Startgrid |
---|
1. Kimi Räikkönen (Fin/Ferrari) |
2. Sebastian Vettel (Dui/Ferrari) |
3. Lewis Hamilton (GBr/Mercedes) |
4. Valtteri Bottas (Fin/Mercedes) |
5. Max Verstappen (Ned/RedBull) |
6. Romain Grosjean (Fra/haas) |
7. Carlos Sainz (Spa/Renault) |
8. Esteban Ocon (Fra/Force India) |
9. Pierre Gasly (Fra/Toro Rosso) |
10. Lance Stroll (Can/Williams) |
11. Kevin Magnussen (Den/Haas) |
12. Sergej Sirotkin (Rus/Williams) |
13. Fernando Alonso (Spa/McLaren) |
14. Sergio Perez (Spa/Force India) |
15. Charles Leclerc (Fra/Sauber) |
16. Brendon Hartley (N-Ze/Toro Rosso) |
17. Stoffel Vandoorne (McLaren) |
18.Marcus Ericsson (Zwe/Sauber) |
19. Daniel Ricciardo (Aus/Red Bull) |
20. Nico Hulkenberg (Dui/Renault) |
Kalender F1 2018
Datum | Plaats | winnaar 2018 |
---|---|---|
17/03 | Australië (Melbourne) | Vettel |
31/03 | Bahrein (Sakhir) | Vettel |
14/04 | China (Shanghai) | Ricciardo |
28/04 | Azerbeidzjan (Bakoe) | Hamilton |
12/05 | Spanje (Barcelona) | Hamilton |
26/05 | Monaco (Monte Carlo) | Ricciardo |
09/06 | Canada (Montréal) | Vettel |
23/06 | Frankrijk (Le Castellet) | Hamilton |
30/06 | Oostenrijk (Spielberg) | Verstappen |
14/07 | Groot-Brittannië (Silverstone) | Vettel |
28/07 | Duitsland (Hockenheim) | Hamilton |
04/08 | Hongarije (Boedapest) | Hamilton |
01/09 | BELGIE (Spa) | Vettel |
08/09 | Italië (Monza) | Hamilton |
22/09 | Singapore (Marina Bay) | Hamilton |
29/09 | Rusland (Sotsji) | Hamilton |
13/10 | Japan (Suzuka) | Hamilton |
27/10 | Mexico (Mexico City) | Verstappen |
03/11 | Verenigde Staten (Austin) | Räikkönen |
17/11 | Brazilië (Sao Paulo) | Hamilton |
01/12 | Abu Dhabi (Yas Marina) | Hamilton |
Eindstand 2018
rijder | auto | punten | |
---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton (GBr) | Mercedes | 408 |
2. | Sebastian Vettel (Dui) | Ferrari | 320 |
3. | Kimi Räikkönen (Fin) | Ferrari | 251 |
4. | Max Verstappen (Ned) | Red Bull | 249 |
5. | Valtteri Bottas (Fin) | Mercedes | 247 |
6. | Daniel Ricciardo (Aus) | Red Bull | 170 |
7. | Nico Hülkenberg (Dui) | Renault | 69 |
8. | Sergio Pérez (Mex) |
Force India | 62 |
9. | Kevin Magnussen (Den) |
Haas | 56 |
10. | Carlos Sainz Jr. (Spa) | Renault | 53 |
11. | Fernando Alonso (Spa) | McLaren | 50 |
12. | Esteban Ocon (Fra) | Force India | 49 |
13. | Charles Leclerc (Mon) |
Haas | 39 |
14. | Romain Grosjean (Fra) | Sauber | 37 |
15. | Pierre Gasly (Fra) | Toro Rosso | 29 |
16. | Stoffel Vandoorne | McLaren | 12 |
17. | Marcus Ericsson (Zwe) | Sauber | 9 |
18. | Lance Stroll (Can) | Williams | 6 |
19. | Brendon Hartley (Aus) | Toro Rosso | 4 |
20. | Sergej Sirotkin (Rus) | Williams | 1 |
Hamilton verpest weer eens het Ferrari-feestje in Monza
De Grote Prijs F1 van Italië heeft weer geen overwinning voor Ferrari opgeleverd. Lewis Hamilton was in zijn Mercedes de boeman. Kimi
Räikkönen (tweede) kon zijn pole niet verzilveren, ploegmaat Sebastian Vettel (vierde) schoot zichzelf in de voet. Stoffel Vandoorne stuurde zijn McLaren naar een 12e plaats.
