De Citadel van Namen vormt vandaag het strijdtoneel voor de Wereldbeker veldrijden. Wij namen een kijkje op het vernieuwde parcours. Van de veelbesproken afdaling met zand tot de hellende kasseistrook.
1. Afdalen op een oude trap met zand
Een foto van de nieuwe afdaling zorgde de afgelopen dagen voor commotie. Op de foto was een oude trap te zien met zandzakjes erop. Maar de hindernis was nog niet afgewerkt. "We hebben de oude trap nog uitgevuld met zand", zegt parcoursbouwer Erwin Vervecken.
"Voor de afdaling zelf ben ik niet bang. Zoals die er nu bij ligt, moet je vooral doseren en wat remmen. Veel snelheid kan je er niet maken, want er liggen 2 bochten tijdens de afdaling."
2. Uit stilstand beginnen aan hellende kasseistrook
Na de afdaling met zand volgt meteen een hellende kasseistrook van 300 meter. "Het probleem bij deze hindernis is dat je helemaal aan de voet stilstaat in een bocht," zegt Vervecken.
"Je moet je dan uit stilstand weer op gang trekken op de kasseien, waar de hellingsgraad 7 à 8 procent is. Dat is het steilste stuk van de kasseistrook. Daarna vlakt het wat uit. Als je boven komt op de kasseien, volgt er 50 meter asfalt tot de schuine kant."
3. Juiste spoor kiezen op schuine kant
De schuine kant zorgt altijd voor spektakel. Het is een kwestie van balanceren op het juiste spoor. "Op de schuine kant heb je trouwens een heel mooi uitzicht op de kasseistrook", zegt Vervecken.
"Toeschouwers op de schuine kant zien de renners eerst al 1 minuut bezig op de kasseien voordat ze voor hun neus balanceren op de schuine kant zelf. Het zal een heel mooie cross worden."