Vanavond heeft de Pro League zijn kerstactie afgerond. Bij de jaarlijkse veiling van de spelerstruitjes die rond de kerstperiode werden gedragen, leverde dat van Faris Haroun het meeste op: iemand gaf 4.350 euro voor het shirt van de Antwerp-aanvoerder. De opbrengst gaat naar Younited Belgium, de sociale partner van de Pro League. Het totaalbedrag is nog niet bekend.
Hans Vanaken (4.150 euro) en Simon Mignolet (3.600 euro) van Club Brugge zijn een mooie tweede en derde. Vincent Kompany, teruggekeerd naar Anderlecht, is met 3.100 euro de vierde op de opbrengstlijst van de shirts. Didier Lamkel Zé (Antwerp) sluit de top 5 af met een shirt van 2.000 euro.
Op speeldag 20 in 1B (21 december) en op speeldag 21 van 1A (26, 27 december) droegen alle spelers shirts met het logo van Younited Belgium. Die werden te koop aangeboden. Dat heeft een recordoprengst van 140.000 euro opgeleverd.
De spelers en supporters van Younited Belgium zijn experten in het dagelijkse overleven. Zij strijden tegen kwetsbaarheid op verschillende vlakken zoals huisvesting, psychische gezondheid, welzijn, armoede of verslaving. Met de campagne “My Team, My home” zet Younited Belgium in op het gevoel dat zo typisch is aan een club: het gevoel ergens bij te horen, “thuis” te zijn.
In 1B was de veiling vrijdag afgelopen. De Oostenrijker Raphael Holzhauser van Beerschot leverde 500 euro op, Siemen Voet van Roeselare (bekend als de vriend van turnster Nina Derwael) kwam uit op 400 euro.
1.500 euro voor Vandenbempt
Er werden niet alleen shirts geveild, maar ook andere voetbalgerelateerde items. Zo bood ons voetbalprogramma Extra Time 5 biedingen aan. Een match in het spoor van voetbalcommentator Peter Vandenbempt leverde 1.500 euro op, een met tv-commentator Filip Joos 739 euro.
Een dagje meelopen bij de making-of van Extra Time met Frank Raes was goed voor 550 euro. Een shirt van IJsland, getekend door alle internationals, bracht 575 euro op, met dank aan analist Arnar Vidarsson. Een golfuitje met Wesley Sonck ten slotte was ook goed voor 1.500 euro.
Pierre François, CEO van de Pro League, is verheugd met het resultaat van de kerstactie. "Zowel het eindbedrag als de naamsverandering betekenen voor onze partner Younited Belgium een prachtig eindejaarsgeschenk. We willen onze clubs en partners bedanken voor hun inzet en engagement en uiteraard de supporters voor hun vrijgevigheid en steun voor Younited Belgium."