Ploegleider van Pogacar luidt alarmklok: "2e kasseistrook in de Tour is levensgevaarlijk"

    Heinrich Haussler 4 jaar geleden op de bekritiseerde kasseistrook naar Paillencourt.

    Tweevoudig Tour-winnaar Tadej Pogacar verkende gisteren de kasseirit in de Tour en botste op een onaangename verrassing. "De tweede kasseistrook loopt naar beneden, zoiets hoort in geen enkele wedstrijd thuis", zegt Aart Vierhouten, ploegleider van Pogacar bij UAE Team Emirates, nochtans een fan van een kasseien in de Tour.

    Een kasseirit in de Tour, er zijn voor- en tegenstanders. Met zo'n rit heeft Vierhouten, ploegleider van Tadej Pogacar, geen probleem, integendeel: "Ik vind het fantastisch. Dit ligt mij na aan het hart. Ik heb zelf 11 keer de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix gereden. En ik heb ze ook allemaal uitgereden."

    "Van mij mag dit er best inzitten. Dit is de Tour en ze zeggen vaak dat een Tour-renner veelzijdig moet kunnen zijn. Dan mag zo'n rit erin."

    Maar de Nederlander wist wel niet wat hij zag toen hij met zijn Sloveense kopman de tweede strook van de 5e Tour-etappe monsterde. "Gekkenwerk is het. Tegen 60 à 65 km/u naar beneden duiken op kasseien... En dat in de hectiek van de Tour. Eigenlijk hoort deze kasseistrook in geen enkele wedstrijd thuis."

     

    "Ik ben verbaasd. Die had ik nooit in het parcours opgenomen als ik organisator was."


    "De kasseistrook loopt naar beneden. Er zijn geen uitwijkmogelijkheden links en rechts van de strook. Dat staat haaks op de veiligheid waar de laatste tijd zo op gehamerd wordt."

     

    "Ik begrijp niet waarom deze strook op het parcours ligt. Je gaat er enkel maar gevaren mee opzoeken."

    Dit staat haaks op de veiligheid waar de laatste tijd zo op gehamerd wordt.

    Aart Vierhouten, ploegleider UAE Team Emirates

    De strook waarover Vierhouten het heeft, is die van Eswars naar Paillencourt, een "secteur pavé" van 1.600 meter lang.

     

    4 jaar geleden stond die kasseistrook ook al op het menu in de Tour. Degenkolb won die etappe na een sprintje tegen Van Avermaet en Lampaert.

    "Gelukkig was het toen droog. Bij regen is het al helemaal onverantwoord om de renners over die dalende kasseiweg te laten denderen."

     

    Dat het om een van de eerste kasseistroken gaat, maakt het nog gevaarlijker volgens Vierhouten. "Iedereen is nog vol adrenaline na de spurt naar de eerste kasseistrook."

     

    "Op de laatste kasseistroken zal er misschien een groep van 40 renners samenrijden. Maar op die eerste stroken vlam je daar met een heel peloton over heen. Levensgevaarlijk is het!"