Meteen klassementsvuurwerk in eerste week op Italiaanse bodem? Er wacht een stevig menu

    De Giro zet morgen voor het eerst voet op Italiaanse bodem.

    Rustdag in de Giro vandaag. De renners maken de verplaatsing van Hongarije naar Italië. Na een punchersrit, een tijdrit en een vlakke etappe is het vanaf morgen tijd voor het echte werk. De klassementsrenners zullen er meteen moeten staan in deze eerste week op Italiaanse bodem. Wat staat er op het menu?

    Dinsdag: een explosieve rit op de Etna

    Op het Italiaanse vasteland is het nog even wachten, want morgen en overmorgen maken de renners nog een tussenstop op Sicilië. 

     

    Vanuit Avola rijden ze dinsdag langs enkele toeristische trekpleisters richting de slotklim op de Etna. De vulkaan kan voor een eerste uitbarsting in de klassementsdebatten zorgen. 

     

    De slopende klim van zo'n 25 kilometer is in principe geen spek voor de bek van Mathieu van der Poel, maar onze Giro-volger Renaat Schotte is toch benieuwd wat hij kan.  

     

    "De Etna heeft de voorbije jaren slechts kleine verschillen opgeleverd omdat er vaak niet vol doorgereden werd. Als dat nu ook zo is, ben ik toch benieuwd hoe ver Van der Poel kan komen. Hij zal zich alleszins niet zonder slag of stoot gewonnen geven", vertelt hij ons vanuit Italië.

    Het ritprofiel van de etappe van dinsdag

    Woensdag en donderdag: twee daagjes sprinten

    Tijdens rit 5 blijven we nog een dagje op Sicilië. Het peloton rijdt van Catania naar Messina, de geboortestad van tweevoudig Giro-winnaar Vincenzo Nibali. De haai van Messina zal er zelf wel niet aan te pas komen in zijn thuisgebied, want de rit van woensdag is er een voor de snelle mannen. 

     

    Ook donderdag, wanneer er eindelijk verhuisd wordt naar het vasteland, moet er geen klassementsstrijd verwacht worden. Een heuvelachtige opening wordt gevolgd door een vlak parcours langs de Tyrreense kust. Eindigen doen we in Scalea met een waarschijnlijke massasprint.

    Weekend: opbouwen naar climax op zondag

    In het weekend kan geen enkele klassementsrenner zich nog verstoppen. Vrijdag start de rit nog vlak, maar nadien trekt het peloton de bergen in. Onderweg komen ze vier cols tegen, waarvan de zwaarste de Monte Sirino (1e categorie) is. 


    De top van de laatste col (Sellata, 3e categorie) wordt bereikt op zo'n 24 kilometer van de finish in Potenza. Dat doet vermoeden dat deze etappe misschien wel voer is voor een sterke kopgroep.

    Het ritprofiel van de etappe van zaterdag

    Zaterdag volgt een korte etappe (149 km), waarin een lokaal parcours in en rond Napels meerdere keren wordt afgelegd. Op het traject liggen heel wat kleine klimmetjes. 


    In deze etappe, die te vergelijken valt met een klassieker, zijn er heel wat scenario's mogelijk: een eindsprint met een uitgedunde groep, een grote vlucht die standhoudt of een late uitval van een topper op een van de klimmetjes... Het kan allemaal.


    Zondag is het dan tijd voor een eerste climax in deze Ronde van Italië met een zware bergrit doorheen de Apennijnen. De organisatie heeft deze etappe het maximum van vijf moeilijkheidssterren toegekend. 


    Vanaf de start loopt het bergop. De vlucht zal dus waarschijnlijk bestaan uit enkele goede klimmers. En ook de aankomst is bergop, na een beklimming van de zware Blockhaus (13,6 km aan 8,4 procent gemiddeld). Hier zullen de waardeverhoudingen tussen de klassementsrenners voor de eerste keer echt worden blootgelegd.

    Het ritprofiel van de etappe van zondag

    Lopez en co moeten al achtervolgen

    De verschillen mogen dan nog niet reusachtig zijn, het Hongaarse drieluik heeft er toch voor gezorgd dat er al een aantal favorieten uit hun pijp zullen moeten komen in de komende week. 

     

    Onder anderen Richard Carapaz en Miguel Angel Lopez hebben al wat schade opgelopen. Renaat Schotte trekt er alvast voorzichtige conclusies uit: "Waar ik voor de Giro had gezegd dat Carapaz topfavoriet was, zeg ik nu Simon Yates. Carapaz verloor veel tijd op dat klimmetje in de tijdrit. Hij staat al voor een redelijk examen op de Etna."

     

    "Ben Tulett deed het bijvoorbeeld veel beter bij Ineos Grenadiers. Wie weet zitten ze in die ploeg al met een alternatief plan in gedachten? Bij Ineos zou ik daar niet van versteld staan", zegt Renaat.

     

    Dit is de achterstand van de voornaamste favorieten op huidige roze trui Mathieu van der Poel:

    Tijdsverschillen favorieten
    Simon Yates
    11"
    Tom Dumoulin 16"
    Wilco Kelderman 24"
    Pello Bilbao 29"
    Joao Almeida 29"
    Richie Porte 33"
    Romain Bardet 35"
    Richard Carapaz 35"
    Mikel Landa 44"
    Jai Hindley 45"
    Hugh Carthy 49"
    Alejandro Valverde 52"
    Miguel Angel Lopez 53"

    Gerelateerd:

    Giro d'Italia
    -
    ritdatumtype ritstart-finishtotaalwinnaarleider
    1wegwedstrijdBoedapest - Visegrád195 kmvan der Poelvan der Poel
    2individuele tijdritBoedapest - Boedapest9,2 kmYatesvan der Poel
    3wegwedstrijdKaposvár - Balatonfüred201 kmCavendishvan der Poel
    4wegwedstrijdsemi bergetappeAvola - Etna172 kmKämnaLópez
    5wegwedstrijdsemi bergetappeCatania - Messina174 kmDémareLópez
    6wegwedstrijdPalmi - Scalea192 kmDémareLópez
    7wegwedstrijdbergetappeDiamante - Potenza196 kmBouwmanLópez
    8wegwedstrijdNapels - Napels153 kmDe GendtLópez
    9wegwedstrijdbergetappeIsernia - Blockhaus191 kmHindleyLópez
    10wegwedstrijdPescara - Jesi196 kmGirmayLópez
    11wegwedstrijdSantarcangelo di Romagna - Reggio Emilia203 kmDaineseLópez
    12wegwedstrijdsemi bergetappeParma - Genua204 kmOldaniLópez
    13wegwedstrijdsemi bergetappeSanremo - Cuneo150 kmDémareLópez
    14wegwedstrijdbergetappeSantena - Turijn147 kmYatesCarapaz
    15wegwedstrijdbergetappeRivarolo Canavese - Cogne177 kmCicconeCarapaz
    16wegwedstrijdbergetappeSalò - Aprica202 kmHirtCarapaz
    17wegwedstrijdbergetappePonte di Legno - Lavarone168 kmBuitragoCarapaz
    18wegwedstrijdBorgo Valsugana - Treviso152 km
    19wegwedstrijdbergetappeMarano Lagunare - Santuario di Castelmonte178 km
    20wegwedstrijdbergetappeBelluno - Passo di Fedaia168 km
    21individuele tijdritVerona - Verona17,4 km