meest recent
- 28/03Kijk naar de derde aflevering van "Vive le vélo, leve de Ronde"
- 28/03Titelverdediger Barcelona vlot naar halve finales Champions League
- 28/03Dokter Steven Claes: "Atleten kunnen snel bepaalde knop omdraaien, dat voelde ik woensdag al bij Van Aert"
- 28/03Euro Hockey League: Alexander Hendrickx & co beginnen finaleweekend met kleine zege
- 28/03Xabi Alonso naar Bayern München? "Dat wordt zeer moeilijk, waarschijnlijk onmogelijk"
- 28/03Is een onthoofde Ronde van Vlaanderen nu een vloek of een zegen voor Mathieu van der Poel?
- 28/03Club YLA en hoofdcoach Heleen Jaques gaan in onderling overleg uit elkaar
- 28/03Maakt de airbag zijn intrede in het wielrennen? Extra gewicht, maar wel veiliger "én aerodynamischer"
- 28/03Orthopedisch chirurg Steven Claes: "Verbazingwekkend hoe veerkrachtig die atleten zijn"
- 28/03Lotte Kopecky gaat voor 3 op een rij in de Ronde van Vlaanderen
- 28/03Kunnen renners binnenkort fietsen met airbag?
- 28/03Van Aert is vanmiddag geopereerd: "Giro? Ik denk dat je moet realistisch zijn..."
- 28/03Wielerfans balen door uitvallen van Van Aert: "Valpartij om misselijk van te worden"
- 28/03Na de zware val in Dwars door Vlaanderen: kan renner beter beschermd worden?
- 27/03Sammy Neyrinck maakt portret van Kopecky: "Met zo een trui in België, ben je gewoon een superheld"
- 27/03Het journaal 19u met o.a. spectaculaire 2-2 van de Rode Duivels tegen Engeland
"F1-wedstrijdleider Masi heeft gisteren enkele steken laten vallen"
In het hyperspannende WK Formule 1 was gisteren ook een sleutelrol weggelegd voor wedstrijdleider Michael Masi. "Het is belangrijk dat een wedstrijdleider zijn reglement toepast, maar dat heeft Masi gisteren niet altijd gedaan", zegt Johan Aerts (veiligheidsverantwoordelijke van het Circuit in Zolder) in De Wereld Vandaag.
Max Verstappen en Lewis Hamilton verwenden de F1-kijkers gisteren met een bloedstollende tweestrijd. Maar ook wedstrijdleider Michael Masi mengde zich in de strijd met zijn beslissingen."
"Het is belangrijk dat de wedstrijdleider altijd zijn reglement toepast. Masi heeft dat gisteren volgens mij goed gedaan, maar heeft toch enkele steken laten vallen", zegt Johan Aerts, die 5 jaar safety manager was op Spa-Francorchamps.
Masi ging al in de openingsfase in de fout, toen Hamilton zijn bocht afsneed en voor Verstappen kwam te rijden. "Als iemand om één of andere reden offtrack gaat, moet je ofwel de positie teruggeven (en moet je de ander weer laten passeren) of moet je een tijdstraf geven."
"Verstappen ging misschien wel ruim naar buiten bij zijn inhaalmanoeuvre in de eerste ronde. Maar daar pakte Hamilton in één keer wel 2 seconden door zijn bocht af te snijden. Daar had de wedstrijdleider toch al moeten ingrijpen."
"Als Masi bij die fase het reglement had gevolgd, had hij het allemaal beter in de hand kunnen houden. Want in de slotfase gedragen teamleiders zich als kleine kinderen in de kleuterklas. De ene vraagt Masi of hij dit niet kan doen, de andere vraagt dat. Een wedstrijdleider moet die druk dan weerstaan."
"Natuurlijk kreeg Masi na beslissing safety car lik op stuk"
Heeft Masi de juiste beslissing genomen bij de safety car?
"Wanneer de race herstart, moeten alle rijders hun positie achter de safety car innemen", legt Aerts uit.
"Dat betekent ook dat de gedubbelde rijders tussen Hamilton en Verstappen de safety car voorbij moesten om hun plekje achteraan de rij in te nemen."
"Eerst wou Masi herstarten zonder de gedubbelde rijders ertussenuit te halen. Dat zou eigenlijk helemaal niet juist zijn als je er het reglement naast legt."
"Uiteindelijk heeft Masi voor een tussenoplossing gekozen. "Ik ga de auto's enkel voor de laatste ronde laten ontdubbelen zodat tenminste de eerste 3 à 4 rijders achter elkaar rijden. Want daar gaat het om in die laatste ronde", dacht Masi."
"Dan krijg je natuurlijk lik op stuk."