LIVE Tirreno-Adriatico: Jonathan Milan gooit de benen los aan tussensprint, Dries De Bondt gaat in de aanval
Het wordt een lange dag in het zadel voor de renners in Tirreno-Adriatico. Ze krijgen een etappe van bijna 240 kilometer over glooiende wegen voorgeschoteld. De finish ligt kort na een lange klim, met weinig steile stroken. Kunnen enkele snelle mannen overleven? Volg het hier live vanaf 9.45 uur.
Fase per faselaatste update: 5 minuten geleden
Andrea Pietrobon is de compagnon van De Bondt. Ze krijgen een bonus van het peloton, waar het tempo laag blijft.
Aanval!
Op 66 kilometer van de streep kiezen twee renners voor wat actie. Dries De Bondt schuift mee in het wiel van een renner van Polti VisitMalta.
Milan met gemak
Wie anders? Jonathan Milan sprint met sprekend gemak naar de dubbele volle buit. Hij komt op 16 seconden van leider Ganna en verstevigt zijn leidersplaats in het puntenklassement.
Weinig nervositeit
Jonathan Milan zit klaar op de tweede lijn, maar van een tempoversnelling is geen sprake op één kilometer van de tussensprint. Er staan boniseconden (3,2,1) en punten (5,3,2,1) op het spel.
Ploegmaten zoeken elkaar wat meer op richting de tussensprint. Gisteren was Milan de snelste aan het peloton en pakte hij twee boniseconden, voor Juan Ayuso. Mengen zij zich straks opnieuw? Nog 3 kilometer.
En toen viel het weer stil. Jonathan Milan toonde zich ook even, maar het tempo verdwijnt even snel. Binnen negen kilometer is er wel een sleutelmoment, namelijk een tussensprint met boniseconden.
Schuchtere versnelling De Bondt
In de gietende regen wil Dries De Bondt zorgen voor wat leven in de brouwerij. Zonder te forceren valt hij aan, maar hij wil vooral het tempo verhogen om warm te worden.
Het peloton rijdt nog steeds op 't gemakje door de regen. Vooraan peddelt onder meer Tom Pidcock. Hij hoort bij de kanshebbers vandaag, al zal hij dan moeten hopen op een zware koers.
Roglic en Vingegaard
Mocht Milan overleven en winnen, scoort hij een 2 op rij. Uniek is dat niet, want zowel in 2023 als in 2024 gebeurde dat ook. Primoz Roglic en Jonas Vingegaard waren de mannen die daarin slaagden. De Sloveen maakte er twee jaar geleden zelfs een loepzuivere hattrick van.
Kan Milan overleven?
Met een gemiddelde van 3% en slechts enkele stroken tot 11% is de slotklim zeker niet onoverkomelijk. Jonathan Milan, duidelijk de snelste van dit pak, bewees in het verleden al dat hij kan klimmen.
Vorig jaar bijvoorbeeld overleefde de Italiaan een gelijkaardige rit. In de sprint werd hij toen wel geklopt door Phil Bauhaus, die er deze keer niet bij is.
Als we de voorspellingen mogen geloven, blijft ook de rest van de namiddag nat. Het weer zal de renners niet motiveren om te anticiperen voor de slotklim.
35 kilometer per uur
De renners zijn al vier uur onderweg en daar komt nog zeker meer dan twee uur bij. Voorlopig ligt de gemiddelde snelheid laag. Ineos is zelfs verdwenen vooraan, terwijl de renners wat aan het keuvelen zijn.
Voor Ganna (en De Plus?)
Met de klassementsleider in hun rangen is Ineos Grenadiers een klein beetje moreel verplicht om op kop te rijden. Normaal gezien zal Filippo Ganna vandaag niet in de problemen komen. Voor het eindklassement zal het Britse team vooral rekenen op onze landgenoot Laurens De Plus.
Als het echt zal regenen, zal het een lange en vermoeiende dag worden.
Er is nu toch wat meer rust in het peloton. Niemand wil wegrijden en niemand wil de koers hardmaken. Finishplaats Colfiorito is nog ver.
Het profiel van de komende 80 kilometer is relatief vlak, tot de voet van de Valico di Colfiorito. Die ligt al diep in de finale.
De renners kiezen niet zomaar voor een wandeltempo. Ineos Grenadiers bepaalt het tempo en dat is strak. Ondertussen is de koers over halfweg, nog 115 kilometer.
