Tom Boonen geeft in Wereldrecord zijn Parijs-Roubaix-geheim prijs: "Tubes zijn de heilige graal"

    In 2005 won Tom Boonen voor de eerste keer Parijs-Roubaix.

    0 / 0

    In aflevering 4 van het derde seizoen van Wereldrecord blikt Maarten Vangramberen terug op de eerste overwinning van Tom Boonen in Parijs-Roubaix. Welke cruciale factoren lagen aan de basis voor het succes van Boonen in de kasseiklassieker?

    1. Fietsen in het peloton

    "In een peloton rijden, is alsof je in een drukke file zit, terwijl iedereen aan 120 km/u rijdt", vertelt Tom Steels, ploegleider bij Quick-Step.

     

    Maar het loont om het onder de knie te hebben. In de buik van het peloton verbruik je namelijk veel minder energie. Dat ondervindt Maarten samen met Lotte Kopecky.

    2. Over kasseien fietsen

    "Het verschil tussen fietsen over asfalt en fietsen over kasseien, is als een elektrische tandenborstel met een drilboor vergelijken", zegt Claus Claeys van de onderzoeksgroep Trillingen en Geluiden (KUL).

     

    Ook bij het vermogen zijn de verschillen gigantisch.

     

    "Als je 30 km/u wilt fietsen, dan moet je op kasseien tot 100 watt meer trappen dan op asfalt", aldus Claeys.

     

    3. De impact van de banden

    "De tubes zijn de heilige graal", vertelt Tom Boonen.

     

    In Parijs-Roubaix rijden de renners met banden die iets dikker zijn en een lagere druk hebben dan normaal.

     

    Die zorgen ervoor dat de renners een kwart minder trillingen ervaren en ze op een lager vermogen kunnen trappen.

    Maarten wordt op de kasseien van Parijs-Roubaix door elkaar geschud

    Deze aflevering: Tom Boonen pakt in 2005 zijn eerste van vier overwinningen in de kasseiklassieker Parijs-Roubaix. In het voorjaar van 2005 rijdt Tom Boonen een week na winst in de Ronde van Vlaanderen de koers die hem het meeste ligt: Parijs-Roubaix. Boonen vliegt die dag over de stenen, door de Hel van het Noorden richting hemel. Hij pakt met veel machtsvertoon zijn eerste van vier overwinningen in de kasseiklassieker. Maarten duikt met Belgische kampioene Lotte Kopecky in de buik van een wielerpeloton en laat zich op de kasseien van Noord-Frankrijk meermaals door elkaar schudden voor de wetenschap. We krijgen inzicht in de gigantische 'motor' van Wout van Aert en mogen een kijkje nemen in het heiligdom van de mekaniekers van wielerploeg Quickstep-Alpha Vinyl. Tom Boonen toont op de Carrefour de l'Arbre, een van de meest beruchte kasseistroken uit Parijs-Roubaix, dat hij vandaag nog altijd onnavolgbaar is. Met Tom Boonen en Lotte Kopecky, Claus Claeys (KU Leuven), ploegleider Tom Steels (Quickstep-Alpha Vinyl), prof. Wim Derave (Ugent), performance manager Mathieu Heijboer (Jumbo-Visma) en prof. Bert Vercnocke (KU Leuven).
    ma 14 maart 2022 Tom Boonen in Parijs-Roubaix, 2005 49
    bekijk de volledige aflevering op VRT NU