Spring naar de inhoud

Vragen over de ontknoping in de Formule 1? Bas Leinders beantwoordt ze

Vragen over de ontknoping in de Formule 1? Bas Leinders beantwoordt ze
 ma 13 december 2021 08:42

De werkelijkheid haalde gisteren de fictie in bij de ontknoping van een razend spannend WK Formule 1. In de allerlaatste ronde van de allerlaatste race trok Max Verstappen het laken naar zich toe in zijn duel met zevenvoudig kampioen Lewis Hamilton. "Over het seizoen gezien is Max de verdiende kampioen", blikt de Belgische ex-Formule 1-rijder Bas Leinders terug op de F1-climax.

Gierden de zenuwen ook door je keel?

Bas Leinders was gisteren analist voor Play Sports bij de GP van Abu Dhabi.

 

"Ik hield mijn emoties onder controle", vertelt hij, "maar de ontknoping in de laatste ronde is natuurlijk een heel speciaal moment. En Max Verstappen is een Nederlander met een beetje Belgisch bloed, dus ben je toch iets meer verwant met hem."

Op 10 ronden van het einde had Hamilton nog 14 seconden voorsprong op Verstappen. "Ik geloofde er toen eigenlijk niet meer in. Verstappen had de polepositie, maar maakte een slechte start. Hamilton nam het voordeel en reed ook een beetje weg."

"Verstappen en Red Bull hebben wel weerwerk geboden om zo dicht mogelijk te blijven en druk te blijven zetten. En dat heeft gewerkt. Toen kwam er eerst een virtual safetycar, waarbij Verstappen verse banden is gaan halen, bij de echte safetycar is het hele scenario omgegooid."

Ik geloofde er eigenlijk niet in.

Bas Leinders

Heeft de wedstrijdleiding te veel invloed gehad op de uitkomst van de race?

"De race is de race", stelt Bas Leinders. "Je moet reageren op wat er gebeurt. De wedstrijdleiding en de stewards moeten beslissingen nemen conform het reglement."

 

"Eerst en vooral gaat de veiligheid voor. Latifi crasht, dus moet er een safetycar komen, want die auto staat op een gevaarlijke plaats en moet daar weg. Dat hebben ze in de eerste plaats gedaan."

"Maar dan is er een tweede stap. De gedubbelde wagens worden altijd tussen de leiders uitgehaald: die mogen weer voorbijsteken. Maar eerst werd gezegd: "We gaan dat niet doen." Toen werd gezegd: "We gaan dat wel doen." Vier of vijf auto's hebben dat kunnen doen, maar eigenlijk waren er acht die dat hadden mogen doen."


"Daarom wordt er nu gespeeld en gegoocheld met woorden in het reglement van wie het bij het rechte eind had, maar uiteindelijk is het toch de racedirecteur (Michael Masi, red) die de bovenhand heeft en de beslissingen mag nemen."

Er wordt gegoocheld met woorden in het reglement, maar uiteindelijk is het de racedirecteur die de beslissingen mag nemen

Bas Leinders
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Maakt Mercedes nog kans in beroep?

De beslissing van Michael Masi wordt gecontesteerd, Mercedes diende al 2 keer een klacht in, maar dat werd verworpen, al is nog beroep mogelijk. 

 

Bas Leinders: "De 2 klachten zijn verworpen door de commissarissen ter plaatse, die het reglement en de situatie hebben bekeken."

"Mercedes heeft de intentie van beroep ingediend, dat moet je meteen doen als je niet akkoord gaat. Er komt dus misschien nog een staartje." 

"Maar ik denk dat ze toch bakzeil gaan halen en dat de uitslag niet zal veranderen. Want uiteindelijk heeft die Michael Masi toch correct gehandeld conform het reglement."

Lewis Hamilton en Max Verstappen
Bas Leinders: "Mercedes zal bakzeil halen."

Hoe zit dat met die bandenwissels in de slotfase?

Naar de bandenkeuze werd speciaal uitgekeken op dit circuit. Hard, medium of zacht speelde ook een grote rol, legt Leinders uit: "Er was een verschillende bandenkeuze bij de start: Verstappen op zacht,  Hamilton op medium."

"Daarom dacht men dat Verstappen ook wel een betere start zou hebben en kunnen wegrijden. Dat gebeurde niet, dus dat was een eerste moment."

"Je moet echter met 2 soorten banden rijden in een race en moet dus een bandenwissel doen. Verstappen ging naar de harde band, Hamilton is gevolgd en heeft dat gekopieerd, dat was de juiste beslissing."

"Maar met die virtual safetycar en safetycar konden Verstappen en Red Bull het risico nemen van naar de zachte band te gaan, ze hadden niks te verliezen. Hamilton kon dat op dat moment eigenlijk niet, want als hij zou binnengekomen zijn, zou Verstappen zijn blijven rijden."

"Dan zou Verstappen aan de leiding gekomen zijn. Misschien zou Hamilton dan natuurlijk Verstappen hebben kunnen inhalen, maar dat was een risico. Dat was een heel moeilijke strategische beslissing voor Mercedes om wel of niet binnen te komen."

Het was een heel moeilijke strategische beslissing voor Mercedes om wel of niet binnen te komen bij die safetycar.

Bas Leinders
Max Verstappen
Max Verstappen gaat als eerste over de finish.

Max Verstappen is de verdiende winnaar, toch?

Verstappen sprak achteraf zelf van een mirakel. Was er dan ook wat geluk mee gemoeid? "Af en toe heb je een beetje geluk nodig, maar dat geluk creëer je ook een beetje zelf", vindt Bas Leinders.

"Max heeft dit jaar ook pech gehad: hij had een klapband toen hij in Bakoe aan de leiding reed, in Silverstone kreeg hij een tikje van Hamilton waardoor hij in het ziekenhuis belandde en Hamilton de volle punten scoorde. Gebeuren die 2 momenten niet, dan was Verstappen vorige week al wereldkampioen."

"Daar heeft hij wat pech gehad, nu heeft hij door de omstandigheden een beetje geluk gehad. Maar als je het hele seizoen bekijkt, verdient hij die wereldtitel."

Hij had in Bakoe en Silverstone wat pech, nu wat geluk. Maar als je het hele seizoen bekijkt, verdient Verstappen de wereldtitel.

Bas Leinders

Hoe groot is Max Verstappen nu in de Formule 1?

De 24-jarige Verstappen wordt bij zijn eerste wereldtitel al vergeleken met de allergrootsten: Ayrton Senna, het lef van Michael Schumacher.

 

Bas Leinders ziet dat ook zo: "En er is ook de vergelijking met Hamilton zelf. Die is in 2008 al een eerste keer wereldkampioen geworden, er volgden nog 6 titels."

 

"Het is zeker dat Max Verstappen is grootgebracht om kampioen te worden in de autosport, met name de Formule 1, door zijn vader Jos en zijn moeder Sophie Kumpen, die ook een goed karter geweest is."

 

"Hij had alles om kampioen te worden. Er is ook de manier waarop hij racet. Hij is ook de jongste coureur ooit in de F1, de jongste winnaar. Wel niet de jongste wereldkampioen, maar hij is niet veel ouder dan Alonso, Hamilton en Vettel waren."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Lees ook: