Spring naar de inhoud

De "perfecte storm" die Mercedes deed vliegen in Las Vegas, maar dat zegt niets over Qatar

De "perfecte storm" die Mercedes deed vliegen in Las Vegas, maar dat zegt niets over Qatar
 vr 29 november 2024 17:05

Een dubbel van Mercedes in de Grote Prijs Formule 1 van Las Vegas, dat had niemand zien aankomen. Maar in de Amerikaanse gokstad vielen alle puzzelstukjes in elkaar voor George Russell en Lewis Hamilton. Welke oorzaken zorgden daarvoor?

"Ik denk niet dat iemand in het team echt weet waarom we zo snel waren."


De ontwapenende reactie van Lewis Hamilton na de dubbel van Mercedes was wat bij de haren getrokken, maar na 1 podiumplaats in de 7 voorgaande GP's kwam de dominantie van Mercedes in Las Vegas heel onverwacht.


Het was een samenloop van ongewone omstandigheden die voor de perfecte storm voor Mercedes zorgde. De koude omstandigheden, het gladde en egale asfalt en het compromis tussen downforce en snelheid op rechte stukken speelden in het voordeel.

 

Die factoren zullen komende dagen in Qatar anders zijn.

Mercedes bloeit open wanneer het koud is

Het kwik klom amper boven de 10 graden celsius tijdens de kwalificaties en de race in Las Vegas en dat speelde enorm in het voordeel van Mercedes.  Banden op de juiste temperatuur zijn cruciaal voor F1-auto's om grip te hebben en snel te kunnen rijden in de bochten.

 

Russell en Hamilton kregen hun banden veel sneller op de juiste temperatuur en dat bleek doorslaggevend in de poleposition van Russell. Mercedes toonde in gelijkaardige omstandigheden zoals in Canada, Silverstone en Francorchamps dat de auto heel goed werkt in koude omstandigheden. 


De andere teams worstelen dan met de banden op temperatuur te krijgen, Mercedes niet. En dat voordeel hebben ze uitgebuit. Dat voordeel kan in warmere omstandigheden net een nadeel zijn, omdat je de banden dan te snel kunt "opbranden".

Glad en egaal asfalt is ideaal voor Mercedes

"Het is geen geheim dat we het moeilijk hebben op hobbelige circuits, want dan moeten we de auto hoger afstellen en moet de ophanging veel zachter zijn", bekende Russel in Las Vegas.


Hobbelig was het allesbehalve in Las Vegas. Het stratencircuit is een atypisch circuit op de F1-kalender en het egale asfalt in de Amerikaanse gokstad was voor een groot deel heraangelegd voor de GP. 


Russell: "Op circuits zoals hier waar het redelijk glad en effen is, kunnen we de auto laag en stijf afstellen en dan vliegen we." Op een glad oppervlak met weinig grip is het belang van de banden veel groter dan de aerodynamica en Mercedes was - ook door de relatieve koude - de primus in het doen werken van de banden. 

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De juiste achtervleugel maakt het verschil

En dat had met de aerodynamica te maken, want ook daar had Mercedes zijn zaakjes op orde, vooral dankzij zijn specifieke achtervleugel. In Las Vegas wil je net zoals op het supersnelle circuit van Monza niet te veel luchtweerstand hebben op de rechte stukken.


Maar je moet het evenwicht kunnen bewaren met genoeg downforce genereren. Downforce is de neerwaartse druk die de auto's naar beneden duwen tijdens het rijden, waardoor ze goed contact houden met het asfalt.

 

Red Bull had geen zo'n specifieke vleugel mee en knipte in de VS dan maar in de achtervleugels van Verstappen en Perez. De achtervleugel die Ferrari moest gebruiken had minder weerstand op de rechte stukken - waardoor Leclerc en Sainz hogere topsnelheden haalden - maar genereerde veel minder downforce dan Mercedes. Dat gaf de Mercedes een groot voordeel qua bandenmanagement. 

