Kalle Rovanperä heeft zijn dominantie in het WRC-kampioenschap ook in Kenia onderstreept. Thierry Neuville werd weer genekt door pech, maar blijft 2e in de WK-tussenstand.
eindstand | |||
---|---|---|---|
1. | Kalle Rovanperä (Fin) |
Toyota | in 3u40'24"9 |
2. | Elfyn Evans (GBr) | Toyota | op 52"8 |
3. | Takamoto Katsuta (Jap) | Toyota | 1'42"7 |
4. | Sébastien Ogier (Fra) | Toyota | 2'10"3 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | 10'40"9 |
Rally van Kenialaatste update: meer dan 2 jaar geleden
Soevereine Rovanperä
Kalle Rovanperä heeft zijn eindzege in de Rally van Kenia niet meer uit handen gegeven. De Fin was autoritair voor 3 collega's bij Toyota.
Thierry Neuville kon de schade nog een beetje beperken dankzij zijn voltreffer in de Power Stage, maar onze landgenoot bleef weer "gefrustreerd" achter.
Neuville blijft 2e in de WK-stand met 80 punten, maar de achterstand op Rovanperä (145 punten) wordt steeds groter.
Neuville aast op Power Stage
Na het ochtendblok van de slotdag in Kenia bekleedt Thierry Neuville nog steeds de 5e plaats. Onze landgenoot heeft nog één doel: punten sprokkelen in de Power Stage.
"Maar het wordt moeilijk, want het wegdek ligt er al slecht bij", schat Neuville zijn kansen in. WK-leider Kalle Rovanperä staat nog altijd op kop.
Neuville knalt tegen boom, einde wedstrijd
Net nu Neuville het goede gevoel te pakken had in Kenia, is zijn rally plots afgelopen. Onze landgenoot parkeerde zijn Hyundai tegen een boom in de 13e chronorit en moest daardoor opgeven.
De auto van Neuville deed aanvankelijk ook moeilijk, maar de Belg kreeg hem toch weer aan de praat. Niet voor lang dus, want een boom langs het parcours gooide roet in het eten. Door de beperkte zichtbaarheid knalde Neuville erop.
Neuville is voorlopig nog 5e in Kenia, na 4 Toyotas, maar morgen zal hij wegzakken in de stand.
Neuville schuift op
Thierry Neuville krijgt halfweg de Safari Rally uitzicht op het podium. Na zijn tegenslagen van gisteren rechtte onze landgenoot vandaag de rug.
In de eerste rit van de dag moest Neuville nog vrede nemen met de tweede plek, mét een gebarsten voorruit na een botsing met een tak. Ondanks de hinder won Neuville de twee daaropvolgende ritten en schoof hij op naar de vierde plaats.
Kalle Rovanperä leidt nog altijd. De Fin heeft 19,4 seconden voorsprong op Elfyn Evans (Toyota Yaris Rally1) en 39,9 seconden voorsprong op Takamoto Katsuta (Toyota Yaris Rally1).
Neuville staat 5e na moeilijke vrijdag
Thierry Neuville (Hyundai) kende een heel moeilijke start in Kenia. Gisteren was hij wel tweede in de korte openingsrit, maar door motorproblemen in het begin vandaag zakte hij naar de 9e plaats.
Na de opgave van de Fransman Sébastien Loeb (Ford Puma) en dankzij enkele betere resultaten schoof hij in de namiddag toch opnieuw op. Zijn tweede plaats in de 7e klassementsrit, ondanks een lekke band in de laatste 5 kilometer, deed hem stijgen naar de 5e plaats in de tussenstand.
"We blijven vechten om tijd goed te maken", zei hij eerder op de dag al.
WK-leider Rovanperä op kop
De Finse WK-leider Kalle Rovanperä staat voorlopig aan de leiding. Hij telt 22"4 voorsprong op de Brit Elfyn Evans (Toyota). De Est Ott Tänak (Hyundai) is derde op 25"3. Neuville volgt als vijfde op 57"5.
Zaterdag wacht de piloten nog 134,9 kilometers tegen de klok rond het Elmenteitameer.
De Safari Rally in Kenia stond tussen 2002 en 2021 niet op de WK-kalender. Vorig jaar was de zege voor Sébastien Ogier. De Fransman van Toyota is voorlopig zesde.
Neuville: "Morgen problemen proberen te vermijden"
"Het was een heel uitdagende dag", begon Neuville. "We wisten dat het moeilijk zou worden. We hadden in het begin van de dag wat motorproblemen. In de namiddag ging het beter, ondanks het vele stof en een late lekke band. De omstandigheden veranderen hier constant in Kenia, soms zelfs tijdens de klassementsritten."
"Ik ben al van bij de shakedown niet helemaal tevreden met de wagen", legde Neuville uit. "Ik kan op de hobbelige stroken niet zo hard gaan als ik wil. Vorig jaar ging ik bijvoorbeeld harder. Het is moeilijk. We werken eraan en gaan enkele wijzigingen aan de wagen uitvoeren voor morgen."
"We proberen problemen vermijden. Vandaag had de makkelijkste dag van de rally moeten zijn, maar dat viel tegen. Morgen wordt normaal gezien de zwaarste dag voor de wagen. We gaan slim moeten zijn. We hadden vandaag al onze moeilijkheden, hopelijk blijven we er morgen van gespaard."