Mercedes snelt met nieuwe 1-2 naar 7e constructeurstitel, pech voor Verstappen

    Lewis Hamilton heeft in Imola opnieuw een grote stap richting een nieuwe, zevende wereldtitel gezet. De titel bij de constructeurs heeft Mercedes al binnen, ook al omdat Max Verstappen door een klapband wegviel op de 2e plek, die zo in de schoot van Valtteri Bottas terechtkwam. Daniel Ricciardo mocht voor de 2e keer in 3 races mee op het podium.

    Het was 14 jaar geleden dat er nog eens geracet werd op het wereldberoemde Autodromo Enzo e Dino Ferrari, in 2006 was Michael Schumacher er toen in een Ferrari de beste.

     

    Voor Ferrari is al een heel seizoen lang geen hoofdrol weggelegd. Het is al Mercedes en een beetje Red Bull dat de klok slaat. Polesitter Bottas was vanmiddag het best weg, Hamilton kende een zwakke start, Verstappen kon zich tussen de 2 Mercedes-mannen wringen. De mooiste start was voor Giovinazzi, die zijn Alfa Romeo van 20 naar 14 joeg.

     

    De top 3 is al een heel seizoen dezelfde. Verstappen deed met zijn minder snelle auto wat hij kon op het bochtenrijke circuit, waar weinig ingehaald kan worden. 

     

    Er was lang geen spektakel, wel drama voor Gasly, toen zijn AlphaTauri een terminaal probleem kende. Gasly was als 4e vertrokken.

    Virtual safetycar en safetycar helpen Hamilton, Verstappen out

    Verstappen ging als 1e van de top 3 van medium- naar harde banden, meteen gevolgd door Bottas. Hamilton kreeg zo de leiding in de schoot geworpen. En de WK-leider begon aan een stevig potje schaken: zo veel mogelijk tijd winnen om bij zijn pitstop voor de 2 uit te komen.

     

    Dat leek nipt te zullen worden, maar een korte Virtual Safety Car na een incident met Ocon kwam als een geschenk uit de hemel vallen voor de 6-voudige wereldkampioen. Hamilton kon zo met 5 seconden voor Bottas en Verstappen weer op de baan komen.

     

    Bottas' auto bleek beschadigd door wat brokstukken van wellicht Magnussens Haas vroeg in de race, waardoor hij niet dezelfde snelheid kon ontwikkelen als Hamilton. Op 20 ronden van het einde stoof Verstappen hem knap voorbij.

     

    De Nederlander juichte op de teamradio, maar dat was te vroeg gejuicht: even later kreeg hij een klapband, weg 2e plaats. De safety car kwam op het circuit, waarop Hamilton en Bottas gingen pitten. De eerste deed dat een ronde later, het was een gok die goed uitpakte, hij kwam net voor Bottas weer in de race.

     

    Plots was het wel spektakel troef, want Russell ging slecht om met zijn koude banden, crashte spectaculair met veel brokstukken en we kregen opnieuw de safety car.

     

    Op 5 ronden van het einde verdween die pas, waarbij Kvijat magistraal Perez en Albon voorbijging en zich nog ging moeien in de podiumstrijd. Albon ging in de fout, waardoor Red Bull geen WK-punten zou pakken.

    Vooraan reed Hamilton alweer verder weg van Bottas, die wat blij mocht zijn met zijn 2e plaats en zo Mercedes de constructeurstitel bezorgde. Ricciardo was knap 3e, in Duitsland parkeerde hij zijn Renault daar ook al.


    Voor Hamilton was het de 9e zege van het seizoen, de 3e op een rij en de 93e in zijn carrière. Daarmee zette de Brit alweer een belangrijke stap richting een 7e wereldtitel. In de WK-stand heeft hij - ook dankzij het snelste rondje - een voorsprong van 85 punten op Bottas.


    In de volgende GP, op 15 november in Turkije, kan Hamilton de WK-titel pakken. Bottas mag dan geen 7 punten scoren.

     

    Mercedes telt in totaal 7 titels, allemaal naeen. Ferrari blijft koploper met 16 titels, waarvan van 1999 tot 2004 6 op een rij, dat record moest het dus met Mercedes delen. Williams telt 9 titels, McLaren 8 en Lotus ook 7.

