Waarom start de Giro in een land zonder wielertraditie? Sportswashing van Orban? Of toch city marketing?

    De Ronde van Italië gaat vandaag van start in Boedapest en trekt de komende 3 dagen door Hongarije om daarna pas de Laars op te zoeken. Het is geen toeval dat uitgerekend Hongarije de organisatie van de Giro-start binnenhaalde. "Sport wordt gebruikt als politiek wapen", klinkt het. Wielercommentator Renaat Schotte ziet er dan weer vooral een waardevolle reclamespot voor Boedapest in.

    • WK zwemmen (3 keer)
    • EK voetbal: 4 matchen
    • WK atletiek
    • WK judo (2 keer)
    • EK handbal: eindfase
     
    De lijst met grote sportevenementen die Hongarije heeft binnengehaald sinds de rechts-conservatieve premier Viktor Orban er in 2010 aan de macht kwam, is bijzonder groot. Aan dat lijstje kunnen we nu ook de Ronde van Italië toevoegen.

    Waarom profileert een land als Hongarije - waar het geld zeker niet aan de bomen groeit - zich zo nadrukkelijk op het sportieve toneel?
     
    "Sport wordt gebruikt als politiek wapen", zegt Lukas Aubin, specialist in de relatie tussen sport en autocratische regimes. "Orban spiegelt zich hierin vooral aan Vladimir Poetin." De Russische president deed exact hetzelfde en haalde met de organisatie van de Winterspelen en het WK voetbal 2 fonkelende trofeeën binnen.
     
    "Ook al werkt deze methode niet om het imago in het buitenland op te poetsen, het helpt wel om het gezag van de leider te legitimeren en het belang van het regime te rechtvaardigen."

    Viktor Orban (links) spiegelt zich aan Vladimir Poetin (rechts).

    Renaat Schotte: "Onbetaalbare reclame voor een stad"

    De vraag blijft wel waarom Hongarije zoveel geld wil pompen in de organisatie van een sport waar het zelf eigenlijk helemaal geen traditie in heeft.

     

    "Het is logisch dat mensen die met politiek bezig zijn meteen de connectie maken met sportswashing", zegt wielercommentator Renaat Schotte vanuit Boedapest. "Maar als misschien wel 'naïeve burger' zie ik er toch eerder city marketing in."

     

    "De Giro heeft een patent op buitenlandse startplaatsen. De organisatie krijgt er een hoop geld voor en voor de stad zelf is het onbetaalbare reclame."

     

    "Wat dat betreft ben ik het eens met sporteconoom Wim Lagae, die wielrennen de goedkoopste vorm van stadsreclame vindt, met al die luchtbeelden. Met geen enkele publiciteitscampagne bereik je hetzelfde resultaat."

     

    "Ik loop hier nu 2 dagen rond en je merkt dat dit een stad is met veel toeristisch groeipotentieel. Je ziet enerzijds de grandeur van het Habsburgse verleden, met gebouwen die nog wat opgekalefaterd moeten worden."

     

    "Maar anderzijds zie je ook al nieuwe gebouwen opduiken, waardoor je een verrassende mengelmoes krijgt. Dit is een bruisende stad, ik zou hier graag terugkomen als toerist, als ik wat meer tijd heb."

    De ploegenvoorstelling op woensdag lokte heel wat volk naar het Heldenplein in Boedapest.

    "Enthousiasme is authentiek, maar echte lakmoesproef komt nog"

    Hongarije heeft geen wielertraditie, loopt de stad dan wel storm voor deze Giro? Renaat Schotte: "De echte lakmoesproef zullen we pas vandaag en zeker morgen, met de tijdrit door Boedapest, krijgen."

     

    "Op basis van de ploegenpresentatie denk ik dat er duizenden Hongaren zullen opduiken. Al was het maar omdat de stad toch helemaal lamgelegd is en ze niets anders kunnen doen."