Uitslag GP van Italië | ||
---|---|---|
1. | Lewis Hamilton (GBr-Mercedes) | in 1u16'54"484 |
2. | Kimi Räikkönen (Fin-Ferrari) | op 8"705 |
3. | Valtteri Bottas (Fin-Mercedes) | 14"066 |
4. | Sebastian Vettel (Dui-Ferrari) | 16"151 |
5. | Max Verstappen (Ned-Red Bull) | 18"208 |
6. | Esteban Ocon (Fra-Force India) | 57"761 |
7. | Sergio Perez (Mex-Force India) | 58"678 |
8. | Carlos Sainz (Spa-Renault) | 1'18"140 |
9. | Lance Stroll (Can-Williams) | 1 ronde |
10. | Sergej Sirotkin (Rus-Williams) | " |
11. | Charles Leclerc (Fra-Sauber) | " |
12. | Stoffel Vandoorne (McLaren) | " |
13. | Nico Hülkenberg (Dui-Renault) | " |
14. | Pierre Gasly (Fra-Toro Rosso) | " |
15. | Marcus Ericsson (Zwe-Sauber) | " |
16. | Kevin Magnussen (Den-Haas) | " |
Vettel verslikt zich in 1e ronde
De Grote Prijs van Italië in Monza bracht zoals gewoonlijk weer een enorme Ferrari-aanhang op de been. Met zowel Kimi Räikkönen als Sebastian Vettel op de eerste rij leek Ferrari alvast een eerste thuisoverwinning sinds 2010 te mogen ambiëren.
Toch kon de race voor Ferrari niet slechter beginnen. Al in de eerste bocht maakte Sebastian Vettel een inschattingsfout en na contact met Lewis Hamilton verloor hij meteen heel wat posities. Voorin dacht Hamilton meteen een dubbelslag te slaan, maar Räikkönen was bij de pinken en verdedigde zijn eerste positie met verve.
Inhaalrace Vettel, hevige strijd voorin
Sebastian Vettel had meteen een stevige inhaalrace voor de boeg, maar werd meermaals opgehouden door de auto's voor hem.
Max Verstappen, die door het wegvallen van Vettel was opgeschoven naar de 3e plek, kreeg dan weer de hele race stevig weerwerk van Bottas. Verstappen finishte weliswaar als 3e, maar kreeg 5 seconden straf toegekend nadat hij Bottas van de baan geduwd had, waardoor de Fin mee het podium op mocht.
Bandenwissel cruciaal, weer geen overwinning voor Ferrari
Kimi Räikkönen, die met ploegmaat Vettel zijn buffer al vroeg had zien wegvallen, wist dat de pitstrategie wel eens cruciaal zou kunnen worden.
Räikkönen dook als eerste van de twee koplopers de pits in, maar de strategie van Mercedes leek meer vruchten af te werpen. De achterbanden van Räikkönen begaven het stelselmatig en op acht rondjes van het einde greep Hamilton de macht.
De WK-leider stoof met zijn Mercedes voorbij de Fin en zou de leiding niet meer afgeven. Vettel kon uiteindelijk de schade beperken na een heuse inhaalrace, maar verliest wel weer terrein op zijn Britse concurrent, die met zijn vijfde overwinning in Monza 30 punten uitloopt.
Zuur voor Ferrari, dat al 8 jaar niet meer kon winnen voor eigen publiek. Fernando Alonso was de laatste die de Scuderia naar de zege loodste in Monza.
Solide race voor Vandoorne, Alonso kent pech
In de achtergrond reed Stoffel Vandoorne een vrij solide race. Onze landgenoot reed als enige bij McLaren de race uit nadat Alonso al vrij snel de race had moeten verlaten met mechanische problemen.
Vandoorne finishte uiteindelijk als 13e. Na de diskwalificatie van Grosjean, die als 6e over de streep was gereden, werd het zelfs nog een 12e plaats.
Over twee weken volgt nu de Grote Prijs van Singapore, een trager circuit dat McLaren op papier iets beter zou moeten liggen.