Ferrari feest in Monza: slimme strategie levert Leclerc zege op, Piastri snoept dure punten af van Norris
Niet McLaren, niet Red Bull, maar Ferrari heeft voor eigen publiek de prestigieuze overwinning in Monza veroverd. Met een uitgekiende bandenstrategie kon Charles Leclerc net als in 2019 triomferen voor de Italiaanse tifosi. McLaren vergat Oscar Piastri (2e) en Lando Norris (3e) van plek te wisselen om nog meer in te lopen op Verstappen (6e).
Na de passage in Nederland lag de strijd om de wereldtitel weer helemaal open. Lando Norris naderde vorige week tot op 70 punten van Max Verstappen en boekte gisteren ook nog eens een plekje op pole.
De Brit droomde al van een tweede zege op rij om verder in te lopen op Verstappen, maar je raadt het intussen al: net als zo vaak gaf Norris zijn leidersplek in de openingsronde meteen uit handen.
De kwelduivel van de dag? Ploeggenoot Oscar Piastri. Door het manoeuvre van de Australiër gleed Norris onmiddellijk af naar plek 3, ook Leclerc passeerde. Norris zou daarna nooit nog meedoen om winst vandaag.
De favorietenrol verschoof dus naar Piastri. Na twee pitstops was zijn voorsprong op de rest van het pak veilig. Het enige probleem: de twee Ferrari's die de leiding hadden overgenomen tijdens zijn stop, kozen er plots voor om niet meer langs de pitstraat te passeren.
Een gewaagde strategie, maar vooral eentje die loonde. Want Piastri geraakte met zijn nieuwere banden wel nog voorbij Carlos Sainz, maar niet meer voorbij Charles Leclerc.
Sterker nog, de Monegask hield nog een handvol seconden over aan de streep. De tifosi gingen uit hun dak, ook de "mamma mia's" die Leclerc uitschreeuwde, bewezen hoeveel de zege betekent.
In het zog van de Ferrari pakte McLaren tot slot nog uit met een vreemde keuze. Norris mocht Piastri niet meer voorbij, waardoor de Brit dure punten verliest in de WK-strijd.
Een keuze die op het einde van de rit van cruciaal belang zal blijken? Het verschil is maar 3 punten, maar bij een spannende finale kunnen die weleens doorwegen.
Verstappen finishte vandaag als 6e en heeft zo nog 62 punten marge in de WK-stand. Het Europese luik van het F1-seizoen zit er na vandaag op, maar buiten Europa wachten nog 8 races. Alles kan dus nog.
Charles Leclerc: "De emoties die ik nu voel ... Ongelooflijk"
Charles Leclerc was achteraf blij als een kind met zijn zege in Italië. "Dit is een geweldig gevoel", vertelde hij.
"Ik dacht dat de eerste zege in Monza speciaal zou zijn en de tweede al wat minder. Maar de emoties die ik nu voel ... Ongelooflijk."
"Monaco en Monza zijn de twee races die ik elk jaar wil winnen. Enfin, ik wil ze allemaal winnen, maar die twee zijn heel speciaal. En ik win ze dit jaar gewoon allebei."
Fase per faselaatste update: 4 maanden geleden
Iedereen is afgevlagd
Leclerc wint in Monza!
Ferrari boven in Monza: de Tifosi weten met hun vreugde geen blijf. Dankzij een eenstopper graait Charles Leclerc de zege mee in de GP van Italië, Piastri en Norris maken het podium compleet.
Laatste ronde!
Met een kloof van 4 seconden is de klus geklaard voor Leclerc. De laatste ronde wordt een ererondje.
Snelste ronde
Winst dankzij eenstopper
De verrassende eenstopper van Leclerc levert hem zo meteen de overwinning op. In de tribunes gaan ze nu al uit hun dak, de Monegask moet nog twee rondjes foutloos afleggen.
Bijna binnen voor Leclerc?
Leclerc heeft op 4 rondjes van het einde nog steeds een aanzienlijke kloof! Piastri volgt op 7 seconden, Norris op 10. Mogen we de overwinning stilaan opschrijven?
Norris voorbij Sainz
Ook Norris laat Sainz achter. Zo jagen de twee Mclarens nu vol op Leclerc. Mocht de Monegask het volhouden, worden de Tifosi in ieder geval gek. Ferrari-winst in Monza, kan het mooier?
Piastri naar 2
De banden van Sainz zijn bijna op en dus ondervindt Piastri niet al te veel moeilijkheden om hem te passeren. Het volgende doelwit? Leider Leclerc.
Snelste ronde
Nog 10 rondjes
We naderen de ontknoping in Monza. Piastri heeft Sainz intussen al bijna te pakken, Leclerc rijdt als leider wel nog 11 tellen voor zijn ploeggenoot uit.
Norris geraakt een rondje later toch vrij vlot voorbij de Nederlander, al is het tijdsverlies intussen uiteraard al geleden. Waar geraakt Norris nog?
Snelste ronde
Snelste ronde
Norris hoopt Verstappen snel weer achter zich te kunnen laten in zijn opmars naar de top 2, maar de wereldkampioen verdedigt goed. De kansen op een nieuwe zege van Norris smelten zo als sneeuw voor de zon.
Pit uit
Bij McLaren denken ze plots aan een eenstopper voor Piastri, maar de Australiër slaat dat idee al snel af. Waar komt hij weer het parcours op na zijn stop?
Piastri bouwt zijn voorsprong mondjesmaat verder uit. De Australiër moet zo meteen wel nog stoppen, maar heeft bijna 6 seconden verzameld op nummer 2 Leclerc. Dat zou geen probleem mogen vormen.
Sainz zal misschien wel gevaarlijker zijn. De Spanjaard kan in principe doorrijden op zijn hards en Piastri zo nog te grazen nemen.
Snelste ronde
Norris kiest voor nieuwe banden
Meteen na zijn foutje rijdt Norris de pitstraat in. Hij kiest voor hards, daar moet hij nu nog 20 ronden mee zien te overleven. Zelf klaagt Norris nu al over zijn linkerzijde.