     

    "Maar het enthousiasme op het Heldenplein bij de teamvoorstelling was authentiek. Ik heb al buitenlandse starts gezien waar veel minder volk op afgekomen is."

     

    Een echte Giro-sfeer merkt Renaat Schotte wel nog niet in de straten van Boedapest. "Maar in een reusachtige stad van 2 miljoen inwoners zal zowat elk evenement verdrinken. Als je er op let, zie je toch her en der wat roze toetsen. Er rijdt nu zelfs net een roze tram voorbij."

     

    "Je mag daar ook niet onze Belgische maatstaven op loslaten, door het bijvoorbeeld te vergelijken met de Tourstart in Brussel. Deze steden hebben die traditie nog niet. Ze zijn hier ook nog niet zo lang bezig met het omarmen van het kapitalisme. Ze hebben wat meer tijd nodig om te beseffen hoe ze al die mogelijkheden moeten benutten."

    Je mag dit niet vergelijken met de Tourstart in Brussel. Ze hebben hier die traditie nog niet.

    Renaat Schotte

    Geen lastige vragen over LBGTQIA+

    Wie de wereldpers uitnodigt naar zijn land of stad stelt zich natuurlijk ook kwetsbaar op voor lastige en kritische vragen. Op de persconferentie voor de teampresentatie raakte een journalist het gevoelige LBGTQIA+-thema aan. Hongarije heeft de rechten van LBGTQIA+'ers stevig aan banden gelegd.

     

    Paolo Bellino, de directeur van organisator RCS, deed er alles aan om om de hete brij heen te draaien. "Wij willen dat alle mensen kunnen genieten van dit evenement", bleef hij op de vlakte.

     

    "Ik laat me niet in met politiek, want ik ben een sportorganisator. Sport is zowat het enige in onze maatschappij waar er geen grenzen zijn. Waar iedereen vrij is. Ik hoop dat dat ook zo is voor deze Giro-start in Boedapest."

     

    En daar bleef het ook bij. Een collega-journalist die een vervolgvraag wou stellen werd kordaat de mond gesnoerd.

    Renaat Schotte

    Giro d'Italia
    -
    ritdatumtype ritstart-finishtotaalwinnaarleider
    1wegwedstrijdBoedapest - Visegrád195 kmvan der Poelvan der Poel
    2individuele tijdritBoedapest - Boedapest9.2 kmYatesvan der Poel
    3wegwedstrijdKaposvár - Balatonfüred201 kmCavendishvan der Poel
    4wegwedstrijdsemi bergetappeAvola - Etna172 kmKämnaLópez
    5wegwedstrijdsemi bergetappeCatania - Messina174 kmDémareLópez
    6wegwedstrijdPalmi - Scalea192 kmDémareLópez
    7wegwedstrijdbergetappeDiamante - Potenza196 kmBouwmanLópez
    8wegwedstrijdNapels - Napels153 kmDe GendtLópez
    9wegwedstrijdbergetappeIsernia - Blockhaus191 kmHindleyLópez
    10wegwedstrijdPescara - Jesi196 kmGirmayLópez
    11wegwedstrijdSantarcangelo di Romagna - Reggio Emilia203 kmnog 131.97 km
    12wegwedstrijdsemi bergetappeParma - Genua204 km
    13wegwedstrijdsemi bergetappeSanremo - Cuneo150 km
    14wegwedstrijdbergetappeSantena - Turijn147 km
    15wegwedstrijdbergetappeRivarolo Canavese - Cogne177 km
    16wegwedstrijdbergetappeSalò - Aprica202 km
    17wegwedstrijdbergetappePonte di Legno - Lavarone168 km
    18wegwedstrijdBorgo Valsugana - Treviso152 km
    19wegwedstrijdbergetappeMarano Lagunare - Santuario di Castelmonte178 km
    20wegwedstrijdbergetappeBelluno - Passo di Fedaia168 km
    21individuele tijdritVerona - Verona17.4 km