Ga naar de inhoud

Tom Boonen geeft in Wereldrecord zijn Parijs-Roubaix-geheim prijs: "Tubes zijn de heilige graal"

 di 12 april 2022 14:44
In 2005 won Tom Boonen voor de eerste keer Parijs-Roubaix.
In 2005 won Tom Boonen voor de eerste keer Parijs-Roubaix.

In aflevering 4 van het derde seizoen van Wereldrecord blikt Maarten Vangramberen terug op de eerste overwinning van Tom Boonen in Parijs-Roubaix. Welke cruciale factoren lagen aan de basis voor het succes van Boonen in de kasseiklassieker?

1. Fietsen in het peloton

"In een peloton rijden, is alsof je in een drukke file zit, terwijl iedereen aan 120 km/u rijdt", vertelt Tom Steels, ploegleider bij Quick-Step.

 

Maar het loont om het onder de knie te hebben. In de buik van het peloton verbruik je namelijk veel minder energie. Dat ondervindt Maarten samen met Lotte Kopecky.

2. Over kasseien fietsen

"Het verschil tussen fietsen over asfalt en fietsen over kasseien, is als een elektrische tandenborstel met een drilboor vergelijken", zegt Claus Claeys van de onderzoeksgroep Trillingen en Geluiden (KUL).

 

Ook bij het vermogen zijn de verschillen gigantisch.

 

"Als je 30 km/u wilt fietsen, dan moet je op kasseien tot 100 watt meer trappen dan op asfalt", aldus Claeys.

 

3. De impact van de banden

"De tubes zijn de heilige graal", vertelt Tom Boonen.

 

In Parijs-Roubaix rijden de renners met banden die iets dikker zijn en een lagere druk hebben dan normaal.

 

Die zorgen ervoor dat de renners een kwart minder trillingen ervaren en ze op een lager vermogen kunnen trappen.