Ga naar de inhoud

F1 is hot: hoe de koning van de autosport zijn "saaie" imago van zich afschudde

 wo 15 december 2021 15:57
Max Verstappen
Formule 1 spreekt heel wat nieuwe kijkers aan.

Saai en voorspelbaar was het afgelopen Formule 1-seizoen helemaal niet. Wereldwijd won de sport aan nieuwe fans door de epische tweestrijd tussen Verstappen en Hamilton, sociale media en... Netflix. Ontdek hoe de koning van de autosport het grote publiek opnieuw kon raken.

The winner takes it all.

 

De winnaar van het afgelopen raceweekend luisterde naar de naam Max Verstappen. Maar de échte winnaar van de bloedstollende seizoensfinale was de Formule 1 zelf.

 

Overal ter wereld werd de race op de voet gevolgd. 1 miljoen Amerikaanse kijkers dachten even niet aan hun teergeliefde NASCAR, in het Verenigd Koninkrijk keken maar liefst 7,4 miljoen fans naar het laatste rondje in Abu Dhabi.

 

De koning van de autosport heeft zijn succesformule gevonden: een epische tweestrijd. David tegen Goliath, Max tegen Lewis. De winnaar van het duel mocht ook meteen de titel vieren. Makkelijk te begrijpen, toch?

 

"We kregen wensen van sterren als Tyson Fury tot fans aan de andere kant van de wereld. De populariteit is immens", merkt ook Red Bull-teambaas Christian Horner op.

 

"Het was dit seizoen een epische strijd tussen 2 gladiatoren die de schoonheid en de strijd in de sport perfect weergaven."

Hamilton en Verstappen
Het kijkcijferkanon: de epische strijd tussen Hamilton en Verstappen.

Sociale media en Netflix zorgen voor kentering

Terug van weggeweest: zowel de spanning als de fans van de Formule 1.

 

Het grote publiek toonde weinig interesse in de sport. Onder het 40-jarig durende bewind van Bernie Ecclestone kreeg de marketingmachine van de F1 de stempel "oubollig en stijf".


De races zaten bij de betaalzenders. Om een glimp op te vangen van de snelste auto's op onze planeet, moest de sportfanaat afstemmen op het journaal. Maar die samenvattingen deed de massa geen trek krijgen in meer.

 

Chase Carey, de opvolger van de 91-jarige Brit, was dan ook duidelijk. "Er is nood aan een verse start", sprak de Amerikaan.


"Weg met de exclusiviteit, meer wereldwijde inclusie", was voortaan de leuze. De kalender werd aangedikt met races die een heus evenement werden voor fans overal ter wereld. 

 

Leuke clips verschenen op Twitter en Instagram. Het publiek verloor zijn hart aan jonge rijders zoals Verstappen, Norris en Russell en keek op naar het schoolvoorbeeld van een topsporter: Lewis Hamilton.

 

En dat allemaal omdat ze ons een inkijk in hun leven gunden.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Niet enkel de racefans vonden hun weg opnieuw naar de snelste autorace. De sport trok een jonger publiek aan, waaronder heel wat vrouwen. 

 

Tussen 2017 en 2020 verdubbelde het aantal vrouwelijke kijkers. Het gehele publiek kreeg een gemiddelde leeftijd van 32 jaar in plaats van 37 jaar.

 

En daar zit Netflix voor iets tussen...

 

De serie "Drive To Survive" geeft een beeld van hoe het leven in de paddock is. De namen op de startgrid krijgen een gezicht, een verhaal en een reden om reilen en zeilen te volgen.

 

Ook de x-factor is aanwezig. Netflix brengt sinds maart 2019 het "drama in real life" van de F1 naar ieders tv-scherm. De haat tussen Mercedes en Red Bull is door Drive To Survive voelbaar tot in de huiskamers. 

 

Huiskamers die zo mondjesmaat gevuld worden met kennis van de sport, die een vaste afspraak wordt voor een nieuwe generatie F1-fans.

Een voorproefje van Drive To Survive:

Wel een domper voor Netflix: Max Verstappen - dé ster van het afgelopen seizoen - zal niet veel van zijn leven achter de schermen laten zien aan Drive To Survive. 

 

De Nederlander wil niet meewerken omdat hij vindt dat er tijdens eerdere jaargangen rivaliteiten werd uitvergroot om de dramatiek van de reeks te verhogen. Dat zint Verstappen niet, die meer houdt van "feiten, dingen die echt gebeuren".