Gisteravond nog te gast in Extra Time Cross, vanochtend al op het WK-parcours in Zwitserland. Sven Nys trok in Dübendorf op verkenning met zijn team en stelt vast dat de grote vermogens zich in de handen mogen wrijven. Nys ziet 3 redenen waarom het een hele lastige cross wordt.
1. De steile bermen: "Gevaarlijk om beneden tegen de grond te gaan"
Weinig hoogtemeters in Zwitserland, maar toch liggen er een paar bermen op het parcours die best pittig zijn. Sven Nys: "Het zijn maar bermen, maar wel heel steile bermen."
"Zowel de beklimming als de afdaling is telkens erg stevig. En dat maakt het moeilijk. Je kan hier bijna niet rechtblijven, grip houden is heel moeilijk. De meesten houden zich dan ook vast aan het hout van de omheining. Maar als je hier met z'n 4 achter elkaar rijdt, sta je beneden in de file."
"In de afdaling is het essentieel om meteen in je pedalen te klikken. Doe je dat niet, dan is het heel gevaarlijk om beneden tegen de grond te gaan. Zeker als er wat modder in je pedalen kleeft, moet je vertrouwen hebben in de beweging die je maakt."
Sven Nys in actie op de steile bermen
2. Steile bruggen: "Ze gaan pijn doen, zeker weten"
In aanloop naar het WK werd er wat lacherig gedaan over het grote aantal bruggen in het anders zo bergachtige Zwitserland.
"Het zijn niet zomaar bruggen, ze zijn echt lastig", stelt de tweevoudige wereldkampioen vast. "Dat heeft vooral te maken met de ondergrond vlak voor de bruggen, iets wat alleen maar erger zal worden door de regen die nog verwacht wordt."
"Vlak voor de bruggen kan je maar weinig snelheid maken. Sommige vrouwen kiezen daarom nu al een andere versnelling vooraan om er toch maar op te geraken. Die bruggen gaan beginnen pijn te doen, zeker weten."
"De brug aan de finish is trouwens cruciaal", weet Sven Nys, "want na de afdaling is er maar 1 bocht naar links en moet je aanzetten voor de eindspurt."
3. De ondergrond: "Zeker elke ronde van fiets wisselen"
Het parcours ligt er tijdens de verkenning op vrijdag al vrij lastig bij. Met de regen van komend weekend belooft het alvast geen vliegmeeting te worden op de luchtmachtbasis van Dübendorf.
Sven Nys: "Als je hier een half rondje doorduwt, zit je fysiek meteen aan je limiet. Dus is het aangewezen om met slappe banden te rijden zodat je veel grip hebt. En dan proberen om toch snelheid te maken, anders wordt het aan elke brug een looppassage naar boven. Ik denk dat de meeste mensen dit niet verwacht hadden."
"Ook de fiets zal afzien", voorspelt de teammanager van Telenet-Baloise. "Zelfs al heeft het vandaag nog niet geregend, toch kom je al in de problemen met je derailleur. Het wordt kwestie van zeker elke ronde en misschien zelfs 2 keer per ronde van fiets te wisselen."