De internationale wielerbond UCI is niet te spreken over de banner die de E3 Binckbank Classic eerder deze week voorstelde. De 2 bloemenmeisjes werden gebodypaint en vormen een kikker. Op 29 maart kussen zij dan de prins/winnaar. Maar de UCI eist dat de organistie de visuele campagne intrekt.
De UCI stuurde vanavond een communiqué de wereld in, waarin de bond ethische bezwaren uit tegen het gecreëerde beeld: "De UCI betreurt de keuze die de organisator van een koers op de WorldTour-kalender voor zijn visuele promotie heeft gemaakt en keurt die ten zeerste af."
"De UCI heeft in het verleden al vaak de koersorganisatie geïnterpelleerd om ze te wijzen op haar verantwoordelijkheid met betrekking tot het imago van de wielersport."
"De UCI promoot al verschillende jaren de gelijkheid van man en vrouw in de koers met verschillende initiatieven, onder meer met een charter en documenten met ethische principes."
"Op basis van het bovenstaande heeft de UCI de organisator bevolen om zijn visuele promotiecampagne van al zijn communicatiekanalen te verwijderen. Indien daar geen gevolg wordt aan gegeven, overweegt de UCI om juridische stappen te zetten."
Elk jaar wordt er speciaal uitgekeken naar de voorstelling van de banners van de E3, want die probeert inderdaad altijd iets speciaals te doen. Dat valt niet altijd bij iedereen in de smaak. In 2015 werd al eens een vrouwonvriendelijke banner geweerd.