Ga naar de inhoud

Voetbalbond kiest voor slogan met politieke context: is #WIRSCHAFFENDAS niet te gevoelig?

 di 7 maart 2023 17:05

Met #WIRSCHAFFENDAS heeft de Belgische voetbalbond KBVB vandaag een nieuwe campagne gelanceerd enkele weken voor de eerste EK-kwalificatie-interland. Die slogan kennen we natuurlijk uit een politieke context. Professor sportmarketing Wim Lagae: "Je moet het met een knipoog lezen, niet als zware politieke boodschap."

#WIRSCHAFFENDAS heeft ook een Nederlandstalig en Franstalig afkooksel, maar de Duitse slogan is ondanks de knipoog naar de nieuwe bondscoach en de locatie van het EK in 2024 vooral een slagzin die we kennen van Angela Merkel. 

 

De voormalige Duitse bondskanselier gebruikte die woorden tijdens de vluchtelingencrisis enkele jaren geleden. 

 

Wat was de eerste reactie van professor en communicatiespecialist Wim Lagae? "Mocht de vertaalde hashtag "Alles geven" gebruikt geweest zijn, dan zouden we dit gesprek niet voeren", wijst hij meteen op de gevoeligheid.

 

"De KBVB heeft geen gemakkelijke maanden achter de rug. Bij het WK in Qatar werd de rem opgetrokken. Er waren ginds ook de discussies, de mindere sportieve prestaties en de zwanenzang van de bondscoach."

Als campagne moet je vooral opvallen en eruit springen. Daar is men in geslaagd. Misschien verdient het geen award op vlak van spitse slogans, maar het heeft wel iets, vind ik.

Marketingspecialist Wim Lagae

"Nu is er een nieuwe trainer, in 2024 volgt het EK in buurland Duitsland en we hebben ook een Duitstalige gemeenschap in ons land. We zitten dus met drie verhaallijnen."

 

Ruim 10 jaar geleden was er sprake van de toenmalige Duiveluitdagingen. "Soms waren die van de pot gerukt, maar nu is er een nieuwe start."

 

"Op de ploegbus zal niet "Yes, we can!" of "No sweat, no glory" staan, maar een koepelnaam als merknaam is interessant."

 

"Met een campagne moet je vooral opvallen en eruit springen. Daar is men in geslaagd. Misschien verdient het geen award op vlak van spitse slogans, maar het heeft wel iets, vind ik."

 

"Je moet het met een knipoog lezen, niet als zware politieke boodschap. Al vind ik de vertaling "alles geven" wat vreemd. "Dit lukt ons" was beter, maar zoiets zie je vaak bij merkslogans."

Gerelateerd: