Ga naar de inhoud

Vanthourenhout over WK-parcours: "We mogen opnieuw de Grote Drie verwachten"

 vr 10 december 2021 17:47
Van Aert, Van der Poel, Alaphilippe: wordt dat volgend jaar in Australië het WK-podium?

Volgend jaar vormt de Australische regio New South Wales het decor voor de regenboogstrijd in het wielrennen. Bondscoach Sven Vanthourenhout bestudeerde de omloop en ziet kansen voor de klassieke tenoren: "Er zijn 4600 hoogtemeters, maar voor Alaphilippe, Van der Poel en Van Aert is dat geen probleem."

"De eerste 150 kilometer zullen gesloten zijn"

275 kilometer door het zuidoosten van Australië. Het WK-parcours voor 2022 werd vrijdag officieel voorgesteld. Belgisch bondscoach Sven Vanthourenhout deed al een eerste studieronde om aan zijn voorbereiding te kunnen beginnen.


"Er zitten voor mij geen verrassingen meer in", glimlacht hij. "De eerste strook loopt langs de kust, maar voor waaiers vrees ik niet. Het is maar zo'n 40 kilometer, dat is vrij kort. Die eerste veertig kilometers zullen niet doorslaggevend zijn op een koers van 275 kilometer."


Daarna zal het peloton een lange lus aansnijden met een lastige klim, De Mount Kiera Climb: 9km aan 6%. "Het zal van het wedstrijdverloop afhangen om het gevaar van die klim te kunnen inschatten", zegt de bondscoach.


"Op dat vlak heeft het voorbije WK in Leuven ons veel bijgeleerd, waar de koers al na 60 kilometer openbrak op de Smeysberg. Nu zou dat opnieuw kunnen gebeuren, maar ik verwacht dat de eerste 150 kilometer meer gesloten zal zijn."

Op het WK in Leuven brak de koers al erg vroeg open.

"Lokale lus met echte Alaphilippe-klim"

De beslissing zal wellicht vallen in de 12 plaatselijke ronden. Daar ligt één lastige klim, waarvan de naam de lading niet dekt: de Mount Pleasant. "Een echte Alaphilippe-helling", ziet Vanthourenhout.

 

"De echte punchers vinden daar een klim naar hun hart, met ook een korte steile strook in tot 14 procent. We zullen de gekende namen vooraan zien zoals op de voorbije WK's en in de klassiekers: Alaphilippe, Van der Poel en Van Aert."

 

"Qua hoogtemeters, het zullen er zo'n 4600 zijn, leunt het parcours aan bij Luik-Bastenaken-Luik of de wegrit in Tokio. Dat is best zwaar dus. Maar voor de namen die ik net noemde hoeft dat helemaal geen probleem te zijn."

 

Wie Australië zegt, zegt hitte en een brandende zon. Kan het weer bepalend worden? "In september is het er vrij normaal, niet extreem warm of koud. Op dat vlak zullen er geen problemen of verrassingen zijn. De verplaatsing wordt wel belangrijk, door het grote uurverschil."

"Kopecky zal favoriete zijn" en "tijdrit wordt technisch"

Bij de vrouwen zal de Belgische hoop wellicht rusten op de schouders van Lotte Kopecky. Maakt zij kans op eremetaal? "Lotte moet volgend seizoen opnieuw bevestigen, maar gezien haar leeftijd kan daar zeker nog een procentje bij", stelt Vanthourenhout.


"Als dat lukt, dan wordt ze een renster die de komende jaren zal meedoen op internationale kampioenschappen, dat zal in Australië niet anders zijn. Als ze gezond blijft zal ze er een van de favorieten zijn."


De tijdritten zullen in Australië afgewerkt worden op een biljartvlak parcours. De elite mannen en vrouwen zullen trouwens op dezelfde dag rijden. "Het is een ronde van om en bij de 18 kilometer. De elite mannen zullen die tweemaal afleggen", vertelt de bondscoach.


"Het is een vrij technische omloop, het zal er vrij snel gaan. Het zal anders zijn dan in Brugge, maar toch mogen we opnieuw dezelfde namen verwachten als dit jaar: Ganna, Van Aert, Evenepoel, Kung, noem maar op."

Wordt Kopecky een van de kanshebbers bij de vrouwen?
Lees ook: