Kalle Rovanperä (Toyota) heeft de Rally van Kroatië gewonnen, de derde van in totaal 13 WK-rally's. Rovanperä leek lang zegezeker, maar verloor tijdens een regenbui in de voorlaatste rit de leiding aan Ott Tänak. Na een onwaarschijnlijke powerstage won de Fin alsnog. Thierry Neuville kon op de slotdag van de 4e naar de 3e plaats rijden en blijft 2e in de WK-stand achter Rovanperä.
eindstand | ||
---|---|---|
1. | Kalle Rovanperä (Fin) | 2u48'21"5 |
2. | Ott Tänak (Est) | op 4"3 |
3. | Thierry Neuville | 2'21"0 |
4. | Craig Breen (Ier) | 3'07"3 |
5. | Elfyn Evans (Wal) | 3'46"0 |
Rally van Kroatiëlaatste update: meer dan 2 jaar geleden
Kalle Rovanperä wint een tweede rally op een rij
Ronvanperä wint na onwaarschijnlijk slot, Neuville van 4 naar 3 op slotdag
Kalle Rovanperä (Toyota Yaris) wint in Kroatië de 3e WK-manche. Voor de Fin is het zijn tweede opeenvolgende zege dit seizoen, zijn vierde in zijn carrière. Ott Tänak (Hyundai i20) eindigde als tweede op 4,3 seconden. Thierry Neuville (Hyundai i20) eindigde na een bewogen en een tegelijk ijzersterke wedstrijd als derde.
In de laatste rit ging Neuville nog van de baan en eindigde hij met 2 lekke banden, maar de Belg kon zijn podiumpositie veiligstellen.
In de WK-tussenstand vergroot Rovanperä zijn voorsprong op eerste achtervolger Neuville tot 29 punten.
Rovanperä voelde zich zegezeker bij het begin van de slotdag, hij diepte zijn voorsprong uit tot boven de halve minuut, tot het een half uur voor de start van de voorlaatste rit begon te regenen.
Tänak en Rovanperä waren de enige twee die 2 regenbanden in de koffer hadden liggen en waren dus in het voordeel. Tänak gaf een masterclass in de regen en boog in één klap zijn achterstand om in een voorsprong van 1,4 seconden. Neuville reed op slicks naar de vierde tijd en was daarbij ruim 1,5 minuut sneller dan Breen. Neuville op het podium, Breen zakte van drie naar vier.
De afsluitende powerstage zou beslissen over winst en verlies. Rovanperä was in die powerstage een klasse te sterk voor iedereen en won uiteindelijk de rally.
Thierry Neuville pakte geen punten in de powerstage. In een remzone gleed zijn Hyundai van de baan. De Belg bereikte de finish met een beschadigde wagen en twee lekke banden. Dankzij zijn sterke prestatie in de voorlaatste rit kon hij zijn derde plaats, zijn tweede podium van het seizoen, veiligstellen. Neuville eindigde als derde. Gespreid over de drie wedstrijddagen kreeg de Belg in totaal 2 minuten straftijd.
In de WK-tussenstand blijft Rovanperä bij de rijders aan de leiding. De Fin heeft 76 punten, dat zijn er 29 meer dan Neuville die tweede blijft. Craig Breen is derde met 30 punten. Bij de merken blijft Toyota aan de leiding. Hyundai wipt over Ford naar de tweede plaats op 42 punten van Toyota.
Ik denk dat we het podium verdienen. We gaan er alles aan doen, maar makkelijk wordt het niet.
Neuville als 4e naar slotdag
Kalle Rovanperä begint morgen als leider aan de slotdag van de rally van Kroatië. De jonge Fin heeft net geen twintig seconden voorsprong op de Est Ott Tänak. Thierry Neuville is voorlopig vierde.
Neuville maakt 40 seconden goed, maar blijft 4e halfweg dag 2
Halverwege de tweede dag blijft Thierry Neuville op de 4e plaats rondtoeren. Hij begon de dag op 2'04" van leider Rovanperä, de top 4 is ongewijzigd: met Rovanperä op 1, Tänak op 2, Breen op 3 en Neuville op 4.
