Ga naar de inhoud

Jupiler Pro League klassement

ploegptnmm+m-m=d+d-
1
KAA Gent
30
3
2
1
0
9
3
2
KV Mechelen
29
3
2
1
0
8
7
3
STVV
27
3
2
0
1
8
5
4
Standard
19
3
0
1
2
4
8
5
OH Leuven
19
3
1
1
1
4
4
6
Westerlo
15
3
0
3
0
2
8
ploegptnmm+m-m=d+d-
1
KAA Gent
3
1
1
0
0
5
1
2
KV Mechelen
3
2
1
1
0
5
5
3
STVV
4
2
1
0
1
5
3
4
Standard
1
1
0
0
1
0
0
5
OH Leuven
3
2
1
1
0
4
4
6
Westerlo
0
1
0
1
0
0
3
ploegptnmm+m-m=d+d-
1
KAA Gent
3
2
1
1
0
4
2
2
KV Mechelen
3
1
1
0
0
3
2
3
STVV
3
1
1
0
0
3
2
4
Standard
1
2
0
1
1
4
8
5
OH Leuven
1
1
0
0
1
0
0
6
Westerlo
0
2
0
2
0
2
5

meest recent

Forde: "7 minuten wachten op 3D-buitenspellijn was door menselijke fout"

 zo 17 oktober 2021 12:55
In Standard-OHL duurde het een tijdje totdat beslist werd dat Dragus buitenspel stond.
In Standard-OHL duurde het een tijdje totdat beslist werd dat Dragus buitenspel stond.

Standard en OHL moesten gisteren liefst 7 minuten wachten totdat de scheidsrechterscel beslist had dat Dragus buitenspel stond bij zijn doelpunt. "Bij het trekken van de lijn waren fouten gemaakt, waardoor het proces moest herbeginnen", legt Stephanie Forde van het Referee Department uit.

Dit weekend werd in de Jupiler Pro League voor het eerst gebruik gemaakt van de 3D-lijntechnologie, bedoeld om moeilijke buitenspelkwesties af te vlaggen.

 

Toen Dragus in Standard-OHL de 3-0 had binnengewerkt, werd de goal afgekeurd voor buitenspel. Het duurde wel liefst 7 minuten totdat de VAR tot die beslissing kwam, wat gemor opleverde bij het thuispubliek.

"We betreuren dat het 7 minuten heeft geduurd. Dat was zeker pijnlijk. We verzekeren dat dat in de toekomst niet meer zal gebeuren", reageert Stephanie Forde, Operations directrice bij het Referee Department.

Wat liep er gisterenavond dan fout? "De technologie was er klaar voor en de mensen waren opgeleid. Maar er is een groot verschil tussen oefenen zonder druk en de technologie toepassen in live wedstrijden van groot belang."

 

"Gisteren is een menselijke fout gebeurd. Bij het trekken van de lijn zijn enkele fouten gemaakt, waardoor het hele proces opnieuw moest beginnen."

 

"Een operator moet heel veel verschillende stappen ondernemen om tot zo'n buitenspellijn te komen en nog meer bij een 3D-buitenspellijn. Als je bijvoorbeeld bij de 1e stap de verkeerde camerabeelden aanwijst, kan je dat niet onmiddellijk detecteren en is het eindresultaat niet bruikbaar."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

"Normaal duurt het 1,5 à 2 minuten"

Hoelang duurt het dan normaal totdat de VAR tot een beslissing komt met behulp van 3D-lijntechnologie?

 

"In een ideale situatie kan je een 3D-buitenspellijn trekken tussen 1,5 en 2 minuten. Maar het hangt af van de situatie."

 

"Er zal altijd wel wat geduld nodig zijn, maar niet zoals gisteren", besluit Forde.

Lees ook: