meest recent
- 17:00Alaphilippe bijt in het stof, Pelayo Sanchez klopt zijn medevluchters op de streep in gravelrit
- 17:00LIVESTREAM: Laat Antwerp nog iets zien in het slotkwartier of is Union op weg naar bekerwinst?
- 16:41Extra hoop voor Tourzege nummer 35? Cavendish toont in Hongarije dat hij het winnen niet is verleerd
- 16:33LIVE (21u): Maakt Bayer Leverkusen er een historische avond van of ligt het Roma van Lukaku ultiem in de weg?
- 16:23BEKIJK - Union breekt op slag van rust bekerfinale open met intikker van Machida
- 16:21Bergs kan niet stunten in driesetter tegen gravelkoning Nadal, maar komt wel top 100 binnen
- 16:20LIVE (21u): Kan Olympiakos de kers op de taart zetten en zichzelf op een thuisfinale trakteren?
- 16:20LIVE (21u): Trekt Atalanta het thuis wel over de streep tegen Marseille?
- 17:09BEKIJK: Vluchter Sanchez pakt de 6e rit in de Giro, na spurtje tegen Alaphilippe en Plapp
- 08/05Antwerp Giants laten geen steek vallen tegen Bergen: 80-64
- 08/05Oostende zet Leuven opzij in eerste play-off-duel: 83-64
- 08/05Limburg United wint van Mechelen in play-off-opener: 90-84
- 08/05Charleroi gaat met 93-98-onderuit tegen Luik
- 08/05Spanning is te snijden bij Antwerp en Union een dag voor de bekerfinale
- 08/05Rit 5: Herbekijk het Giro-magazine van 8 mei
- 08/05Ruim verslag van Club Brugge - Fiorentina (1-1)
Op naar gele kaarten in het peloton? "Nu heeft risico's nemen geen gevolgen"
Veiligheid is dezer dagen meer dan ooit het gespreksonderwerp in het peloton. Ook gisteren was het van dattum in de Schaal Sels. Staf Scheirlinckx, oprichter van de Belgische wielervakbond, geeft zijn kijk op de gebeurtenissen van de afgelopen weken én lanceert ook zelf een denkpiste.
"Iedereen moet samenwerken"
Het tragische overlijden van Bjorg Lambrecht in de Ronde van Polen, kritiek op het parcours in de BinckBank Tour, chaos in de ploegentijdrit in de Vuelta en gisteren nog onvrede in het peloton over de route van de Schaal Sels: de voorbije dagen en weken werd de veiligheidsproblematiek in het peloton meermaals aangekaart.
Bestaat er één correcte opinie over het thema of oplossing voor het onderwerp? Niet meteen, beseft ook Staf Scheirlinckx, oprichter van de kersverse Belgische rennersvakbond (BPCA) en gisteren cocommentator in de Schaal Sels.
"Je zit met renners, individuen die een andere kijk hebben op de situatie. En je hebt veel partijen, zoals ploegen, sponsors, organisatoren en federaties, die er belang bij hebben dat er gekoerst wordt. Het is dus een moeilijke oefening", legt Scheirlinckx uit.
"Maar je moet vooral naar elkaar luisteren. Zo heb ik er geen probleem mee dat de Schaal Sels even geneutraliseerd werd. En er werd op de juiste manier gereageerd door de organisatie."
"Door zulke acties krijg je beweging en verbetering. De partijen hebben naar elkaar geluisterd en er is goeie wil. Maar iedereen moet dus samenwerken om veiliger te kunnen koersen. Veiligheid moet altijd prioritair zijn."
"Als de renner weet dat hij bij een volgende overtreding eruit vliegt..."
Er wordt vaak met een beschuldigende vinger gewezen naar organisatoren en federaties, maar ook de renners moeten soms de hand in eigen boezem steken. Ook zij laten zich vaak leiden door hun instinct en laten zich betrappen op begrijpelijke acties, die weliswaar de veiligheid niet altijd ten goede komen.
Staf Scheirlinckx: "Renners dragen ook verantwoordelijkheid in veilig koersen. In sprints wordt er ook van de lijn afgeweken en soms volgt men het parcours niet helemaal. Daar moeten de UCI of de commissarissen nog strenger optreden."
"Het is mijn persoonlijke mening, maar je kunt misschien naar een systeem gaan waarbij renners - net zoals in het voetbal en zeker in rittenwedstrijden - een gele kaart kunnen krijgen en die kaart dan ook meenemen als straf. Dat kan bijvoorbeeld ook met behulp van een puntensysteem."
"Renners nemen veel risico's in een sprint. Het is een spelletje van alles of niets. Als je die dag gedeclasseerd wordt, dan is het zo. Je moet die risico's nemen om te kunnen winnen. Maar het heeft geen gevolgen."
"Je neemt vandaag heel veel risico's, maar daags nadien begint het opnieuw. Maar als de renner weet dat hij bij een volgende overtreding eruit vliegt... Ook daar is nog verbetering mogelijk."
Je neemt vandaag heel veel risico's, maar daags nadien begint het opnieuw. Maar als de renner weet dat hij bij een volgende overtreding eruit vliegt...
"Het gebeurt niet van vandaag op morgen"
Aan ideeën, visies en stemmen geen gebrek, maar verandering doorvoeren blijkt geen evidente opdracht. "Je moet zo'n voorstel aftoetsen bij de renners, misschien tijdens de winterperiode. Je moet hen rustig aanspreken en luisteren naar hun mening. Je kunt zoiets niet opdringen zonder de stem van de renners te horen."
"Er komen ook heel veel goeie ideeën van de renners zelf. Maar het zijn altijd opdrachten van lange adem. Het gebeurt niet van vandaag op morgen. Je moet alles uit heel veel hoeken bekijken."