Ga naar de inhoud
Eindstand WK Formule 1 2021
  rijder auto punten
1. Max Verstappen (Ned) Red Bull
395,5
2. Lewis Hamilton (GBr) Mercedes 387,5
3. Valtteri Bottas (Fin)
Mercedes
226
4. Sergio Pérez (Mex) Red Bull 190
5. Carlos Sainz jr. (Spa)
Ferrari
164,5
6. Lando Norris (GBr) McLaren 160
7. Charles Leclerc (Mon) Ferrari 159
8. Daniel Ricciardo (Aus) McLaren 115
9. Pierre Gasly (Fra) AlphaTauri 110
10. Fernando Alonso (Spa) Alpine 81
11. Esteban Ocon (Fra) Alpine 74
12. Sebastian Vettel (Dui) Aston Martin 43
13. Lance Stroll (Can) Aston Martin 34
14. Yuki Tsunoda (Jap) AlphaTauri 32
15. George Russell (GBr) Williams 16
16. Kimi Räikkönen (Fin) Alfa Romeo 10
17. Nicholas Latifi (Can)
Williams 7
18. Antonio Giovinazzi (Ita) Alfa Romeo 3
kalender Formule 1 2021
datum grand prix winnaar 2021 winnaar 2020
28/03 Bahrein (Sakhir) Hamilton Hamilton/Pérez
18/04 Emilia-Romagna (Imola) Verstappen Hamilton
02/05 Portugal (Portimao) Hamilton Hamilton
09/05 Spanje (Barcelona) Hamilton Hamilton
23/05 Monaco (Monaco) Verstappen ---
06/06 Azerbeidzjan (Bakoe) Pérez ---
20/06 Frankrijk (Le Castellet) Verstappen ---
27/06 Stiermarken (Spielberg) Verstappen Hamilton
04/07 Oostenrijk (Spielberg) Verstappen Bottas
18/07 Groot-Brittannië (Silverstone) Hamilton Hamilton/Verstappen
01/08 Hongarije (Boedapest) Ocon Hamilton
29/08 België (Spa) Verstappen Hamilton
05/09 Nederland (Zandvoort) Verstappen ---
12/09 Italië (Monza) Ricciardo Gasly
26/09 Rusland (Sotsji) Hamilton Bottas
10/10 Turkije (Istanbul) Bottas Hamilton
24/10 VS (Austin) Verstappen ---
07/11 Mexico (Mexico City) Verstappen ---
14/11 Brazilië (Sao Paulo) Hamilton ---
21/11 Qatar (Lusail) Hamilton ---
05/12 Saudi-Arabië (Jeddah) Hamilton ---
12/12 Abu Dhabi (Abu Dhabi) Verstappen Verstappen

meest recent

Plots 33 honderdsten sneller: het geheime trucje dat Mercedes de wereldtitel kan opleveren

 zo 24 oktober 2021 11:28

6 punten verschil. Nog 6 races voor de boeg. De titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton nadert een beklijvende climax. Al maken ze zich bij Red Bull plots zorgen over het "significante" snelheidsverschil. "Ze hebben iets gevonden bij Mercedes." De achterophanging blijkt het wondermiddel te zijn, al kijken ze bij Mercedes ook met enige bezorgdheid naar hun motor.

In 2022 wordt het technische F1-reglement grondig overhoop gehaald. Lees: de ingenieurs moeten weer met een wit blad rond de tekentafel zitten om een competitieve bolide op het circuit te krijgen.

 

Grote aanpassingen worden er dus niet meer gedaan aan de huidige F1-wagens, de technische wapenwedloop tussen Mercedes en Red Bull is nu vooral gericht op details. Toch lijkt de Duitse renstal "iets" gevonden te hebben dat vooral op de rechte stukken een groot voordeel oplevert.

 

Bij Red Bull fronsten ze al hun wenkbrauwen tijdens de zege van Bottas in de GP van Istanbul. En na de eerste vrije training op het Circuit of the Americas maken ze zich nog wat meer zorgen. 

 

Simulaties tonen aan dat Mercedes maar liefst 33 honderdste van een seconde sneller is dan de rivalen van Red Bull in Texas. Nog nooit was de kloof zo groot dit seizoen. 

 

"Mercedes heeft een enorme stap gezet met de topsnelheid", moest ook Red Bull-topman Christian Horner toegeven. "Eerst konden we hen nog bijbenen, maar nu komen we niet eens meer in de buurt. Ze hebben iets gevonden."

Technisch voordeel...

De hamvraag: wat heeft Mercedes gevonden? Aangezien er bijna niet meer aan de motoren mag worden gesleuteld, gingen ze in de paddock op zoek naar een verklaring. En on-boardbeelden lichtten een tipje van de sluier op.

 

Op de rechte stukken beweegt de achterkant van de Mercedes-bolides mee. De achterwielophanging zakt lager, waardoor de luchtweerstand nog kleiner wordt en de topsnelheid van de Zilverpijlen nog meer tot zijn recht komt.

 

Vergelijk het maar met het DRS-systeem (Drag Reduction System): op rechte stukken kunnen de F1-rijders hun achtervleugel openklappen als ze dicht genoeg bij hun voorligger zitten. Zo vermindert de downforce, de neerdrukkende kracht op de wagen, en neemt de topsnelheid toe. 

 

Door de achterkant van hun bolides op de rechte stukken omlaag te brengen, creëert Mercedes een eigen vorm van DRS, dat ze op elk moment kunnen inzetten. Bovendien lijken de Duitse ingenieurs er ook geen F1-regels mee te overtreden, aangezien het niet om een actieve ophanging gaat.

 

Bij Red Bull vallen ze niet uit de lucht, want ook de Oostenrijkse renstal gebruikt een gelijkaardig systeem op de rechte stukken. Alleen zijn de Red Bull-bolides traditioneel hoger om zo met meer downforce voordeel te hebben in de bochten en komt het systeem minder goed tot zijn recht. 

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

... maar haperende motor

Toch mogen ze zich bij Mercedes nog niet te veel in de handen wrijven, want ze worstelen met de betrouwbaarheid van hun krachtbron, de voorbije seizoenen nochtans een van hun sterkste punten.

 

Na Hamilton in Turkije moest ook Valtteri Bottas in Texas een nieuwe motor in zijn bolide laten monteren, goed voor een gridstraf van 5 plaatsen. Ook George Russell (Williams) en Sebastian Vettel (Aston Martin), die met de Mercedes-motoren rijden, moesten ingrijpen.

 

Als ook Hamilton een nieuwe krachtbron nodig heeft, moet de titelverdediger 5 plaatsen achteruit. "Dat kan een sleutelrol spelen in de titelstrijd", beseft ook Horner maar al te goed. "Het is nu heel belangrijk om tot het einde van de race vol te houden, dus betrouwbaarheid kan beslissend zijn", zei hij bij Autosport.com.

 

"Het is vreemd om Mercedes te zien worstelen met de betrouwbaarheid van hun motor. De afgelopen 6 of 7 jaar hebben ze daar net de toon gezet. Het is ongebruikelijk dat ze nu in die situatie zitten."