Maar Rovanperä zag zijn voorsprong slinken door een lekke band: Tänak volgt op 16"8, Breen op 57"8 en Neuville op 1"24"0. Onze landgenoot werd 4e, 5e, 2e en 1e in de 4 ritten van vanochtend. Vanmiddag wordt nog eens dezelfde lus van 4 ritten gereden.
Neuville van 2 naar 4 door minuut extra
De minuut straf die Neuville kreeg, liet hem van de 2e naar de 4e plaats tuimelen op 2'04" van leider Kalle Rovanperä. Ott Tänak en Craig Breen moet hij voorlaten.
Snelheidsovertreding kost Neuville 1 minuut tijdstraf én werkstraf
Het was gisteren een baaldag voor Thierry Neuville en corijder Martijn Wydaeghe. Hun Hyundai kende de nodige problemen (zie hieronder). Daardoor reden ze bij een verbindingsrit naar het servicepark veel te snel: 156 km waar 80 is toegelaten.
Dat leverde hen gisteren al een boete op van 1.900 euro, maar buitensporige snelheid (over een afstand van 11 km) is een ernstige inbreuk op de FIA-code. Daarom werden de 2 's avonds om 21u. ontboden voor een hoorzitting, samen met teammanager Pablo Marcos.
Daarop volgde deze mededeling van de wedstrijdleiding: "De rijder verklaarde dat hij, als gevolg van enkele technische problemen aan zijn auto te laat was voor de tijdscontrole. Hij vertelde verder dat ze, om het tijdverlies te beperken, "verplicht waren om te snel te rijden", hoewel zij wisten dat dit een overtreding van de verkeersregels was."
"Zij verklaarden echter dat zij nooit iemand in gevaar hadden gebracht, ook omdat er op dat moment geen verkeer was. Uit de gegevens van het officiële FIA Safety Tracking System bleek dat de bemanning op het voornoemde weggedeelte ongeveer 11 km te hard heeft gereden. Overdreven snelheid is een ernstige overtreding van de Internationale Sportcode van de FIA."
"In dit geval lag de geregistreerde snelheid bijna 100% boven de snelheidslimiet, en noch de afwezigheid van verkeer, noch de intentie om te proberen hun tijdverlies te beperken, kan in aanmerking worden genomen om verzachtende omstandigheden te claimen."
Zo kwam er nog een dubbele bestraffing bovenop de boete: een tijdstraf van 1 minuut en een werkstraf van 2 dagen die moet worden uitgevoerd binnen het jaar. De internationale automobielsportfederatie FIA zal bepalen wat die straf zal zijn.
Neuville staat dikke minuut in het krijt na dag 1
Thierry Neuville heeft een bewogen openingsdag afgesloten op de 2e plaats. Naast een tijdstraf van 40 seconden vanmorgen kreeg Neuville ook een boete van 1.900 euro voor overdreven snelheid. Neuville reed 156 km/u op een plaats waar de snelheid beperkt was tot 80 km/u.
's Namiddags verloor Neuville dan weer kostbare tijd toen er water in zijn auto kwam en zijn voorruit aandampte.
WK-leider Kalle Rovanperä ging gewoon voort op zijn elan en won hij nog eens 3 van de 4 klassementsritten. In de stand heeft hij 1'04" voorsprong op Neuville.
Neuville zakt van 2 naar 4 na bestraffing
Domper voor Thierry Neuville. Onze landgenoot stond deze middag 2e op 12"5 van leider Rovanperä. Maar op weg naar de tijdscontrole kreeg Neuville net voor de assistentiezone pech. Onze landgenoot moest zijn auto een tijdlang duwen.
Uiteindelijk bereikte Neuville 4 minuten te laat de tijdscontrole, waardoor hij 40 seconden straftijd krijgt. Zo zakt Neuville in de tussenstand van 2e naar de 4e plaats. De achterstand op leider Rovanperä bedraagt nu 52"5.