Ineos klopt aan bij "de bakermat van het wielrennen": "Groot nieuws in onze sector"

    Olympisch kampioen Richard Carapaz poseert in zijn nieuwe uitrusting.

    Het mag gerust als een kleine revolutie beschouwd worden: Ineos zit vanaf 1 januari 2022 in een nieuw en vooral Belgisch jasje. Het prestigieuze team slaat de handen in elkaar met Bioracer. Waarom klopt zo'n Britse grootmacht aan bij het Belgische bedrijf, op welk vlak kunnen ze elkaar versterken en wat zijn de effecten voor de Belgische markt?

    Of het team nu als Sky Procycling, Team Sky, Team Ineos of Ineos Grenadiers door het leven ging of gaat: de steenrijke Britse wielerformatie werd jaar na jaar de hemel ingeprezen voor de stijlrijke uitrusting. 

     

    De klassevolle kits kwamen het voorbije decennium uit de hoed van Rapha en Castelli, maar de Italiaanse leverancier stapt over naar Quick Step-Alpha Vinyl en Ineos rekent voortaan op de expertise van Bioracer.

     

    Het Belgische bedrijf met uitvalsbasis in Tessenderlo doet wellicht een belletje rinkelen bij de Belgische wielerliefhebbers. 

     

    Het Vitruvius-logo siert al sinds 1994 de babyblauwe truitjes van de Belgische federatie en ook met de Nederlanders en de Duitsers werd jaren geleden al een samenwerking afgesloten.

     

    Dat engagement heeft - zo verspreidt Bioracer - op WK's, EK's en Olympische Spelen al meer dan 1.000 medailles opgeleverd.

    Enkele uitrustingen van Sky/Ineos de voorbije jaren:

    "Gedeelde drang naar innovatie"

    Het bedrijf, in 1985 opgericht door ex-renner Raymond Vanstraelen, schakelt nu dus een versnelling hoger door de deal met Ineos, de ploeg van onder meer Egan Bernal, Richard Carapaz en Tom Pidcock.

     

    "De belangrijkste reden voor onze samenwerking was onze gedeelde drang naar innovatie. We willen telkens beter presteren en we willen de snelste zijn", duidt Jeroen Peeters van Bioracer.

     

    Klinkt logisch, want dat is toch het doel van elke ploeg en producent? "Ja, maar wij gaan al 35 jaar mee in dit vak en dat geeft ons een voorsprong. We doen zelf ook heel veel windtunneltesten en ontdekken veel nieuwe technologieën en innovaties."

     

    "Ineos was hiervan op de hoogte door ons werk bij de Belgische, Nederlandse en Duitse federaties."

     

    "We hebben destijds ook eens met hen in de achtergrond samengewerkt, maar nu zijn we als echte partner voor meerdere jaren aan boord."

    Ook de uitrustingen van de Belgische nationale ploeg worden geproduceerd door Bioracer.

    "Het design is anders dan wat de mensen gewoon waren"

    Ineos rekent op de expertise van Bioracer, Bioracer hoopt dan weer de vruchten te plukken van het imago en de bekendheid van Ineos. 

     

    "We hebben kantoren in Canada en Colombia, maar we willen ook het Verenigd Koninkrijk aanboren. Dan is iemand als Pidcock een uitstekend uithangbord, net als Bernal en Carapaz dat in Zuid-Amerika zijn."

     

    "Onze samenwerking met de nationale federaties gaat voort, maar we willen het hele jaar in beeld komen en dan is een WorldTour-team interessant. Als je ook in de WorldTour met de beste renners wil werken, dan is Ineos een zeer mooie opportuniteit."

     

    "Bovendien weet iedereen dat Ineos een patent heeft op marginal gains, de minuscule details waar je winst uit haalt."

     

    "Het is interessant om daar in mee te gaan. Welke toegevoegde waarde wij dan kunnen bieden? Daar kan ik geen details over geven, maar nieuwe technologieën zorgen altijd voor extra mogelijkheden."

     

    De alliantie gaat dus veel verder dan de zuivere wedstrijdoutfits, maar die springen natuurlijk in het oog. "Het design is anders dan wat de mensen de voorbije jaren gewoon waren. We zijn afgeweken van bepaalde zaken en hebben leuke knipogen ingevoerd."

    Onze samenwerking met de nationale federaties gaat voort, maar we willen het hele jaar in beeld komen en dan is een WorldTour-team interessant. En bij Ineos werk je met de beste renners.

    Jeroen Peeters (Bioracer)

    "Groot nieuws in onze sector"

    Bioracer verhoogt zijn aanwezigheid in het profpeloton, maar in de recreatieve sfeer is het al alomtegenwoordig. 

     

    "We hebben een heel groot aandeel in de wielerclubs die tijdens het weekend vertrekken aan hun stamcafé. De custommarkt, daar staan we sterk in. Een design wordt op maat gemaakt volgens je wensen en we produceren alles in eigen beheer, niet met onderaannemingen."

     

    Bij Peloton de Paris bevestigen ze die sleutelrol van Bioracer. Peloton de Paris is een kleinere speler uit het Mechelse die dankzij een neus voor de laatste trends ook een belangrijke schakel in de (Belgische) kledingindustrie voor fietsers is.

     

    "De deal tussen Bioracer en Ineos was groot nieuws in onze sector", vertelt Wendy Janssens van Peloton de Paris. "De voorgangers - Rapha en Castelli - zijn toch niet de kleinste namen."

     

    "Ik had het niet echt voelen aankomen. Bioracer zet enorm in op custommade, maar ook profs kloppen bij hen aan voor metingen en testen."

     

    "Dat bleef een beetje onder de radar, wellicht door onze Vlaamse nuchterheid. We vinden dat normaal, maar we mogen aan deze overeenkomsten zeker ruchtbaarheid geven."

    "We krijgen in ons land meer zelfvertrouwen"

    Wie zijn naam kan verbinden aan Ineos, kan rekenen op zeer veel aandacht. En daar profiteren de iets kleinere broers en zussen uiteraard mee van.

     

    Wendy Janssens: "We krijgen in ons land steeds meer zelfvertrouwen. Onze markt werd gedomineerd door bijvoorbeeld Castelli en Rapha. Men redeneert: een Italiaans merk staat garant voor kwaliteit."

     

    "België is - buiten Antwerpen dan - geen synoniem voor fashion of kleding, maar we groeien en krijgen meer en meer internationale aanvragen."

     

    "We onderschatten bovendien nog altijd hoe ze ons land als de bakermat van de wielersport beschouwen. Voor ons is dat te vanzelfsprekend geworden. Je kunt je niet voorstellen hoe ze in pakweg Japan naar ons kijken. Dat mogen we meer uitdragen."

     

    "Wij zullen Bioracer nooit als een concurrent beschouwen, maar zo'n deal met Ineos creëert mogelijkheden, waardoor andere merken ook aan Belgische bedrijven zullen denken. En daar kan iedereen dan een graantje van meepikken."

    België is - buiten Antwerpen dan - geen synoniem voor fashion of kleding, maar we groeien en krijgen meer en meer internationale aanvragen.

    Wendy Janssens (Peloton de Paris)