niet het geval en dan vraag je je af of de Ronde van Polen zijn plaats nog heeft in de World Tour, waar je de meest doortastende maatregelen verwacht."
"De impact van steeds krachtiger renners, die enorm poweren, hun pedalen martelen en een kracht ontwikkelen van 1500 tot 2000 Watt, is zo gigantisch dat dat afwijkende gedrag absoluut niet meer tolereerbaar is. Er moet paal en perk aan gesteld worden."
"Of de deur dicht doen iets nieuws is? Neen, dat heeft altijd bestaan. Het dreigement van de opkomende man wordt altijd opgevangen door een kleine beweging. Ik verwijs bijvoorbeeld naar de Tour de France in 2017, waar Peter Sagan een soortgelijk manoeuvre deed met Mark Cavendish en uit de koers gezet is."
"Maar wat hier gebeurd is, heeft een hele nacht door mijn hoofd gespookt. Komt er ook nog eens bij dat Fabio Jakobsen genoemd is naar Fabio Casartelli (de Italiaan verongelukte in de Tour van 1995, red)... Godzijdank is Jakobsen aan de betere hand, maar dat mag de UCI en een eventuele burgerlijke rechtbank niet beletten om hun plicht te doen."
"Houd hem een tijdje uit de koers"
Wat zou een gepaste straf voor Groenewegen zijn? Wuyts: "Het zou verstandig zijn om hem enkele weken of zelfs maanden uit wedstrijden te houden. Dat zou dan einde seizoen voor hem betekenen."
"Groenewegen heeft een daad gesteld waarmee hij stigmatisering in de hand gewerkt heeft. Je ziet hoe hij nu vervloekt wordt door collega's, dus zo iemand in het peloton loslaten lijkt me niet de verstandigste zet. Het zal vermoedelijk psychologische begeleiding voor Groenewegen vergen om hier door te geraken."
Michel Wuyts over de gebeurtenissen in Polen:
rit | datum | start - finish | type rit | totaal | winnaar | leider |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 12/08 | Wroclaw - Karpacz | 156,1 km | Thibau Nys | Thibau Nys | |
2 | 13/08 | Myslakowice - Karpacz | 15,4 km | Tim Wellens | Jonas Vingegaard | |
3 | 14/08 | Walbrzych - Duszniki-Zdrój | 156 km | Thibau Nys | Jonas Vingegaard | |
4 | 15/08 | Kudowa-Zdroj - Prudnik | 195,3 km | Olav Kooij | Jonas Vingegaard | |
5 | 16/08 | Katowice - Katowice | 187,6 km | Tim Merlier | Jonas Vingegaard | |
6 | 17/08 | Wadowice - Bukovina Terma | 181 km | Thibau Nys | Jonas Vingegaard | |
7 | 18/08 | Wieliczka - Krakau | 142,1 km | Olav Kooij | Jonas Vingegaard |