Maken tubeless banden ook dit jaar het verschil in Roubaix? "Minder kans om lek te rijden en bandendruk mag lager"

    Quick Step-Alpha Vinyl rijdt sinds dit jaar ook tubeless in Parijs-Roubaix.

    Vorig najaar reed Sonny Colbrelli "op twee lekke banden" naar de overwinning in Parijs-Roubaix. Zijn geheim: de tubeless banden, die ervoor zorgden dat hij toch kon doorrijden. Vandaag, 6 maanden later, vraagt Sporza zich af of die zege meerdere wielerploegen overtuigd heeft om de overstap te maken. En zien we ook bij de modale wielertoerist een verschuiving? 

    Bij tubeless banden rij je zonder binnenband, maar wordt er latexmelk in de buitenband gespoten. Die melk gaat door het kleinste gaatje naar buiten en wordt hard als het in contact komt met lucht. Op die manier wordt een lek automatisch gedicht.

     

    Sinds vorig jaar zien we in het profpeloton een lichte verschuiving. Quick Step-Alpha Vinyl en Lotto-Soudal rijden sinds dit jaar ook tubeless in Roubaix, Jumbo-Visma dan weer niet.

     

    Kasper Asgreen van Quick Step-Alpha Vinyl verklaart nadert: "We zijn er blij mee, want zo kunnen we met iets lagere druk rijden en is de kans op lekke banden kleiner."

     

    Maar waarom doen ze het bij Jumbo-Visma dan niet? Ploegleider Grischa Niermann: "We zijn ze momenteel wel aan het testen, maar het is een bewuste keuze om het dit jaar nog niet te doen."

    We zijn er blij mee, want zo kunnen we met iets lagere druk rijden en is de kans op lekke banden kleiner.

    Kasper Asgreen

    De verlaagde bandendruk zorgt ervoor dat je iets comfortabeler over de kasseien kan rijden.

    Wat met de modale wielertoerist? Is hij al overtuigd?

    Vorig jaar legde bandenspecialist Niels Albert bij Sporza uit hoe de tubeless banden werken. Heeft hij de banden aan populariteit zien winnen sinds de zege van Colbrelli?

     

    "Bij de wielertoerist zien we weinig tot geen verandering. Als je effectief lek rijdt door een grotere scheur in je band, dan helpt die latexmelk ook niet."

     

    "Bovendien moet je dan eerst alle latexmelk van je velg zien weg te poetsen en daarna moet je ook nog het ventiel eruit vijzen met een tang of biketool, om daarna je binnenband te kunnen vervangen. Het is dus vrij complex.”

     

    “Natuurlijk is de klant koning, maar op een koersfiets gaan we de tubeless banden niet snel aanraden. De prijs is ook vele malen hoger dan een gewone band. Je kunt het dus niet aan iedereen verkopen.”

     

    “Als ik zelf mocht kiezen, dan zou ik voor een zachte buitenband, 30mm, kiezen met een natuurzijden karkas. Daarin steek je dan een latex binnenband met een zachte latexmelk. Als ik dan een snakebite krijg, zal die melk dat gaatje ook wel dichten”, besluit Niels Albert.