Hamilton wrijft zich in de handen: gloednieuw circuit in Saudi-Arabië is pijlsnel

    Lewis Hamilton en Max Verstappen zien mekaar dit weekend in Saud-Arabië.

    Hier verlekkert Lewis Hamilton (Mercedes) zich ongetwijfeld op: een lang recht stuk.

    0 / 0

    Max Verstappen (Red Bull) kan zich zondag tot wereldkampioen Formule 1 kronen, maar het momentum ligt bij Lewis Hamilton (Mercedes). En de titelverdediger krijgt in de voorlaatste grand prix een pijlsnel autocircuit voor de wielen geschoven.

    Het snelste stratencircuit ter wereld

    Voor het eerst in de geschiedenis strijkt de Formule 1 neer in Saudi-Arabië. Aan de kust van Jeddah heeft parcoursbouwer Hermann Tilke het snelste stratencircuit ter wereld uitgetekend. De auto's zullen er met gemiddeld 250 km/u de Rode Zee voorbijrazen.

     

    Lewis Hamilton mag zich in de handen wrijven, hij zal het gaspedaal van zijn Mercedes nauwelijks hoeven te lossen.

     

    Het circuit van 6 km telt 27 bochten, maar die zijn vooral pijlsnel. Slechts 2 of 3 keer zullen de rijders hun rempedaal stevig moeten intrappen.

     

    In bocht 2 halen Hamilton en co "slechts" 90 km/u. Nummer 13, een 180-gradenbocht, ronden ze met gemiddeld 165 km/u. En in de allerlaatste bocht daalt hun meter tot de maximumsnelheid op onze snelwegen: 120 km/u.

     

    De andere bochten kunnen de Formule 1-rijders bijna plankgas nemen: vaak met snelheden boven de 200 km/u, soms zelfs boven de 300 km/u.

    Let op de snelheden in de bochten. Enkel in bocht 2, 13 en 27 zakt die flink.

    Niet voor niets pakt de organisatie uit met de titel "Het snelste stratencircuit ter wereld."


    Een kolfje naar de hand van de snellere Mercedes, al mogen ze zich nog niet rijk rekenen in het olieland. Het wordt ook zaak om met de juiste bandenstrategie voor de dag te komen, iets waar Red Bull betere punten scoort.

    Het Formule 1-circuit van Jeddah in een notendop:

    • 6,174 km = langste stratencircuit
    • 252,8 km/u = snelste stratencircuit *
    • 90 km/u = traagste bocht
    • 315 km/u = snelste bocht
    • +200 km/u = 22 van de 27 bochten
     
    * sneller dan het klassieke circuit van Spa-Francorchamps

    Veel snelheid hoeven de deelnemers niet te verliezen in de bochten.

    Slechts 2 of 3 keer moeten ze het rempedaal stevig intrappen.