meest recent
- 12:12Bom bij Westerlo: Rik De Mil ontslagen, Turkse eigenaars woest na slotfase tegen Genk
- 12:09Jouw gids voor de Classic Brugge-De Panne (m/v): Sprinten of strijd voeren in De Moeren?
- 12:04Een mislukt WK voor de shorttrackers? "Neen, we leven zelfs boven onze stand"
- 11:11Wout Alleman en ploegmaat Hans Becking grijpen de macht in Cape Epic met nieuwe ritzege
- 10:53Maxim Van Gils start toch in de 2e rit van de Ronde van Catalonië: "Pijn in pols is verminderd"
- 10:50LIVE: Tadej Pogacar test even de benen in Ronde van Catalonië, maar keert snel terug naar peloton
- 10:15Lichtgeblesseerde Romelu Lukaku speelt niet mee tegen Ierland
- 10:01FOTO: Ruim 2 weken voor Parijs-Roubaix krijgt kasseistrook van Haveluy nog een flinke opknapbeurt
- 18/03Vandenbempt: "Deila heeft de opdracht bij Club helemaal verkeerd ingeschat"
- 18/03Coach Vanhaezebrouck haalt uit na salonremise in Westerlo-Genk
- 18/03Club Brugge ontslaat coach Deila, Hayen neemt over
- 18/03Bekijk de goals uit KAA Gent – Charleroi (5-0)
- 18/03Bekijk de goals uit Antwerp - Union (1-1)
- 18/03Bekijk Sportweekend van 17 maart
- 18/03Bekijk de goal uit OH Leuven - KV Mechelen (1-0)
- 18/03Bekijk de goals uit STVV - Club Brugge (2-1)
"F1-wedstrijdleider Masi heeft gisteren enkele steken laten vallen"
In het hyperspannende WK Formule 1 was gisteren ook een sleutelrol weggelegd voor wedstrijdleider Michael Masi. "Het is belangrijk dat een wedstrijdleider zijn reglement toepast, maar dat heeft Masi gisteren niet altijd gedaan", zegt Johan Aerts (veiligheidsverantwoordelijke van het Circuit in Zolder) in De Wereld Vandaag.
Max Verstappen en Lewis Hamilton verwenden de F1-kijkers gisteren met een bloedstollende tweestrijd. Maar ook wedstrijdleider Michael Masi mengde zich in de strijd met zijn beslissingen."
"Het is belangrijk dat de wedstrijdleider altijd zijn reglement toepast. Masi heeft dat gisteren volgens mij goed gedaan, maar heeft toch enkele steken laten vallen", zegt Johan Aerts, die 5 jaar safety manager was op Spa-Francorchamps.
Masi ging al in de openingsfase in de fout, toen Hamilton zijn bocht afsneed en voor Verstappen kwam te rijden. "Als iemand om één of andere reden offtrack gaat, moet je ofwel de positie teruggeven (en moet je de ander weer laten passeren) of moet je een tijdstraf geven."
"Verstappen ging misschien wel ruim naar buiten bij zijn inhaalmanoeuvre in de eerste ronde. Maar daar pakte Hamilton in één keer wel 2 seconden door zijn bocht af te snijden. Daar had de wedstrijdleider toch al moeten ingrijpen."
"Als Masi bij die fase het reglement had gevolgd, had hij het allemaal beter in de hand kunnen houden. Want in de slotfase gedragen teamleiders zich als kleine kinderen in de kleuterklas. De ene vraagt Masi of hij dit niet kan doen, de andere vraagt dat. Een wedstrijdleider moet die druk dan weerstaan."
"Natuurlijk kreeg Masi na beslissing safety car lik op stuk"
Heeft Masi de juiste beslissing genomen bij de safety car?
"Wanneer de race herstart, moeten alle rijders hun positie achter de safety car innemen", legt Aerts uit.
"Dat betekent ook dat de gedubbelde rijders tussen Hamilton en Verstappen de safety car voorbij moesten om hun plekje achteraan de rij in te nemen."
"Eerst wou Masi herstarten zonder de gedubbelde rijders ertussenuit te halen. Dat zou eigenlijk helemaal niet juist zijn als je er het reglement naast legt."
"Uiteindelijk heeft Masi voor een tussenoplossing gekozen. "Ik ga de auto's enkel voor de laatste ronde laten ontdubbelen zodat tenminste de eerste 3 à 4 rijders achter elkaar rijden. Want daar gaat het om in die laatste ronde", dacht Masi."
"Dan krijg je natuurlijk lik op stuk."