Conforti opnieuw
Het zijn toch weer de twee vluchters van daarnet die de grote buiten verdeelden op La Foce. Conforti pakt 5 punten en Bais 3 punten, gevolgd door Tonelli en Tarozzi.
1. Davide Bais (Ita) 11 ptn
2. Lorenzo Conforti (Ita) 10 ptn
3. Alessandro Tonelli (Ita) 5 ptn
4. Manuele Tarozzi (Ita) 5 ptn
La Foce ligt achter de renners. Het zal een duel tussen Bardiani en Polti geweest zijn, maar met welke renner als primus?
Waerenskjold wordt 25
In het gure weer zal daar geen tijd voor zijn, maar de renners mogen Soren Waerenskjold feliciteren. De Noor viert vandaag zijn 25e verjaardag. Hij verraste bijna twee weken geleden de Vlaamse wielerfans met winst in de Omloop Het Nieuwsblad.
Spanning in de marge
De hergroepering maakt ook de strijd om de bergtrui interessant. Zo hebben VF Group - Bardiani (met Tarozzi) en Polti VisitMalta (met Tonelli) nu elk ook een tweede troef om uit te spelen. Dat belooft voor La Foce (5,2 kilometer aan 4,6%), die om de hoek loert.
We hebben interessante kaarten om mee te spelen vandaag. Voor mij is het vooral zaak om in dezelfde tijd te finishen.
Het was eerder in de remmen knijpen vooraan dan gas geven in het peloton. Bais en Conforti namen geen risico's bergaf en besloten dan maar om te wachten op de rest, opvallend.
Gruppo compatto!
Op meer dan 140 kilometer van de streep is er zowaar een hergroepering. Bais en Conforti zijn al ingelopen door het peloton. In een dikke dertig kilometer hebben ze zes minuten verloren.
2'15"
"Vrije val, ik leef in vrije val", zong Spring ooit en dat is wat Bais en Conforti nu voelen. De versnelling in het peloton is opvallend, in de gietende regen.
De achterstand van het peloton zakt nu wel heel snel. Plots hebben Bais en Conforti nog maar 3'05" over. Voor de klim bedroeg het verschil zes minuten.
Conforti bedreigt Bais
We hebben een strijd om de bergtrui. Conforti heeft Bais geklopt op de Passo del Lume Spento en pakt vijf punten, Bais drie. In het peloton pikte Manuele Tarozzi, gisteren lang solo op kop, nog iets mee. Dit is de nieuwe stand:
1. Davide Bais (Ita) 8 ptn
2. Lorenzo Conforti (Ita) 5 ptn
3. Manuele Tarozzi (Ita) 4 ptn
Bais en Conforti zijn ondertussen al een tijdje boven. Het is nog wachten op het resultaat van de bergsprint. Net als het tweetal daalt ook de voorsprong: 4'25".
Ook Hugo Houle stapt af
In een kwartier tijd ziet Israel - Premier Tech twee renners opgeven. Na Ackermann geeft ook Houle op. De wedstrijdradio sprak over een val van de Canadees, maar volgens zijn ploeg zou hij ziek zijn.
Conforti en Bais zijn bijna boven. Die laatste heeft in het bergklassement een bonus van vijf punten. Het is dus afwachten of Conforti hem zal willen of kunnen bedreigen.
Hugo Houle tegen de grond
Het zit even niet mee voor Israel-Premier Tech, want Hugo Houle zou gevallen zijn. De 34-jarige Canadees rijdt deze week vooral in dienst van landgenoot Derek Gee.
Opgave Pascal Ackermann
Israel - Premier Tech verliest zijn sprinter. Voor de start gisteren liet Pascal Ackermann al verstaan dat hij wat onzeker was na een val enkele weken geleden. Hij wilde zich in Italië klaarstomen voor de klassiekers, maar al tijdens rit 3 stapt hij af.
Het peloton speelt jojo met de twee Italianen vooraan. Plots hebben ze meer dan zes minuten voorsprong.
Gekend terrein voor Bais
Deze klim zal misschien nog een belletje doen rinkelen bij bergtruidrager Davide Bais. Bij de vorige passage over de Passo del Lume Spento (in 2023) kwam Bais als eerste boven.
Bais en Conforti zijn bijna aan de voet van de Passo del Lume Spento. Dat is een klim van zo'n 12 kilometer aan 4%, geen loodzware opdracht dus.
Het peloton komt nu toch stilaan in actie. Van 5'40" zakt de voorsprong naar iets meer dan vier minuten.
