Zelfs geen profrenner, maar bureaujob bij Ineos: toch wil Dan Bigham straks uurrecord breken

    De Brit Dan Bigham gaat het werelduurrecord aanvallen in Zwitserland.

    Hij is zelfs geen profwielrenner. En toch stuurt Ineos Grenadiers vandaag Dan Bigham de Zwitserse wielerbaan van Grenchen op om het werelduurrecord van Victor Campenaerts aan te vallen. Maakt de performance engineer kans bij zijn recordpoging? Sporza zocht het uit. 

    Hij was wel zeer sportief in zijn tienerjaren, maar een topsportcarrière was niet aan Daniel Bigham besteed. Pas toen hij begon te studeren voor motorsporttechniek aan de Oxford Brookes University, stortte hij zich op het triatlon. 

     

    De Brit won meteen zijn eerste wedstrijd, toevallig ook het Britse universitaire supersprintkampioenschap. Zijn carrière als atleet was vertrokken.

     

    Ondertussen liep Bigham stage bij het Formule 1-team van Mercedes. Als junior aerodynamicus leerde hij er veel over aerodynamische testen, windtunnels, ontwerpen en algemene ingenieurspraktijken.

     

    Voor zijn thesis schakelde hij over van vierwielers naar tweewielers: hij richtte zich op de aerodynamische testprotocollen voor tijdritfietsen, prestatiemodellering en -voorspelling. 

     

    Zijn interesse voor tijdritfietsen liep uit de hand en Bigham schoolde zich om tot baanwielrenner. Niet zonder succes.

    Lees verder onder IG-post.

    Job gecombineerd met carrière als topsporter

    Als performance engineer kan Bigham meteen aan de slag bij een sporttechnologiebedrijf dat samenwerkt met meer dan 20 Britse olympische teams. Hij helpt hun gebruik van technologie en datagegevens te verbeteren.

     

    Maar ook als baanwielrenner scheerde de Brit meteen hoge toppen. Een 7e plek op de individuele achtervolging en een 5e plek in de ploegenachtervolging leverden hem in 2016 een kans op bij de wielerploeg Planet X - Northside Pro Cycling.

     
    Dat combineerde de ondertussen 30-jarige performance engineer met zijn eigen bedrijf, dat gespecialiseerd is in wieleruitrustingen die vermogensbesparende oplossingen bieden.

    De Brit won ondertussen in 2018 de ploegenachtervolging in de Wereldbekerwedstrijd in Minsk. Ook nam hij voor Engeland deel aan de Gemenebestspelen, waar hij 6e werd op de achtervolging. 

     

    Bigham stond in 2018 voor de keuze: ga ik voort als renner of als ingenieur? Voor hoofdcoach van British Cycling Ian Dyer was er geen manier om de twee te combineren. Daarenboven maakte de UCI het voortaan onmogelijk om nog bij meerdere landen tegelijk aan de slag te gaan.

     

    "Ik klopte aan bij de Denen, die een fysiek beresterke ploeg hadden", zegt de ingenieur. "Talent hadden ze genoeg, alleen de details moesten gepolijst worden."

     

    Daar had Bigham een groot aandeel in het verbluffende wereldrecord van het Deense nationale achtervolgingsteam (3’44”).

    Lees verder onder IG-post.

    Advies aan Jumbo-Visma

    Ook de grote ploegen zagen het talent van Bigham, op én naast de fiets. Jumbo-Visma klopte vorig jaar aan bij de Brit voor aerodynamisch advies. 

     

    Sinds dit jaar is hij performance engineer bij Ineos Grenadiers. Zijn taak is vooral om de prestaties van de Ineos-renners in tijdritten te optimaliseren.

     

    En dat hij recht van spreken heeft, bewees hij in 2021. Bigham verbeterde toen in Grenchen het Britse uurrecord van Bradley Wiggins met bijna 200 meter (54,723 km) en kwam toen een kleine 400 meter tekort om Victor Campenaerts te onttronen. 

     

    Het verbaast dan ook niet dat hij nu een gooi doet naar het werelduurrecord. Maakt hij een kans? Victor Campenaerts denkt alvast van wel. "Door zijn kennis van de marginal gains zal hij mijn werelduurrecord verbeteren als hij dezelfde vermogens trapt als in zijn vorige uurrecordpoging", stelt Campenaerts.

    Door zijn kennis van de marginal gains zal hij mijn werelduurrecord verbeteren als hij dezelfde vermogens trapt als in zijn vorige uurrecordpoging.

    Victor Campenaerts, Lotto-Soudal

    "Het werelduurrecord is de afgelopen jaren enorm belangrijk geweest in mijn leven, sinds ik er voor het eerst een probeerde als student in 2014", vertelt Bigham. "Ik ben enthousiast over het vooruitzicht om te zien wat ik opnieuw kan doen tegen de klok, met de steun van het team achter me."


    "Fysiek ben ik vooruitgegaan sinds ik deel uitmaak van de Ineos Grenadiers. Het betekent dat ik veel beter kan organiseren hoe en wanneer ik kan trainen."

     

    "Zijn werk op en naast de fiets heeft enorm veel bijgedragen aan de prestaties van het team in 2022", geeft ook teambaas Rod Ellingworth toe. "We zijn benieuwd hoe de lessen, die we uit deze poging zullen trekken, ons zullen helpen bij het verleggen van de grenzen van onze prestaties."