Door geruchten rond Evenepoel rijst de vraag: hoe werkt een wielertransfer eigenlijk?

    Als wereldkampioen wordt Remco Evenepoel nog meer gegeerd, maar de kans op een transfer is bijzonder klein.

    In het voetbal zijn ze dagelijkse kost, in het wielrennen bijzonder ongewoon. Waarom zijn er in de koers amper transfers van renners met een lopend contract? En wat zijn dan de voorwaarden? Een inzicht in het zeldzame fenomeen van de wielertransfer.

    Een gelekt WhatsAppje van Dave Brailsford naar Patrick Lefevere deed heel wat wielersites ontploffen. De INEOS-baas liet namelijk met een knipoog aan zijn collega weten dat ze Remco Evenepoel wel wilden overnemen.


    Weinig kans dat het zo’n vaart zal lopen, gezien de overeenkomst van de kersverse wereldkampioen bij Quick Step-Alpha Vinyl (vanaf volgend jaar Soudal-Quick Step) tot 2026.


    Het deed onze redactie wel nadenken: want hoe verloopt een transfer in het wielrennen eigenlijk? Anders dan bij het voetbal is het fenomeen bijzonder zeldzaam. Renners wisselen bijna alleen van ploeg als hun contract afloopt.

    Het drievoudige akkoord

    Wanneer we een ervaren wielermakelaar de vraag stellen, doet hij ons het meest gebruikelijke scenario uit de doeken.


    De belangrijkste voorwaarde is dat er een gezamenlijk akkoord gevonden moet worden tussen álle drie de partijen: de oude ploeg, de nieuwe en de renner. 

     

    UCI-regels staan tussentijdse transfers tussen 1 en 15 augustus - kijk naar Dylan Teuns - toe. Maar dat is dus een deal tijdens het lopende seizoen, niet aan het einde van het wielerproces.

    Dylan Teuns wisselde tijdens het seizoen van Bahrain Victorious naar Israel-Premier Tech.

    Om bij het hypothetische voorbeeld van Evenepoel te blijven, zou de wereldkampioen dus enkel kunnen vertrekken met de toestemming van Quick Step. Dat kan tegenover de geïnteresseerde partij zijn voorwaarden opleggen. Concreet: een transfersom.

    Dat bedrag zal door diverse factoren bepaald worden. Zoals het potentieel van de renner in de toekomst, zijn reeds bij elkaar gereden palmares en zijn algemene imago.

     

    Hoeveel een uniek talent als Evenepoel ongeveer waard is? Geen enkele insider die er een bedrag durfde op te kleven, door het gebrek aan precedenten.

    Herenakkoorden en clausules

    Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.

     

    Een renner kan namelijk zijn arbeidsovereenkomst met de ploeg eenzijdig verbreken. In dat geval moet de “vertrekker” het nog te ontvangen loon voor de resterende duur van het contract betalen. Een som die dan vaak door de nieuwe werkgever wordt opgevangen.


    Al is zo’n geforceerd vertrek een weinig populaire optie door de schade die het toebrengt aan het imago van de renner.

    In het wielrennen heerst er zelfs een ongeschreven herenakkoord dat er niet met renners gesproken wordt die nog elders onder contract liggen. Informele babbels met renners van wie de overeenkomst op middellange termijn afloopt, behoren wel tot de gangbare praktijken.


    Een vertrek in onderling overleg is dat eveneens. Kijk naar de zaak-Tiesj Benoot. De renner voelde zich niet meer goed bij Team DSM en zag een uitweg door de interesse van Jumbo-Visma. Zijn oude ploeg werkte - na ontvangst van een transfersom? - vrijwillig mee aan een vertrek.


    In contracten worden ook vaak clausules opgenomen die een vroegtijdige exit mogelijk maken. Bij Lotto-Soudal kunnen ze er tot hun grote spijt over meespreken. Meerdere renners mogen bij degradatie uit de WorldTour straks het team gratis verlaten.

    Economisch model

    Vraag is nu of er de komende jaren een trendbreuk zal ontstaan in het wielrennen.

     

    In het verleden hebben meerdere kopstukken uit het wielrennen al uitgesproken dat "voetbaltransfers" voor hun part wat vaker mogen.

     

    "Voor mij liever meer dan minder", vertelde Patrick Lefevere daar ooit over in Het Nieuwsblad. "Het voetbal heeft altijd voorgelopen op de koers, wij nemen gestaag hun evoluties over. Bardiani en Androni Giocattoli maakten er hun businessmodel van."

     

    "Ze deelden vierjarige contracten uit, in de hoop dat renners eerder worden weggekocht. Een ploeg die goed scout, mag daarvoor beloond worden. En het is een manier om in een sport zonder tv-gelden of ticketing toch een kas aan te leggen."

    Je kunt een grote transfer in het wielrennen amper verzilveren.

    Ervaren wielermakelaar

    Een makelaar met ruim 10 jaar ervaring treedt de CEO van Quick Step bij. "Want zo zou je ervoor zorgen dat ploegen rijker worden en meer investeren in de jeugd", klinkt het.

     

    "Alleen laat het huidige economische model van onze sport dat nu niet toe. Je kunt een grote transfer in het wielrennen amper verzilveren. In het voetbal vloeien daar veel meer inkomsten uit voort, dankzij de verkoop van merchandising en hoog prijzengeld in bepaalde competities."

     

    Bij Quick Step zullen ze er voor één keertje misschien niet rouwig om zijn.