EF en Intermarché met 5
Door valpartijen en ziektes hebben al vrij veel renners opgegeven. EF en Intermarché-Wanty zijn zelfs al twee pionnen kwijt. Bij de Belgische ploeg startte Louis Barré niet en gaf Tom Paquot gisteren op na zijn val in de tijdrit.
Met vijf in de ploeg is natuurlijk niet ideaal, maar ik denk dat het niet heel veel verandert.
5'45"
In het peloton is er nog geen haast om tempo te maken, wat logisch is met nog meer dan 200 kilometer te gaan. Het is afwachten om te zien welke ploeg zal controleren vandaag.
Conforti en Bais zijn bezig aan een klimmetje van 5,7 kilometer aan 4,8%. Bergpunten liggen er niet. Op de eerste officiële helling is het nog zo'n 40 kilometer wachten.
Bais virtueel leider
Davide Bais neemt heel voorlopig de blauwe trui over van Filippo Ganna. In het klassement staat hij 121e op 1'39". De voorsprong van het duo vooraan is ondertussen opgelopen tot ruim vier minuten.
Er was duidelijk niet veel interesse in de vlucht van de dag. De meeste ploegen zullen geloven in een pion in de finale. Of het een sprinter, puncheur of late aanvaller wordt, weten we over iets meer dan vijf uur.
Van elke ploeg één
VF Group - Bardiani en Polti VisitMalta hebben elk een renner in de vlucht gestuurd. De twee aanwezige Italiaanse procontinentale ploegen tonen zich dus.
Het Italiaanse duo heeft anderhalve minuut voorsprong te pakken. De weg loopt voorlopig niet op, dus ze kunnen rustig peddelen met z'n tweeën.
De vlucht van de dag lijkt gekend te zijn. Bais en Conforti zijn met z'n tweeën weg. Ondertussen begint het ook te regenen. Wordt het zo'n dag?
Meteen Italiaans duo
De vlag gaat naar beneden en van bij de start rijden twee Italianen weg: Lorenzo Conforti en Davide Bais. Die laatste veroverde gisteren de bergtrui.
Geen Alberto Bettiol
We noteren al drie niet-starters vandaag. Naast Azparren en Ghys heeft ook Alberto Bettiol beslist om niet verder te rijden. De Italiaanse kampioen rijdt voorlopig een anoniem seizoen.
Langste etappe sinds 2018
Een rit van 239 kilometer, je ziet het niet elke dag. In het moderne wielrennen wordt vaak gekozen voor korte, explosieve ritten, maar Tirreno-Adriatico houdt van uitputtingsslagen.
Toch is het al van 2018 geleden dat een etappe in deze rittenkoers zo lang was. Voor een nog langere rit moeten we al terug naar 2014. Toen stond een beproeving van 244 kilometer op het programma.
De renners zijn al officieus van start gegaan in Follonica. Rond 9.45 uur begint de lange etappe pas echt.
Spaanse afvaller
Xabier Mikel Azparren start niet meer vandaag. De Spanjaard viel gisteren in de finale en na de rit bleek dat hij een hersenschudding had opgelopen. Zijn ploeg Q36.5 besliste dus wijselijk om hem niet meer te laten starten.
Filippo Ganna draagt nog altijd de blauwe leiderstrui. Hij zag gisteren wel Jonathan Milan naderen, want de snelle Italiaan pakte in totaal dertien bonificatieseconden.
3.200 hoogtemeters
Vandaag laten de renners het westen van Italië achter zich. Ze trekken in één rechte lijn richting het oosten, goed voor een etappe van maar liefst 239 kilometer. Echte cols zijn er niet, maar het gaat wel bijna constant op en af.
rit | datum | start - finish | type rit | totaal | winnaar | leider |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 10/03 | Lido di Camaiore - Lido di Camaiore | 11,5 km | Filippo Ganna | Filippo Ganna | |
2 | 11/03 | Camaiore - Follonica | 192 km | Jonathan Milan | Filippo Ganna | |
3 | 12/03 | Follonica - Colfiorito | 239 km | nog 62 km | ||
4 | 13/03 | Norcia - Trasacco | 190 km | 10:50 | ||
5 | 14/03 | Ascoli Piceno - Pergola | 205 km | 10:45 | ||
6 | 15/03 | Cartoceto - Frontignano | 163 km | 12:50 | ||
7 | 16/03 | Porto Potenza Picena - San Benedetto del Tronto | 147 km | 12:30 |