Dat de Muur dit jaar uit het Ronde-parcours wegvalt, sloeg bij burgemeester Guido De Padt in als een bom. "Volgens mij was er wel de mogelijkheid om de Muur in het parcours te behouden", zegt De Padt.
De Padt: "Ik viel compleet uit de lucht"
Flanders Classics heeft het parcours van de Ronde dit jaar met zo'n 30 kilometer ingekort. De Muur valt daardoor uit de boot.
"Ik viel bijna van mijn stoel, maar gelukkig is dat niet gebeurd. Want op het moment dat ik het nieuws vernam, zat ik in mijn auto. Ik was heel erg verbaasd en geschrokken", reageert Guido De Padt, burgemeester van Geraardsbergen.
"Dit nieuws komt uit de lucht gevallen. Wij waren niet op de hoogte van de intentie van Flanders Classics om het parcours te wijzigen of in te korten. Laat staan dat we wisten dat wij daar het slachtoffer van zouden worden."
De Padt heeft geen begrip voor de beslissing. "Het belang en het monumentale van de Muur wordt door heel wielerminnend Vlaanderen en ook daarbuiten erkend."
"Ik kan dan ook niet begrijpen dat men bij het inkorten van de Ronde met 30 kilometer juist de Muur viseert. Alsof men in de rest van het parcours geen plekken kon weglaten die de wielerfans minder morele schade zou bezorgen."
"Je doet al die Vlamingen die voor de buis zitten onrecht aan door de Muur uit het parcours te laten."
"Is het omdat we geen geld willen betalen voor doortocht?"
De burgemeester vindt dat Flanders Classics een grote troef overboord gooit dit jaar. “Als ik bedrijfsleider was en men geeft me troeven om dat bedrijf beter te laten floreren, dan zou ik die troeven gebruiken", zegt De Padt.
"De Muur is de voor de Ronde en de organisatie een ongelooflijke troef. Hier had men volgens mij de gelegenheid om die troef te behouden in het parcours.
"Maar als je scheuren krijgt binnen die verzameling van troeven, ben je volgens mij slecht bezig. En dat is volgens mij hier het geval."
"De Ronde is gegroeid met de Muur. En de Muur is gegroeid met de Ronde van Vlaanderen. Die verwevenheid zit in onze genen in Geraardsbergen."
De Padt denkt dat het feit dat Geraardsbergen geen 50.000 euro meer wil betalen voor de Ronde-doortocht meegespeeld heeft.
"Ik ben geen doemdenker of zie geen spoken. Maar soms vergroot bij mij de indruk dat wat zich vorig jaar heeft voorgedaan, nu meegespeeld heeft. Maar wij willen geen geld betalen voor een doortocht op 100 kilometer van de aankomst."
"Soms komt bij mij de gedachte op dat wij misschien zelf wat geld moeten vragen aan de organisatoren om over de Muur te mogen passeren. Maar wij zullen dat nooit doen, want dat is een perfide gedachte."
"Waar wil de organisatie met de Muur naartoe?"
De burgemeester vreest ook een nieuwe slag voor de horeca in Geraardsbergen. "De horeca, die het momenteel al zo moeilijk heeft, geraakt die mooie feestdag nu ook nog eens kwijt. Ook dat mag de organisatie op zijn conto schrijven."
De Padt wil dat Flanders Classics open kaart speelt. "De organisatie moet nu duidelijk maken waar ze met de Muur echt naartoe wil. Dat zou ons in staat kunnen stellen om andere wegen te bewandelen."
"Toen enkele jaren geleden ook al eens beslist werd om de Muur uit de Ronde te halen, hebben we een aankomst van de BinckBank Tour naar Geraardsbergen gebracht."
"We zullen nu ook andere initiatieven nemen om het volk naar Geraardsbergen te brengen."
De Padt: "Veel mensen zullen triestig zijn"
Van Den Spiegel: "In alle sereniteit proberen te regelen"
Tomas Van Den Spiegel, CEO van Flanders Classics, zegt dat Geraardsbergen het niet persoonlijk mag nemen.
"Het heeft niets met Geraardsbergen te maken. We hebben in 4 koersen geknipt, niet enkel in de Ronde van Vlaanderen."
"Ik snap dat het schrappen van de Muur uitvergroot wordt, maar we hebben binnen de Ronde niet veel mogelijkheden om in te korten. Antwerpen als vertrek- en Oudenaarde als aankomstplaats zijn zekerheden en het finale-duo Kwaremont-Paterberg wilden we ook absoluut behouden."
"Knippen in Brakel in het tochtje van en naar Geraardsbergen was daarom de enige mogelijkheid. Dat gaat namelijk over een omweg van 30 kilometer.”
“We hebben dit in alle sereniteit proberen te regelen. Ik kan begrijpen dat men daar niet tevreden mee is, maar wij wilden echt een signaal geven aan de renners. Er was bij een aantal teams bezorgdheid over het drukke programma."
"Door onze koersen wat in te korten, willen we ieders leven makkelijker maken in deze tijden. Laten we hopen dat we in 2021 weer een volledige Ronde van Vlaanderen en andere wedstrijden kunnen organiseren.”