De Giro-organisatie heeft vandaag de 13e etappe ingekort van 199 naar 74 kilometer. De renners stappen na 200 meter koers op de bus en rijden naar Zwitserland. Het is zeker niet de eerste keer dat renners de bus opstappen om een ingekorte etappe af te werken. Ook op deze momenten in het verleden gebeurde het.
Tour de France 1996, etappe 9 - "Einladen"
"De Tour moet hier zo snel mogelijk weg, want het weer heeft zich van seizoen vergist", zegt Michel Wuyts over de negende etappe in de Tour van 1996. Het sneeuwt en vriest in Frankrijk, de koersomstandigheden zijn onmenselijk.
De etappe zou normaal starten in Val d'Isère, daarna zou de Col d'Iséran volgen. Maar al snel wordt beslist om dat hele stuk uit het parcours te halen. De weersomstandigheden laten niet toe dat er gekoerst wordt. Het hele peloton stapt dan maar in de wagens en rijdt naar de voet van de Galibier.
Ook daar regent het onophoudelijk en staat er een stevige wind. Toch maken de renners zich klaar om van start te gaan en de overige 145 kilometer af te werken. Tot Walter Godefroot, toenmalig teamleider van Team Telekom, zich ermee gaat moeien.
"Alles einladen", roept hij. Letterlijke vertaling: "alles inladen". Toch begrijpen de renners zijn boodschap en stappen ze opnieuw de wagens in. Ook de Galibier, volgens Wilfried Peeters een 'strontcol', wordt met de auto beklommen.
Uiteindelijk rijden de renners alleen de laatste 45 kilometer van de etappe. Na een korte wedstrijd, met wel nog 2 beklimmingen, komt Bjarne Riis als eerste over de streep.
Milaan-San Remo 2013 - Danteske editie
Ook Milaan-Sanremo moest ooit buigen voor het weer. De editie van 2013 behoort tot de meest onvergetelijke edities van de afgelopen decennia. De start van de wedstrijd verloopt nochtans vrij normaal. Zes vluchters krijgen een voorsprong van meer dan 7 minuten.
Op de Passo del Turchino, de eerste helling van de dag, begint de sneeuwval plots echt te hevig te worden. De organisatie legt de koers stil en de renners stappen de ploegbussen op. Volgende halte: de voet van de tweede beklimming van de dag, Le Manie.
Ook daar zijn de omstandigheden te bar om terug de fiets op te stappen. De bussen rijden dan maar verder tot over de helling. Uiteindelijk zitten de renners op de bus van kilometer 117 tot kilometer 163.
Na meer dan twee uur neutralisering gaat de koers weer van start. Dat doet het peloton wel met een pak minder renners. Onder andere Tom Boonen stapt niet meer op de fiets, de situatie is te chaotisch.
Zes uitgeregende ijsberen, waaronder Peter Sagan en Fabian Cancellara vechten het aan de streep in San Remo na een danteske editie uit voor de overwinning. Die gaat uiteindelijk verrassend naar de Duitser Gerald Ciolek.
Tour de France 2019, etappe 19 - Colombiaans ijskonijn
De ingekorte etappe van de Tour in 2019 ligt nog het meest vers in ons geheugen. Net als in 1996 zorgt de Val d'Isère voor miserie. Modderstromen, sneeuw en ijs in de afdaling van de Col de l'Iséran dwingen de organisatie om tijdens de koers de rit alsnog in te korten.
Op de Col de l'Iséran, de vierde beklimming van de dag en tevens het dak van de Tour, ontbindt Egan Bernal zijn duivels. Gele trui Julian Alaphilippe moet passen, enkel Simon Yates kan nog even volgen. Bernal komt uiteindelijk alleen boven, met een kleine voorsprong op Yates.
Na de Col del'Iséran wacht de renners nog een afdaling vooraleer ze aan de slotklim kunnen beginnen. Bernal en Yates, die in het eerste stuk van de afdaling het gat naar de Colombiaan gedicht had, krijgen daar plots te horen dat ze de remmen mogen toeknijpen.
De omstandigheden in het vervolg van de afdaling zijn te hectisch, sneeuwruimers krijgen de baan niet vrij. De organisatie beslist dan maar om de etappe te stoppen op de top van de Iséran. Bernal pakt zo de gele trui over en wint uiteindelijk de Tour.