meest recent
- 09:52Vraag voor uitstel van competitie lijkt zinloos voor Club Brugge: "Er is geen ruimte in de kalender"
- 09:01Club Brugge-fans geven hun helden warm welkom op luchthaven Thessaloniki
- 08:11Verhaeghe deelt prikje uit aan Deila: "Ik denk dat we te sterk waren voor de vorige trainer"
- 07:52Reclamebord. Filmster. F1-rijder... In die volgorde? China loopt storm voor Zhou Guanyu (ondanks kritiek)
- 07:27D-day in Challenger Pro League: 7 ploegen maken op slotspeeldag nog kans op promotie
- 06:27Kan Mathieu van der Poel winnen in Luik? Inspanningsfysioloog: "Hij kan er zijn wattages overstijgen"
- 06:19Vanaken en Hayen willen zo ver mogelijk: "Als Club moet je kunnen dromen"
- 18/04Een recordcoëfficiënt én een flinke financiële boost: de cijfers achter de halve finale van Club Brugge
- 00:06Bart Verhaeghe (Club Brugge): "Denk dat we te sterk waren voor de vorige trainer"
- 18/04Ruim verslag van PAOK - Club Brugge (0-2)
- 18/04BEKIJK - Een kansenkermis zonder échte climax: dit was Club Brugge-PAOK van vorige week
- 18/04BEKIJK - Rappende Julie Vanloo verbaast Otto-Jan Ham met stukje Eminem
- 17/04BEKIJK: Katarzyna Niewiadoma gaat over Demi Vollering en heerst op de Muur van Hoei
- 17/04BEKIJK: IJzersterke Stephen Williams houdt nipt stand op de Muur van Hoei en wint de Waalse Pijl
- 17/04Het journaal 13u met o.a. Barcelona-PSG en Dortmund-Atletico Madrid in de CL
- 17/04Nina Derwael turnt op brug met ongelijke leggers op het EK
"F1-wedstrijdleider Masi heeft gisteren enkele steken laten vallen"
In het hyperspannende WK Formule 1 was gisteren ook een sleutelrol weggelegd voor wedstrijdleider Michael Masi. "Het is belangrijk dat een wedstrijdleider zijn reglement toepast, maar dat heeft Masi gisteren niet altijd gedaan", zegt Johan Aerts (veiligheidsverantwoordelijke van het Circuit in Zolder) in De Wereld Vandaag.
Max Verstappen en Lewis Hamilton verwenden de F1-kijkers gisteren met een bloedstollende tweestrijd. Maar ook wedstrijdleider Michael Masi mengde zich in de strijd met zijn beslissingen."
"Het is belangrijk dat de wedstrijdleider altijd zijn reglement toepast. Masi heeft dat gisteren volgens mij goed gedaan, maar heeft toch enkele steken laten vallen", zegt Johan Aerts, die 5 jaar safety manager was op Spa-Francorchamps.
Masi ging al in de openingsfase in de fout, toen Hamilton zijn bocht afsneed en voor Verstappen kwam te rijden. "Als iemand om één of andere reden offtrack gaat, moet je ofwel de positie teruggeven (en moet je de ander weer laten passeren) of moet je een tijdstraf geven."
"Verstappen ging misschien wel ruim naar buiten bij zijn inhaalmanoeuvre in de eerste ronde. Maar daar pakte Hamilton in één keer wel 2 seconden door zijn bocht af te snijden. Daar had de wedstrijdleider toch al moeten ingrijpen."
"Als Masi bij die fase het reglement had gevolgd, had hij het allemaal beter in de hand kunnen houden. Want in de slotfase gedragen teamleiders zich als kleine kinderen in de kleuterklas. De ene vraagt Masi of hij dit niet kan doen, de andere vraagt dat. Een wedstrijdleider moet die druk dan weerstaan."
"Natuurlijk kreeg Masi na beslissing safety car lik op stuk"
Heeft Masi de juiste beslissing genomen bij de safety car?
"Wanneer de race herstart, moeten alle rijders hun positie achter de safety car innemen", legt Aerts uit.
"Dat betekent ook dat de gedubbelde rijders tussen Hamilton en Verstappen de safety car voorbij moesten om hun plekje achteraan de rij in te nemen."
"Eerst wou Masi herstarten zonder de gedubbelde rijders ertussenuit te halen. Dat zou eigenlijk helemaal niet juist zijn als je er het reglement naast legt."
"Uiteindelijk heeft Masi voor een tussenoplossing gekozen. "Ik ga de auto's enkel voor de laatste ronde laten ontdubbelen zodat tenminste de eerste 3 à 4 rijders achter elkaar rijden. Want daar gaat het om in die laatste ronde", dacht Masi."
"Dan krijg je natuurlijk lik op stuk."