Ga naar de inhoud

Jupiler Pro League klassement

ploegptnmm+m-m=d+d-
1
Union
35
0
0
0
0
0
0
2
Anderlecht
32
0
0
0
0
0
0
3
Antwerp
26
0
0
0
0
0
0
4
Club Brugge
26
0
0
0
0
0
0
5
Cercle Brugge
24
0
0
0
0
0
0
5
KRC Genk
24
0
0
0
0
0
0
ploegptnmm+m-m=d+d-
1
Union
0
0
0
0
0
0
0
2
Anderlecht
0
0
0
0
0
0
0
3
Antwerp
0
0
0
0
0
0
0
4
Club Brugge
0
0
0
0
0
0
0
5
Cercle Brugge
0
0
0
0
0
0
0
5
KRC Genk
0
0
0
0
0
0
0
ploegptnmm+m-m=d+d-
1
Union
0
0
0
0
0
0
0
2
Anderlecht
0
0
0
0
0
0
0
3
Antwerp
0
0
0
0
0
0
0
4
Club Brugge
0
0
0
0
0
0
0
5
Cercle Brugge
0
0
0
0
0
0
0
5
KRC Genk
0
0
0
0
0
0
0

Vanaf vanavond 3D-lijntechnologie in JPL: wat moet u weten?

 vr 15 oktober 2021 12:28
De lijnrechter krijgt vanavond hulp van 3d-lijntechnologie.

Vanavond wordt voor het eerst in ons land gebruik gemaakt van 3D-lijntechnologie in een voetbalmatch. De primeur is voor Club Brugge en
KV Kortrijk. De nieuwe technologie moet buitenspeldiscussies...buitenspel zetten. Al is het systeem niet helemaal zaligmakend.

TV-kijker zal niet elke keer 3D-lijn zien

Na een aantal discutabele fases tijdens de eerste tien speeldagen - onder meer de goal van Selim Amallah voor Standard tegen KV Oostende en de afgekeurde goal van Lior Refaelov voor Anderlecht tegen KVO - besliste de Pro League dat het welletjes was.

 

Er werd extra geld geïnvesteerd in 3D-software en in opleidingen waarmee de VAR vanaf vandaag een 3D-lijn kan trekken op het beeld. 

 

Hét grote voordeel? Voortaan kan er ook een lijn getekend worden op lichaamsdelen "in de lucht". Met 2D kon de VAR enkel een correcte lijn tekenen op de grond en kon een hoofd of schouder niet in rekening worden gebracht.

 

"De VAR kan met 2D-technologie 85 procent van de twijfelachtige situaties beoordelen", zegt Stephanie Forde, Operations directrice bij het Referee Department. "In 15 procent van de gevallen is 3D-technologie nodig." 

 

Verwacht als TV-kijker dus niet om vanaf vandaag elke keer een 3D-lijn te zien op uw scherm. De lijn wordt enkel getrokken als een 2D-lijn geen uitsluitsel biedt. 

 

"Als een situatie om een 3D-beeld vraagt, zal de VAR-tussenkomst sowieso langer duren. Om te beginnen omdat je voor een 3D-lijn naar twee beelden in plaats van een moet kijken." 

 

"En omdat onze operatoren in het VAR-centrum op elk beeld manueel vier punten moet aanduiden."

 

"Dat gaat dus meer geduld vragen aan tv-kijkers en aan mensen in het stadion."

Een grote "maar"

Het nieuwe systeem is niet alleen trager, het is ook niet helemaal waterdicht. Voor een 3D-beeld zijn twee beelden nodig (een mens verliest ook zijn dieptezicht als hij maar door een oog kijkt).

 

Als de VAR niet over twee goede beelden beschikt, zal er geen 3D-lijn getrokken kunnen worden in het VAR-centrum in Tubeke. 

 

Dat kan gebeuren als een van de beelden bijvoorbeeld te veel is ingezoomd, waardoor niet alle betrokken spelers te zien zijn. "Voor de beelden zijn we afhankelijk van MediaPro, de productiemaatschappij die de beelden maakt", zegt Stephanie Forde. 

 

Bij het Referee Department hoopt men dat bij de volgende tender over de tv-rechten meer afspraken gemaakt zullen worden over de beschikbare beelden.

De rekening is voor de Pro League

Koken kost geld. Hetzelfde geldt voor de introductie van 3D-lijntechnologie. De rekening wordt betaald door de Pro League, al valt die rekening al bij al mee.

 

"De technologie van 2D hadden we al ter beschikking. Het is vooral het opleiden van techniekers en operatoren wat geld kost", zegt Stephanie Forde.

 

"Maar de meerprijs is niets in vergelijking met wanneer we bijvoorbeeld doellijntechnologie zouden willen introduceren (een veel duurder systeem)."

Bekijk de Journaal-reportage over de 3D-lijn

Lees ook: