"Zelfs vanaf de pole had Verstappen wellicht de race niet gewonnen"

    Max Verstappen verbijt de ontgoocheling op het podium van Saudi-Arabië.

    De Formule 1 heeft een incidentrijke race achter de rug in Saudi-Arabië, met Lewis Hamilton als winnaar. De titelverdediger wist WK-leider Max Verstappen af te troeven op het gloednieuwe stratencircuit. Play Sports-commentator en autosportrijder Sam Dejonghe beantwoordt 3 vragen over de grand prix.

    Heeft Max Verstappen de race al verloren in de kwalificaties?

    "Dat denk ik niet", antwoordt Sam Dejonghe. "Ook vanaf de poleposition had Verstappen wellicht zijn meerdere moeten erkennen in Lewis Hamilton."

     

    "Dat zag je goed wanneer hij moest achtervolgen met zijn Mercedes. Hamilton verscheen telkens vliegensvlug in de spiegels van Verstappen."

     

    "Allebei hebben ze een sterke wedstrijd gereden. Verstappen vond ik erg krachtig racen. Hoe hij zich na de tweede herstart aan de leiding wringt, dat is subliem."

     

    "Maar Mercedes beschikt over een sterker pakket. En misschien hebben ze het ook slimmer gespeeld."

    Max  Verstappen heeft krachtig geracet. Hoe hij zich na de tweede herstart aan de leiding wringt, dat is subliem.

    Sam Dejonghe

    Wie gaat er in de fout in het duel?

    Na een foutief verdedigingsmanoeuvre moest Max Verstappen zijn leiderspositie afgeven aan Lewis Hamilton. Dat gebeurde niet zonder slag of stoot. Hamilton was verrast dat Verstappen vertraagde en knalde op hem in.

     

    Sam Dejonghe: "Verstappen speelt het in principe netjes door uit te wijken en af te remmen. Hamilton zei achteraf dat hij de boodschap over de radio niet gekregen of gehoord had. Met de botsing als gevolg."

     

    "Of vond Hamilton het niet de geschikte plaats om Verstappen in te halen? Want op die plaats dreigde Verstappen hem dankzij het DRS-systeem snel weer remonteren. En dat wist Hamilton waarschijnlijk."

    Lewis Hamilton tikt Max Verstappen aan en beschadigt zijn voorvleugel.

    Wie begrijpt de regels nog?

    "Ze mogen eenvoudiger en duidelijker. Zelfs voor ons commentatoren", lacht Sam Dejonghe.

     

    "Nu heb ik de indruk dat ze wat worden toegepast à la tête du client. Wie gaat er in de fout? En waar staat hij in het klassement? Dat geeft nu wel eens de doorslag, merk ik."

     

    "En dan is er nog de communicatie tussen de wedstrijdleiding en de teams. Ze maken het erg complex. Zo creëer je niet alleen chaos op het circuit, maar ook ernaast. Met twee bekvechtende teamchefs als resultaat."

    Mercedes-teambaas Toto Wolff en zijn Red Bull-collega Christian Horner.

    Op zoek naar meer Formule 1? Later van de week blikken we vooruit naar de slotrace van komend weekend in een special van onze podcast De Tribune.