meest recent
- 18:12Maakt de airbag zijn intrede in het wielrennen? Extra gewicht, maar wel veiliger "én aerodynamischer"
- 17:54Bewindvoerder KV Oostende ziet "twee concrete pistes" in overnamedossier: "Het gaat de goede richting uit"
- 17:28Gespot op het parcours van de Ronde van Vlaanderen: Vollering, Mohoric, Declercq en... Van Avermaet
- 17:14Een opname van Extra Time bijwonen? Boek nu je (gratis) plaats in Bevel, Lede, Lebbeke of Rupel-Boom
- 17:07Vollering wuift insinuaties weg: "Mijn toekomst speelt zondag geen rol, ben alleen met SD Worx-Protime bezig"
- 16:45Sandro Tonali wordt ook in Engeland beschuldigd van overtreding van gokregels
- 16:36De mentale littekens bij Van Aert (en hoe hij ze kan genezen): "Wout moet uit het magische denken blijven"
- 16:14Kijk vanavond naar de derde aflevering van "Vive le vélo, leve de Ronde"
- 15:28Wielerfans balen door uitvallen van Van Aert: "Valpartij om misselijk van te worden"
- 15:26Na de zware val in Dwars door Vlaanderen: kan renner beter beschermd worden?
- 27/03Sammy Neyrinck maakt portret van Kopecky: "Met zo een trui in België, ben je gewoon een superheld"
- 27/03Het journaal 19u met o.a. spectaculaire 2-2 van de Rode Duivels tegen Engeland
- 27/03Vandegoor: "Van Aert heeft al zijn deel van de pech gehad"
- 27/03Van Aert en Stuyven vallen hard in Dwars door Vlaanderen, met zware gevolgen
- 27/03"Go, go, go!": nieuwe beelden geven hectiek in groep Van Aert voor zware val richting Kanarieberg weer
- 27/03BEKIJK: Verslag van incidentrijke Dwars door Vlaanderen
8 jaar na de Formule 1-coureurs racen nu ook de rallyrijders met hybrideauto's
Donderdag gaat in Monte Carlo het nieuwe rallyseizoen van start met een nieuwigheid. Voor het eerst in de geschiedenis van het WK rally zullen de auto's ook deels aangedreven worden door een elektrisch systeem.
Als u op zoek bent naar een nieuwe auto is de kans groot dat u met een hybridemodel de showroom verlaat: een auto met zowel een klassieke verbrandings- als een (kleine) elektromotor.
In het WK Formule 1 racen ze al 8 jaar met hybridetechnologie. Sinds die omschakeling won Mercedes elke titel bij de constructeurs.
Elektrische boost van 134 pk
In de rallysport maakt de hybridemotor dit jaar zijn intrede. De 3 WK-teams (Ford, Hyundai en Toyota) hebben de omslag gemaakt en een gloednieuw pakket onder de motorkap gemonteerd.
De klassieke motor van 1,6 liter - goed voor 380 pk - wordt gekoppeld aan een elektrisch systeem dat 134 pk extra kan bieden.
De coureur kan de batterij ook opladen zoals in de Formule 1. Wanneer hij remt, gaat de (verloren) energie de accu in. Die komt vrij wanneer hij weer met zijn gaspedaal speelt.
In totaal zal de Rally1-auto - zo heet de nieuwe generatie - over meer dan 500 pk kunnen beschikken. Dat is de helft van een Formule 1 -bolide, maar wel bijna 5 keer zo veel als een klassieke auto.
Geruisloos van rit naar rit
Volledig elektrisch zullen Thierry Neuville en zijn collega's niet rijden. Toch niet tijdens de chronoritten.
Wanneer de WK-auto's over de openbare weg rijden richting een volgende etappe, doen ze dat wel met hun elektromotor. Op die manier verplaatsen ze zich stil en zonder uitstoot.
Neuville: "Ik houd van zulke uitdagingen"
Thierry Neuville zit dit seizoen achter het stuur van een Hyundai i20 N Rally1, zijn allereerste hybrideauto.
"Bij elke oefensessie voel ik me meer op mijn gemak", vertelt de Duitstalige Belg, "maar in het seizoensbegin zullen we nog veel moeten leren. Ik houd alleszins van uitdagingen en zo'n uitdaging komt er nu aan."
"Er zijn een heleboel nieuwigheden, maar tegelijkertijd zijn er ook heel wat zaken die hetzelfde blijven", vindt Neuville. "De hybridetechnologie is nieuw en dat vraagt een aanpassing van ons als rijders. In vergelijking met de WRC's van vorig jaar zijn er sommige dingen beter, andere dingen dan minder goed geëvolueerd. Het wordt voor iedereen wel zoeken."
"Het wordt een boeiende ontdekkingstocht waarbij er heel wat dingen zullen evolueren. Al de rest blijft hetzelfde. Het is een blijft een mechanische sport waarin van alles kan gebeuren."
Samen met corijder Martijn Wydaeghe aast Neuville op niks minder dan de wereldtitel. Net als vorig seizoen gaan ze de strijd aan met de Toyota's.
Of heeft Ford het best opgelet tijdens de lessen hybridetechnologie? 9-voudig wereldkampioen Sébastien Loeb maakt in Monte Carlo zijn rentree met een Ford Puma Rally 1.