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Dankzij de achtervleugel kon Mercedes met meer downforce rijden dan bijvoorbeeld McLaren en Ferrari en dat was doorslaggevend. Ook al had Mercedes wat onderstuur, de downforce van (vooral) de achtervleugel zorgde ervoor dat de auto’s niet te veel begonnen te glijden, waardoor de bandenslijtage minder was.


De Mercedes was veel meer in balans, ook bij het remmen. Zo was de tractie vanuit de vele trage bochten in Las Vegas beter en zo konden Russell en Hamilton beter voor hun banden zorgen: zowel de voor- als achterbanden.

 

Met de huidige generatie Pirelli-banden is de bandenslijtage vaak wedstrijdbepalend. Sainz, Leclerc en Verstappen verloren heel veel tijd toen hun banden plots “op” waren door het glijden en daar maakten Russell en Hamilton het verschil.

 

Afwachten welk figuur Mercedes in Qatar zal slaan: het asfalt is daar ook biljartvlak en door de avondraces zal de temperatuur ook gematigd zijn.

Gerelateerd:

WK Formule 1 2024 klassement

ranking
Pos.RijderConstructeurPunten
1
Max Verstappen
Red Bull Racing
437
2
Lando Norris
McLaren
374
3
Charles Leclerc
Scuderia Ferrari
356
4
Oscar Piastri
McLaren
292
5
Carlos Sainz
Scuderia Ferrari
290
6
George Russell
Mercedes
245
7
Lewis Hamilton
Mercedes
223
8
Sergio Perez
Red Bull Racing
152
9
Fernando Alonso
Aston Martin
70
10
Pierre Gasly
Alpine
42
ranking
Pos.ConstructeurPunten
1
McLaren
666
2
Scuderia Ferrari
652
3
Red Bull Racing
589
4
Mercedes
468
5
Aston Martin
94
6
Alpine
65
7
Haas F1 Team
58
8
RB - Honda RBPT
46
9
Williams Racing
17
10
Kick Sauber - Ferrari
4
WK Formule 1 2024
DatumGrote PrijsWinnaarKlassement
02/03
Grote Prijs van Bahrein
Max Verstappen
Max Verstappen
09/03
Grote Prijs van Saudi-Arabië
Max Verstappen
Max Verstappen
24/03
Grote Prijs van Australië
Carlos Sainz
Max Verstappen
april 2024
07/04
Grote Prijs van Japan
Max Verstappen
Max Verstappen
21/04
Grote Prijs van China
Max Verstappen
Max Verstappen
mei 2024
05/05
Grote Prijs van Miami
Lando Norris
Max Verstappen
19/05
Grote Prijs van Emilia-Romagna
Max Verstappen
Max Verstappen
26/05
Grote Prijs van Monaco
Charles Leclerc
Max Verstappen
juni 2024
09/06
Grote Prijs van Canada
Max Verstappen
Max Verstappen
23/06
Grote Prijs van Spanje
Max Verstappen
Max Verstappen
30/06
Grote Prijs van Oostenrijk
George Russell
Max Verstappen
juli 2024
07/07
Grote Prijs van Groot-Brittannië
Lewis Hamilton
Max Verstappen
21/07
Grote Prijs van Hongarije
Oscar Piastri
Max Verstappen
28/07
Grote Prijs van België
Lewis Hamilton
Max Verstappen
augustus 2024
25/08
Grote Prijs van Nederland
Lando Norris
Max Verstappen
september 2024
01/09
Grote Prijs van Italië
Charles Leclerc
Max Verstappen
15/09
Grote Prijs van Azerbeidzjan
Oscar Piastri
Max Verstappen
22/09
Grote Prijs van Singapore
Lando Norris
Max Verstappen
oktober 2024
20/10
Grote Prijs van de Verenigde Staten
Charles Leclerc
Max Verstappen
27/10
Grote Prijs van Mexico
Carlos Sainz
Max Verstappen
november 2024
03/11
Grote Prijs van São Paulo
Max Verstappen
Max Verstappen
24/11
Grote Prijs van Las Vegas
George Russell
Max Verstappen
december 2024
01/12
Grote Prijs van Qatar
Max Verstappen
Max Verstappen
08/12
Grote Prijs van Abu Dhabi
Lando Norris
Max Verstappen