Complete chaos in de Algarve: hele peloton verkeerd gestuurd, Ganna eerst over de streep (maar geen ritwinnaar)
Wat liep daar allemaal mis? In de volle sprintvoorbereiding nam het voltallige peloton de verkeerde afslag, waardoor ze plots achter het publiek terechtkwamen. Filippo Ganna sloeg wel het juiste straatje in en kwam als eerste over de streep van de openingsetappe in de Ronde van de Algarve. Door alle heisa besliste de organisatie echter om de uitslag te schrappen, dus geen ritwinst voor Ganna en geen tijdsverschillen.
Niemand zou voor verrassingen komen te staan. Toch?
Net als de voorbije vier jaar koos de Ronde van de Algarve voor zowat exact dezelfde finish van de traditionele openingsrit. En toch liep het helemaal mis.
Het overgrote deel van het peloton nam na een rustig koersdagje plots de foute afslag richting laatste rechte lijn. De sprinttreintjes brachten de spurt in volle gang, maar wel op een baan evenwijdig met de effectieve weg richting finish.
Filippo Ganna had wél de juiste kant gekozen, net als een trosje renners in zijn zog. Met plots een gouden kans op een merkwaardige ritwinst, ging de Italiaanse hardrijder vol aan.
Zijn collega's keken verbaasd toe aan de andere zijde van de nadarhekken. Jordi Meeus had het nog niet meteen in de smiezen en sprintte naar de 'winst' aan de tweede kant, waarvoor hij een stopstreep als ingebeelde finishlijn leek aan te zien.
Een ongeziene finish, die we ons nog lang zullen herinneren. Twee sprints om de ritzege voor de prijs van één, in hetzelfde beeld te vangen.
![Renners klimmen over de hekken naar de juiste kant van de finishlijn. Renners klimmen over de hekken naar de juiste kant van de finishlijn.](http://images.vrt.be/width960/2025/02/19/319a8bad-4ee6-4a62-bf0c-aa49fa349546.jpg)
Volledige uitslag geschrapt, enkel bergtrui uitgereikt
Ganna vierde wel toen hij over de streep kwam, maar een dubbelslag met ritwinst en de leiderstrui werd het niet.
Door alle onduidelijkheid besliste de organisatie na een halfuurtje om de uitslag te schrappen.
Dat betekende geen ritwinst voor Filippo Ganna, geen tijdsverschillen voor het klassement en geen truien die uitgereikt werden na de eerste rit. Op de bergtrui voor een van de vroege Portugese vluchters na.
De Italiaan kon het zelf allemaal niet goed geloven. "Ik koos gelukkig de juiste kant en de zege", stelde hij in het flashinterview.
"Veel meer valt er niet te zeggen", sloot hij de kwestie droog af. Al heeft hij wel nog zijn finishfoto om in te kaderen.
Gerelateerd:
Fase per faselaatste update: 1 dag geleden
Hoe is dit kunnen gebeuren? In de herhaling zien we dat een politieagent wel de juiste afslag van de rotonde aangeeft, maar dat het overgrote deel van het peloton dat niet gezien heeft. Filippo Ganna heeft het wel in de mot en kiest samen met een tiental anderen wél de juiste kant. Zo sprinten zij naast het peloton voor de zege, ongelooflijk beeld.
Filippo Ganna wint op ongeziene wijze de eerste rit!
Een laatste rechte lijn met een peloton dat aan de foute kant van de weg sprint, terwijl Ganna als een van de enigen wel juist reed. Filippo Ganna opent de Ronde van de Algarve met een zege die we nog lang zullen herinneren, vooral door de manier waarop!
Wat is dit allemaal?! Het peloton heeft een foute afslag genomen, waardoor slechts een tiental de juiste rechte lijn heeft. Filippo Ganna is op weg naar de winst.
Slotkilometer
Tal van positiewissels in de bochtige slotfase, want nu zit De Lie weer ver. Het valt wel opnieuw stil.
De Lie plots naar voren
De Lie is weggedrumd, maar met een tussenversnelling schuift hij in zijn eentje weer helemaal op. Even bikkelen met Fretin, dat wel. Girmay is dan weer niet te zien.
We zitten in de laatste 3 kilometer. Van Aert is opgeschoven, terwijl De Lie het wiel van zijn trein kwijt is.
Daar zit hij toch. In zijn eentje heeft Van Aert zich in de trein van EF-EasyPost en Tudor genesteld. Mihkels en Dainese dus, dat moet het goede spoor worden.
5 kilometer te gaan
Zo mogelijk wordt de weg nog breder en dus hebben alle treintjes de ruimte om op te schuiven. Van Aert zien we nog niet meteen voorin mee knokken.
6,5 km nog, maar het blijft relatief rustig in het peloton. Terwijl er toch een sleutelpunt ligt over 4 kilometer, wanneer de duik naar de finish razendsnel op gang komt.
We verlaten de kleine paadjes en draaien de grote weg op. Nu kan de strijd om de goede positionering echt beginnen.
Nog 10 kilometer
Tudor voor Dainese en Lotto voor De Lie. Dat zijn de treintjes die nu al goed gegroepeerd voorin zitten. Daar komen er zo dadelijk ongetwijfeld nog wat bij.
Niet de minste namen op rij 1 dus. Vingegaard is wel de enige pion van Visma-Lease a Bike voorin, Van Aert zit verderop.
Wapenstilstand
Op de smalle baantjes is het moeilijk opschuiven in het peloton, waardoor het tempo laag ligt met een vijftal renners die de eerste rij blokkeren. Eens we uit de dorpjes zijn, kan het gewoel echt losbarsten.
Dus is er nog tijd om de snelle mannen een laatste keer op een rijtje te zetten.
Wout van Aert (Visma-Lease a Bike)
Jordi Meeus (Red Bull-Bora-Hansgrohe)
Arnaud De Lie (Lotto)
Milan Fretin (Cofidis)
Biniam Girmay (Intermarché-Wanty)
Casper van Uden (Picnic-PostNL)
Alberto Dainese (Tudor)
Madis Mihkels (EF-EasyPost)
Iuri Leitao (Caja Rural)
Alberto Bruttomesso (Bahrain-Victorious)
Mathias Vacek (Lidl-Trek)
Rui Oliveira (UAE)
Drummen voor de voorste posities, dat is pas voor over een kilometer of 10. Er ligt namelijk een klein knikje tussen km 3 en 2 van het einde, waarna het razendsnel richting de finish gaat.
Zoals Arnaud De Lie vanmiddag al verklapte bij de start: "Als je positie op 2,2 km van de finish niet goed is, dan weet je dat je geen kans hebt om te winnen."
Alle aanvallers opgepeuzeld
Het liedje van de aanvallers is gezongen. Op 23 kilometer van het einde vormt het grote peloton weer de kop van de koers. De voorbereiding op de massasprint kan nu echt beginnen.
rit | datum | start - finish | type rit | totaal | winnaar | leider |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 19/02 | Portimão - Lagos | 190 km | |||
2 | 20/02 | Lagoa - Alto da Fóia | 177,6 km | Jan Christen | Jan Christen | |
3 | 21/02 | Vila Real de Santo António - Tavira | 183,5 km | 13:05 | ||
4 | 22/02 | Albufeira - Faro | 175,2 km | 13:20 | ||
5 | 23/02 | Salir - Alto do Malhão | 19,6 km | 17:20 |