Chris Froome pleit voor verbod op tijdritfiets: "Gebruik wegfiets in tijdrit"

    Chris Froome sukkelt nog altijd na een zware val met zijn tijdritfiets in 2019.

    In een vlog op zijn YouTube-kanaal heeft Chris Froome een opvallend standpunt ingenomen. De viervoudige Tourwinnaar staat stil bij de controversiële aankomst in de Ronde van Valencia en de horrorcrash van Egan Bernal op training. De 36-jarige Brit argumenteert dat een tijdritfiets niet gemaakt is om mee te trainen op de openbare weg en suggereert dan ook om de vliegmachines niet meer te gebruiken in koers.

    Dat Chris Froome zich uitspreekt over "een verbod" op tijdritfietsen tijdens wedstrijden is niet helemaal verrassend. 

     

    De Brit was bij Sky nog ploegmaat van Egan Bernal, de Colombiaan die enkele weken geleden voor zijn leven vocht nadat hij tijdens een training met zijn tijdritfiets op een geparkeerde bus was ingereden.

     

    Froome kan zich perfect in de huidige situatie van Bernal plaatsen: de Brit hypothekeerde zijn toekomst op de fiets na een zware smak in 2019 terwijl hij de tijdrit van de Dauphiné aan het verkennen was. 

     

    Sinds die noodlottige dag haalde Froome nooit meer zijn niveau van weleer.

    Tijdritfietsen zijn niet gemaakt om te gebruiken op de openbare weg zoals we dat moeten doen om klaar te zijn voor een tijdrit.

    Chris Froome

    "Ik houd van tijdrijden", opent Chris Froome zijn betoog. Zijn eindzeges in een grote ronde werden mee geboetseerd dankzij zijn kwaliteiten in het werk tegen de klok.

     

    "Het is kunst, een kwaliteit. Een van de magische elementen in een grote ronde is het evenwicht tussen de rasklimmers en de renners die ook tegen de klok kunnen fietsen."

     

    Maar Froome kwam tot andere inzichten na een trainingsritje op zijn tijdrittuig, vooral ook met de val van Bernal in zijn achterhoofd.

     

    "Tijdritfietsen zijn niet gemaakt om te gebruiken op de openbare weg zoals we dat moeten doen om klaar te zijn voor een tijdrit."

     

    "Als er een tijdrit van een uur in de Tour voor de deur staat, dan moet je dat simuleren."

     

    "Maar wie kent trainingswegen waar je dat een uur kunt doen zonder andere weggebruikers, verkeersborden of verkeerslichten? Zoiets bestaat niet in de echte wereld."

    Froome ziet ook kansen voor "level playing field"

    Chris Froome lanceert dus de discussie om tijdritfietsen te bannen van de wielersport, maar niet alleen veiligheid vormt voor hem een argument. 

     

    Ook de technische ontwikkeling van zo'n fiets kan voor onevenwicht zorgen tussen rijke teams en ploegen met een beperkter budget.

     

    "Zou het niet meer uniform zijn om tijdritten af te werken met een wegfiets? Het zou dan zeker meer een "level playing field" worden, een evenwichtig speelveld. Dan gaat het meer over de kwaliteiten van een renner, minder over aerodynamica en de windtunnel."

     

    "Het is een beetje ironisch dat de UCI regels oplegt voor de veiligheid, zoals de posities die we mogen aannemen op een fiets."

     

    "Maar mijn voorstel, dat vrij gemakkelijk toe te passen is, zou een grotere impact hebben op de veiligheid van de renners."

    Chris Froome bespreekt in zijn vlog ook de lawine aan gravelwegen in de koersen: