Begin november tasten heel wat ervaren renners nog in het duister over hun toekomst. Ze vinden geen ploeg, omdat de jonge talenten voorrang krijgen. "Maar als je jonge talenten wil opleiden, heb je wel ervaren renners nodig", zegt Aike Visbeek (performance manager Intermarché-Circus-Wanty) in een nieuwe aflevering van Sporza Daily.
Jelle Wallays (34), Jens Keukeleire (35) en Jens Debusschere (33) hingen dit seizoen hun fiets aan de haak. Ook Lawrence Naesen (31) heeft nog geen nieuw contract.
"We geven de voorrang aan jonge renners", kregen ze vaak te horen tijdens hun zoektocht.
Een trend die door de huzarenstukjes van Remco Evenepoel en Tadej Pogacar niet meer tegen te houden is.
"De jeugd is sneller rijp om topprestaties te leveren. Ze worden op alsmaar jongere leeftijd prof. Maar dat heeft natuurlijk gevolgen aan de andere kant van de lijn", zegt Jens Debusschere. "Je kan niet meer prof blijven tot je 38e of je 40e."
Debusschere reed dit jaar als ploegloze renner en is niet tegen de trend om jonge renners sneller over te hevelen naar de profs. "Die jongemannen leveren fantastische prestaties, het is een plezier om naar te kijken."
Jonge renners in knechtenrol
Aike Visbeek houdt zich bezig met de rekrutering bij Intermarché-Circus-Wanty en bevestigt dat teams meer dan ooit jagen op jonge talenten.
"Het klopt dat de jeugd sneller de kans krijgt om prof te worden. De zoektocht naar toptalenten begint alsmaar vroeger", zegt de Nederlander.
"Ook ons team is de voorbije jaren verjongd. Maar we hebben nog altijd 9 renners die ouder zijn dan 30 jaar. Als je jonge talenten wil opleiden, heb je gewoon ook ervaren renners nodig."
"Het is wel een gevaarlijke tendens", zegt Visbeek over het feit dat renners alsmaar jonger prof worden.
"Talentvolle renners met een grote motor zijn heel begeerd. Maar bij grote teams komen ze snel in een knechtenrol te zitten."
Dat is bij Visbeeks team Intermarché-Circus-Wanty niet het geval. "Toptalenten zien dat ze bij ons meer uit hun eerste profjaren halen dan ze als knecht doen bij 1 van de 5 beste ploegen ter wereld."
Talentvolle renners met een grote motor zijn heel begeerd. Maar bij grote teams komen ze snel in een knechtenrol te zitten.
Voor de ervaren renners die geen team vinden, heeft Visbeek 1 tip: "Ga bij een Belgisch, Nederlands, Frans of Duits continentaal team rijden."
"Die ploegen rijden een mooi programma. Als je in die koersen een uitslag blijft rijden, dan blijf je actueel."
Het zou niet de eerste keer zijn dat een renner op die manier nog een profcontract op de kop tikt in de lente.
"In maart of april kan er altijd een plekje vrijkomen bij profteams omdat ze kampen met langdurige geblesseerden", weet Visbeek uit ervaring.