    De uitslag:

    En de reacties:

    Ricciardo drinkt uit zijn schoen, Hamilton drinkt mee:

    Grote Prijs van Emilia-Romagna

    1. 14 uur 40. Finish: Hamilton triomfeert 93e keer. Na een gelukje bij de 1e pit en een gok bij de 2e snelt Lewis Hamilton naar zijn 93e GP-zege. Valtteri Bottas komt 6 seconden later binnen, de 7e opeenvolgende constructeurstitel is een feit én een record.  Daniel Ricciardo (Renault) bezorgt Renault een nieuwe podiumplek. Kvijat is 4e, voor Leclerc en Perez. .
    2. 14 uur 39. Hamilton snelste ronde. 1'16"305, dat is de nieuwe toptijd vandaag - goed voor een WK-puntje, of probeert iemand met zachte banden nog beter te doen? .
    3. 14 uur 36. Nog 3 ronden. De 3e, 5e en 10e plaats leveren nog spanning op. Houdt Ricciardo zijn podium? .
    4. 14 uur 34. Safety Car weg, Kvijat magistraal. Op 5 ronden van het einde zijn we opnieuw aan het racen. Kvijat gaat meteen Perez en Albon voorbij, knap van de Rus. Albon maakt een fout en verliest alle ritme. Geen WK-punten voor Red Bull deze keer, dat smaakt zuur. Kost dit Albon zijn zitje voor volgend jaar? Vooraan rijdt Hamilton vlot weg van Bottas, Ricciardo draait rond op de 3e plaats. Weer een podium voor Renault en de Australiër? .
    5. 14 uur 26. Russell crasht. Plots is er heel wat spektakel. George Russel raakt van de baan en heel wat brokstukken vliegen in het rond. Wellicht speelden de koude banden de Brit van Williams parten. Een verkeerde inschatting ligt mogelijk aan de crash. We hebben opnieuw een safety car. Russell lag in P10 - op WK-puntenscore. "Ik weet niet wat te zeggen", klinkt het bij de Brit. Hij gaf wellicht wat te hard gas, waar zijn band niet goed mee om kon. .
    6. 14 uur 23. Safety car, gok van Hamilton. De safety car rijdt op het circuit om veiligVerstappens auto weg te kunnen takelen. Bottas komt binnen voor zachte banden en wat later Hamilton ook. Een serieuze gok van de Brit/Mercedes, maar een die goed uitpakte. Hij komt net voor zijn teammaat weer op de baan. .
    7. 14 uur 20. Verstappen valt uit. Plots zien we Verstappen stilstaan met een kapotte rechterband. "Er brak iets af in de auto." Een klapband of een probleem met de ophanging? Ontgoocheling troef bij de Nederlander en Red Bull. Weg 2e plaats. .
    8. 14 uur 17. Räikkönen komt als laatste binnen. De Fin komt als allerlaatste in de pit voor zachte banden. Met nog 14 ronden voor de boeg kan hij nog een WK-puntje scoren met een eventueel snelste rondje, of zit P10 er nog in? De Alfa Romeo ligt voorlopig op P12. .
    9. 14 uur 15. Magnussen klaagt over hoofdpijn. De Haas van Magnussen ondervindt problemen met de versnellingsbak, waardoor de auto altijd schudt. "Dat bezorgt me een ongelooflijke hoofdpijn." Magnussen rijdt als laatste rond, maar wil niet ingaan op de vraag van zijn team om eventueel binnen te komen: "Dit is mijn job." .
    10. 14 uur 12. Hamilton 13 seconden safe. Max Verstappen zal maximaal 2e worden. Hij tuft met zijn Red Bull rond op 13 seconden van de Mercedes van Lewis Hamilton, die ook nog versere banden heeft. Bottas kan de Nederlander niet volgen, de Fin volgt op meer dan 4 seconden. .
    11. 14 uur 09. Verstappen passeert Bottas. De handen gaan op elkaar in de Red Bull-box. Bottas ging even in het zand en Verstappen was er als de kippen bij om dat foutje uit te buiten. Hijzelf - op de teamradio - en de mecaniciens zijn dolblij. Hij moet het wel nog 20 ronden volhouden. .
    12. 14 uur 06. Dramatische stop voor Vettel/Ferrari. Sebastian Vettel heeft 40 ronden zijn uiterste best gedaan om voorsprong te nemen, maar dan wordt dat tenietgedaan door een slechte pitstop van 13"1 seconden. Het rechtervoorwiel raakte niet vast. De Duitser komt met zijn Ferrari op de 14e plek terecht, terwijl dat de 10e had moeten zijn. Het doel was WK-punten, maar dat lijkt nu weer ver weg. Het is niet de 1e keer dat Ferrari een pitstop verknoeit, de Duitser zal vloeken. .
    13. 14 uur 04. Vettel en Räikkönen rijden op 4 en 5. Maar de Duitser en de Fin rijden nog altijd rond op hun mediumbanden. We zitten in ronde 40 van 63. .